آخرین دیدار “ماجد” با فرمانده “جبهه‌النصره” قبل از بازداشت/ گنجینه اسرار سعودی‌ها را چه کسی کُشت؟

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به نظر می‌رسد عربستان سعودی(که بسیاری از تحلیل‌گران این کشور را با توجه به در خطر بودن منافعش در صورت افشای بازجویی‌های ماجد، مسئول مرگ وی می‌دانند) با حذف ماجد، پاسخ سئوالات بسیاری درباره تحولات خطرناک خاورمیانه را برای همیشه به خاک سپرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲، رسانه‌های عربی و منطقه‌ای از یک انفجار در “لبنان” خبر دادند، که مقابل “سفارت ایران” رخ داده بود.

بر اثر این انفجار، که توسط دو تروریست انتحاری به وقوع پیوست، ۲۳ نفر، از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت به شهادت رسیدند.

تصویری از انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت

ساعاتی پس از وقوع انفجار، “گردان عبدالله‌ عزام”، مرتبط با سازمان “القاعده”، با انتشار پیامی ویدویی، مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت.

در این پیام ویدئویی، هدف از بمب‌گذاری‌ها “اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل دخالت ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه” اعلام شده بود.

گردان‌های عزام؛ تروریست‌های منطقه‌ای وابسته به سازمان‌های امنیتی_تروریستی

گردان‌های عبدالله عزام، در حقیقت گروهکی تروریستی و شاخه‌ای از “سازمان القاعده در بلاد شام و ارض‌الکنانه”(مصر) است، که فعالیت‌های خود را از سال ۲۰۰۴ و با سه انفجار تروریستی در “مصر” آغاز کرد.

نام این گروه، از عبدالله‌ عزام، یکی از تروریست‌های مشهور افغانستان برداشته شده است.

همچنین “مرکز رسانه‌ای فجر”، مسئولیت انتشار بیانیه‌های این گروهک را برعهده دارد.

محوری‌ترین برنامه این گروهک، مقابله با گسترش “نفوذ شیعیان” در منطقه و تلاش برای حذف آن‌هاست؛ از این رو تاکنون بارها شیعیان منطقه به خصوص لبنان از سوی این گروهک تهدید شده‌آند.

جنایات گردان‌های تکفیری عزام

گردان‌های عزام تاکنون دست به اقدامات تروریستی گسترده‌ای زده که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

انفجار اتومبیل بمب‌گذاری شده در نزدیکی یکی از اماکن تجاری در “شرم‌الشیخ” در مصر که منجر به کشته شدن ۶۷ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر دیگر شد.

تصویری از انفجار در سواحل توریستی-تجاری “شرم‌الشیخ”

انفجار اتومبیل بمب‌گذاری‌شده در میانه “گذرگاه طابا” در مصر، که منجر به کشته شدن ۳۴ مصری و جراحت ۱۰۵ نفر دیگر شد.
 
گفتنی است؛ گذرگاه طابا، موقعیت مهم و استراتژیکی در میانه مرز مصر و سرزمین‌های اشغالی داشته و این انفجار، علی‌رغم تدابیر امنیتی دولت مصر رخ داده است.

گذرگاه استراتژیک “طابا” که از اهمیت زیادی برای دولت مصر برخوردار است

انفجار اتوبوس بمب‌گذاری شده در گذرگاه طابا

۲ انفجار پیاپی در “سواحل نوبیع” مصر، حمله به نفت‌کش ژاپنی در نزدیکی مرز ساحلی امارات و انفجار آن در “تنگه هرمز”، پرتاب پراکنده موشک به دو شهر “ایلات” و “العقبه” در “اردن” که منجر به کشته شدن دو شهروند اردنی شد، پرتاب دو موشک “گراد” به سمت کشتی‌های آمریکایی در سواحل اردن در “بندر عقبه” (که البته به هدف اصابت نکرد!)، بمب‌گذاری در “هتل پیرل‌کانتینتال پاکستان” که در پی آن ۱۷ شهروند پاکستانی کشته شدند و چندین نمونه از به رگبار بستن مردم، به صورت بی‌هدف، در خیابان‌های لبنان و مصر که تاکنون بسیاری کشته و مجروح به جای گذاشته از دیگر اقدامات جنایت آمیز این گروهک به شمار می‌رود.   
 
همچنین عناصر گردان‌های عزام در حال حاضر، در خاک سوریه و در کنار سایر گروهک‌های تکفیری تروریستی در زمینه اقدامات تروریستی فعال هستند.

اما در پی آخرین اقدام تروریستی این گروه و انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت، نیروهای امنیتی لبنان در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ “ماجد الماجد”، سرکرده گردان‌های عبدالله عزام را دستگیر کرده و برای مدت کوتاهی تحت بازجویی قرار دادند.
 
این در حالی است، که برخی از منابع، بر نقش اساسی نیروهای امنیتی ایران و حزب‌الله، در دستگیری وی تاکید می‌کنند.

ماجد الماجد؛ جعبه اسرار استخبارات سعودی

اولین‌بار نام او، در پی اعلام سرکردگی جدید گردان‌های عزام، در تابستان سال ۲۰۱۲ شنیده شد.

ماجد یکی از برجسته‌ترین عناصر سازمان القاعده در حوزه بلاد شام به حساب می‌آمد.

