آخرین خبرها از رزمایش دریایی ولایت ۹۱ + بازتاب رزمایش در رسانه‌های دنیا

۸ م دیماه ،

آنگونه که خبرگزاری ایسنا و فارس گزارش کرده اند انواع زیردریایی‌های سبک و سنگین، ناوها و ناوچه‌های لجستیک و موشک‌انداز با دریافت فرمان آغاز رزمایش از اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جدا شده و عازم محل‌های استقرار در مناطق عملیاتی رزمایش شدند.

ناوشکن‌های «البرز»، «سبلان» و همچنین ناو «گرز» نیز از جمله رزم‌ناوهایی می باشند که برای شرکت در رزمایش تخصصی دریایی ولایت ۹۱ نیروی دریایی ارتش از منطقه یکم این نیرو به سمت آب‌های آزاد عزیمت کردند.

رزمایش تخصصی دریایی ولایت ۹۱ با اعلام رمز «یا حسین (ع)» توسط امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از عرشه زیردریایی کیلو کلاس «طارق» در محدوده شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۸ درجه شمال اقیانوس هند آغاز شد.

در این رزمایش دریادلان نیروی دریایی ارتش پس از رصد لحظه‌ای تحرکات نیروهای دشمن فرضی(نارنجی) توسط ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و اعلام اطلاعات جمع‌آوری شده به قرارگاه مرکزی رزمایش، یگان‌های شناور خودی(نیروهای آبی) شامل زیردریایی‌ها، شناورهای سطحی، هواناوها را طی مانور تاکیتکی از محل استقرار به سمت منطقه مأموریت به منظور مقابله با نیروهای مهاجم فرضی حرکت دادند.

«صلح، دوستی و امنیت» برای منطقه خلیج فارس پیام این رزمایش برای کشورهای همسایه و «اراده جدی ملت ایران برای دفاع از منابع و منافع حیاتی خود در تمام عرصه‌ها به خصوص در آب‌های آزاد» پیام این رزمایش ولایت ۹۱ برای دشمنان جمهوری اسلامی است.

“طارق ” سرفرماندهی رزمایش نیست

سخنگوی رزمایش تخصصی دریایی ˈولایت ۹۱ˈدر گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: صدور فرمان آغاز رزمایش از عرشه زیردریایی طارق معروف به ˈحفره سیاهˈ سببی بر سرفرماندهی رزمایش از سوی این زیرسطحی نیست.

امیر دریادار ˈامیر رستگاریˈ افزود: یگان های زیرسطحی نمی توانند فرماندهی یک رزمایش دریایی تخصصی را به عهده بگیرند.

امیر دریادار رستگاری با تکذیب خبرها انتشار یافته از سوی بعضی رسانه ها، مبنی بر این که زیردریایی ˈ طارق ˈ سرفرماندهی رزمایش ولایت ۹۱ را برعهده دارد، افزود: اصولا یگان زیرسطحی بنا به دلایلی از جمله ضرورت مخفی بودن شناورهای آن در زیر آب، نمی تواند فرماندهی را برعهده داشته باشد.

وی با بیان این که ناوهای نیروی دریایی ارتش سرفرماندهی نیروهای مهاجم و مدافع در این رزمایش را برعهده دارند گفت: ناوهای سرفرماندهی، فرماندهی ناوها ، زیردریایی ها و سایر یگان های شرکت کننده در رزمایش را تحت کنترل می گیرند.

تست موشک تازه سطح به هوای «رعد»

همچنین سخنگوی رزمایش دریایی ولایت ۹۱ در گفت وگو با فارس از تست تازهترین موشک سطح به هوای این نیرو با نام «رعد» در روزهای آتی رزمایش خبر داد.  رستگاری با اشاره به تست و بکارگیری انواع تجهیزات رزم دریایی در این رزمایش، از آزمایش تازهترین موشک سطح به هوای این نیرو به نام رعد در روزهای آینده رزمایش خبر داد و گفت: این موشک می تواند اهداف هوایی را در برد متوسط مورد هدف قرار دهد.

بهره از سامانه جنگال در رزمایش ولایت

همچنین آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است دریادار رستگاری در جمع خبرنگاران مراحل رزمایش ولایت ۹۱ را تشریح کرد و گفت: سامانه های موشکی و الکترونیکی جنگال که طی یک سال قبل توسط متخصصین داخلی ساخته شده در رزمایش مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: این رزمایش از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۸ درجه در وسعت دو هزار کیلومتر انجام خواهد شد و شناورهای سطحی و زیرسحطی نیروی دریایی ارتش با حضور در تنگه هرمز، دریایی عمان، دریای عربی، خلیج عدن و اقیانوس هند توانمندی دفاعی و رزمی ایران را به نمایش خواهند گذاشت.

