آخرین خبرها از عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت مذاکره با وزارت اقتصاد برای عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس را تشریح کرد.

شاپور محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس توضیح داد: معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد با سازمان بورس درمورد عرضه اموال مازاد بانک‌ها، زیمن و املاک و مستغلات در بورس کالا مذاکره کرده‌اند.

وی ادامه داد: درمورد سهام هم صحبت کرده‌اند. می‌توانند عرضه کنند و منعی برای آن وجود ندارد. بانک‌ها می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند. ساز و کار آن از قبل وجود داشته و به ساز و کار جدید نیاز ندارد.

محمدی همچنین گفت: موضوع مورد مذاکره با معاونت بانک و بیمه عرضه امکلاک و مستغلات و زمین در بورس کالا بود که در تابلو هم مشخص است.

سابقه واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

بر اساس این گزارش، واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و خروج بانک‌های دولتی از بنگاه‌داری موضوعی است که طی سال‌های اخیر بانک مرکزی بر آن تاکید کرده، اما در هیچ دوره‌ای این واگذاری به نقطه موردنظر نرسیده است.دی ماه سال نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موظف کرد که در مدت سه سال، اموال منقول و غیرمنقول مازاد و سهام تحت تملک خود را در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، واگذار کنند.

بخشی از قانون رفع موانع تولید نیز که در خرداد سال بعد از آن به تصویب رسید، به موضوع فروش اموال مازاد بانک‌ها اختصاص داشت و بسترهای قانونی این طرح را آماده و ضمانت اجرایی قانونی برای انجام این مهم را برای بانک‌ها فراهم کرد.

بر اساس این مصوبه، همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ملزم شدند سالانه حداقل ۳۳ درصد از اموال خود اعم از منقول، غیر منقول و سرقفلی را که به تملک آن‌ها و شرکت‌های تابعه آن‌ها درآمده و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد محسوب می‌شود، واگذار کنند.

فرهاد دژپسند – وزیر امور اقتصادی و دارایی – نیز در ابتدای خرداد ماه سال جاری طی جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های دولتی، تاکید کرد که برنامه واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها باید تا انتهای سال جاری به سرانجام برسد.وی از مدیران عامل بانک‌های دولتی خواست تا برنامه مدون واگذاری‌ها شامل زمان‌بندی و شیوه‌های واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد خود را به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارت‌خانه ارائه دهند.

قول یک ماهه برای عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالا

در این راستا، اواخر آذرماه بود که مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد از عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا و طی یک ماه آینده خبر داده بود.

عباس مرادپور با بیان اینکه حکم واگذاری املاک مازاد بانک ها، اردیبهشت ۹۴ و در قالب ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید توسط مجلس تصویب شده اعلام کرده بود در حالی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، مازاد اموال تملیکی بانک‌ها باید حداکثر طی دو سال به فروش برسد که زمینه عرضه املاک مازاد بانک ها از طریق بورس کالا فراهم شده و طی یک ماه آینده عملی می شود. مذاکرات متعددی هم با سازمان بورس انجام شده و انتظار می‌رود طی یک ماه آینده عملی شود.

به گفته او، این اموال شامل سهام شرکت ها و املاک مازاد بانک ها بوده که باید سالانه ۳۳ درصد به فروش برسند. تا قبل از حضور دژپسند، ۸۰۰۰ میلیارد تومان و طی یک سال اخیر ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال هم به فروش رسیده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.