 
گفتنی است؛ او از سال‌ها پیش در لیست ۸۵ تروریست تحت پیگیرد سازمان ملل قرار دارد.   
 
به استناد برخی از منابع، ماجد تنها دو هفته قبل از دستگیری‌اش و در حالی که پاسپورت جعلی داشته وارد لبنان شده است.

البته پایگاه اصلی او، اردوگاه “عین‌الحلوه”، برای پناهندگان فلسطینی در شرق “صیدا”(جنوب لبنان) بود، اما ماجد طی ماه‌های اخیر و برای دیدار و مذاکره با “ابومحمد جولانی”، رئیس “جبهه‌النصره” به سوریه رفته بود.

اردوگاه “عین‌الحلوه” در جنوب لبنان

لازم به ذکر است؛ ماجد پیش از این نیز، مدتی را در منطقه “القلمون” در “ریف دمشق”، سپری کرد، که طی آن دوره توانست، ارتباطات گسترده‌ای با فرماندهان “الجیش‌الاسلامی” و به خصوص “زهران‌علوش” برقرار کند.

به نظر می‌رسد، ماجد مهارت ویژه‌ای را در مسائل نقل و انتقال پول و سلاح، به طور مخفیانه و به دور از نظارت دستگاه‌های امنیتی داشته، چرا که اغلب تحرکات مالی و تسلیحاتی القاعده در لبنان، تحت نظارت وی بوده است.

اطلاعات بی‌نظیر وی در خصوص موقعیت گروهک‌های تروریستی و جهت‌های امنیتی فعال در تمام منطقه، به حدی بود که روزنامه “الاخبار” لبنان، یک روز قبل از مرگ ماجد، در سرمقاله خود، ضمن بر حذر داشتن مقامات امنیتی از کشتن او نوشته بود “حفظ زندگی ماجد، مساوی است با رسیدن به گنج اسرار او؛ هر گونه تلاشی از طرف نیروهای خارج از مرزهای لبنان، مبنی بر قتل ماجد، باید نشانه‌ای منفی از سوی ارتش و دستگاه امنیتی لبنان تلقی شود”.

این روزنامه به طرز قابل توجهی، در یادداشت خود از یک “شخص تکفیری سعودی” نام برده و تاکید کرده بود “ما اخباری داریم که ماجد به صورت مستقیم با شیخ تکفیری سعودی در اردن ارتباط دارد، که این ارتباط از دفتر محمدبن نایف در عربستان آغاز شده است”.

در ادامه این یادداشت آمده “اسراری که ماجد در دل خود دارد، به هسته اصلی تشکیلات جبهه النصره و داعش باز می‌گردد”.

پس از بازداشت ماجد در بیروت؛ عربستان سعودی، به بهانه سعودی‌الاصل بودن وی، تلاش گسترده‌ای را برای ممانعت از حضور ماموران ایرانی در روند بازجویی او انجام داد.

این در حالی است، که برخی منابع لبنانی از ارتباط طولانی‌ مدت ماجد با دستگاه “استخبارات سعودی” و شخص “بندربن سلطان” خبر می‌دهند.  

از سوی دیگر، نشانه‌ها حاکی از آن است که استخبارات سعودی، تنها دستگاه امنیتی مرتبط با ماجد( یا بهتر بگوئیم حامی ماجد) نبوده چرا که بنابر اطلاعات مشخص شده، این تروریست تکفیری در تمام طول این سال‌ها در حال رفت‌و آمد از مرزهای اردن، سوریه و لبنان بوده است.
 
این در حالی است که ماجد از مشکلات کلیوی در عذاب بوده و ضمن استفاده از دستگاه دیالیز، بارها برای درمان به بیمارستان‌های مختلف در منطقه رفته است.

به سختی می‌توان باور کرد که سال‌ها فعالیت و رفت‌ و آمد تروریستی که تحت پیگرد نهادهای بین‌المللی است، از چشم دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی این کشورها دور مانده باشد.

اما ماجرای این تروریست بازداشت‌شده، آنگاه پیچیده‌تر شد که در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲، رسانه‌ها خبر از کمک ۳ میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان برای خرید سلاح از فرانسه دادند.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان با اعلام این خبر گفته بود “کمک نظامی عربستان به ارتش لبنان، بزرگترین کمک به لبنان در طول تاریخ کشورمان است”!

سرانجام در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۲۲ شبکه تلویزیونی “العربیه”، وابسته به آل‌سعود، در خبری فوری اعلام کرد “ماجد الماجد، سرکرده گردان‌های عبدالله‌عزام، در لبنان مرده است”.

تصویر جنازه ماجد الماجد

این در حالی بود که تلاش‌های عربستان برای حفظ این نیروی باسابقه امنیتی و بازگرداندن آن به ریاض به نتیجه نرسیده بود.

تقریبا تمام تحلیل‌گران و ناظران مسائل منطقه، مرگ وی را مشکوک ارزیابی کرده و آن را عملیات اطلاعاتی پیچیده‌ای می‌دانند.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی(که بسیاری از تحلیل‌گران این کشور را با توجه به در خطر بودن منافعش در صورت افشای بازجویی‌های ماجد، مسئول مرگ وی می‌دانند) با حذف ماجد، پاسخ سئوالات بسیاری درباره تحولات خطرناک خاورمیانه را برای همیشه به خاک سپرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.