سخنگوی رزمایش ولایت ۹۱ اضافه کرد: آزمایش طرح ها، تبادل و انتقال تجربه، آزمایش تاکتیک های نو، ایجاد هماهنگی بین نیروهای مختلف و … از اهداف جزئی رزمایش ولایت ۹۱ است.

رستگاری افزود: ارزیابی سامانه فرماندهی و کنترل یکپارچه از جمله اهداف مورد نظر نیروی دریایی ارتش در این رزمایش خواهد بود. همچنین همتاسازی و انتقال تجربه بین کارکنان جوان و با تجربه ارتش و آزمایش سرعت عمل و واکنش سریع یگان های سطحی و زیرسطحی در مواقع ضروری و غیرمترقبه در این رزمایش از اهمیت خاصی برخوردار است.

پرواز پهپادهای شناسایی سپاه بر فراز منطقه رزمایش ولایت ۹۱

به گزارش فارس، امیر دریادار غلامرضا بی‌غم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری رزمایش تخصصی ولایت ۹۱ با اشاره به همکاری‌های همیشگی نیروهای دریایی ارتش و سپاه در ماموریت‌های مختلف گفت: این دو نیرو مکمل یکدیگر می باشند و نیروی دریایی سپاه در محدوده خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش نیز از تنگه هرمز تا آبهای آزاد و بین‌المللی را تحت پوشش قرار داده است.

وی درخصوص بکارگیری پهپادهای شناسایی در این رزمایش نیز تصریح کرد: امروز ما به توانی رسیده‌ایم که تمامی پهپادهایمان را در داخل می‌سازیم و در این رزمایش نیز علاوه بر تمرینات دریایی، در حوزه پهپادی و شناسایی نیز برنامه‌هایی در دست داریم. بنا بر همکاری‌های تنگاتنگی که با سپاه پاسداران در این حوزه داریم، از پهپادهای سپاه نیز در این رزمایش استفاده خواهیم کرد.

بازتاب برگزاری رزمایش ولایت ۹۱ در رسانه های بیگانه

آغاز رزمایش دریایی ولایت ۹۱ بازتاب وسیعی در رسانه های منطقه و جهان داشته است که در ادامه بخشی از آن به نقل از مهر می آید:

سایت شبکه تلویزیونی ” الجزیره” با اشاره به آغاز رزمایش نوشت: اقدام ایران به برگزاری رزمایش در حالی صورت می گیرد که آمریکا و متحدان غربی اش برای توقف برنامه هسته ای ایران به ایران فشارهای بسیاری می آورند و ایران بارها اعلام کرده است که قادر است تنگه حیاتی هرمز را که محل عبور انرژی جهان است، ببندد.

خبرگزاری انگلیسی “رویترز” هم با اشاره با آغاز رزمایش نظامی ولایت ۹۱ نوشت : ایران چهار ماه پیش هم با استفاده از زیردریایی ها و ناوهایش اقدام به برگزاری رزمایش مشابهی در منطقه کرد و این در حالی بود که آمریکا و متحدینش هم در خلیج فارس، در حال برگزاری رزمایش نظامی بودند.

” سی بی اس نیوز” آمریکا نیز با اشاره به شرکت ناوها، زیردریایی ها، جنگنده ها و هاورکرافت‌های ایران در این رزمایش عظیم دریایی اعلام کرد ایران در حالی این رزمایش را برگزار می کند که فشار غرب برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است و ایران هم پیشتر تهدید کرده بود که قادر است تنگه هرمز را ببندد. در گزارش سی بی اس آمده است ایران به کشتی های خارجی اخطار داده است تا سوم ژانویه( ۱۴ دی) از نزدیک شدن به منطقه برگزاری رزمایش اجتناب کنند.

روزنامه صهیونیستی ” هاآرتص” با اشاره به آغاز رزمایش مذکور نوشت : ایران رزمایش نظامی شش روزه اش را با هدف نمایش توانمندی نظامی اش در منطقه ای آغاز کرده است که مسیر عبور ۴۰ درصد انرژی جهان است.

شبکه ” العربیه” هم با اشاره به آغاز این رزمایش به نقل از ” حبیب الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش هدف ازبرگزاری این رزمایش نظامی را نمایش توانمندی های نظامی ایران و در عین حال ارسال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای همسایه خواند.

(عکس ها از ایرنا)

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.