آخرین فهرست غیرقطعی؛ فهرست رسمی فردا منتشر می‌شود

۳۱اردیبهشت،

با نامزدها در مسیر پاستور، عصر آخر اردیبهشت ماه

اخبار انتخاباتی در ساعات اخیر بیش از هر چیزی تحت تاثیر اعلام فهرستی غیررسمی و غیرقطعی از نامزدهایی است که صلاحیت آنها در شورای نگهبان احراز شده است. هر چند عده بسیاری این فهرست را قطعی نمی‌دانند و احتمال تغییر در آن را مطرح می‌کنند. زیرا به هر حال اعلام رسمی اسامی احراز صلاحیت شدگان با وزارت کشور است و نه پایگاه اینترنتی‌ها.

ممتازنیوز: امروز، فضای سیاسی بیش از هر روزی در روزهایی که به یاد داریم، تحت تاثیر خبرها و پیشنهاد‌های مربوط به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان قانون اساسی بود.

حسین شریعتمداری، مدیر کیهان که معتقد به طراحی توطئه‌ای علیه هاشمی رفسنجانی است، در روزنامه امروز خود نوشته است: شورای نگهبان با ردصلاحیت هاشمی، او را نجات بدهد و هاشمی اگر تایید شود حق دارد فردای قیامت از اعضای این شورا شکایت کند.

همکاران شریعتمداری در وطن امروز نیز نوشته بودند: آقای‌ هاشمی تا همین‌ جا یک ضربه بزرگ را متحمل شده است. حتی تشکیک در احراز صلاحیت آقای‌ هاشمی یک ضربه حیثیتی به اوست؛ موضوع ردصلاحیت که دیگر جای خود دارد. در حوزه نخبگان، رد صلاحیت‌ هاشمی رفسنجانی یک ضربه تمام‌کننده به او تلقی می‌شود. بار قانونی و روانی شائبه رد‌صلاحیت از سوی شورای نگهبان طبعا به مذاق ذائقه سوپرمن‌نمایی خوش نمی‌آید. شائبه ردصلاحیت آقای‌ هاشمی، حباب درست‌شده دور وی را از بین می‌برد. به معنای دقیق‌تر، کسی که توانایی کسب تایید صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان را ندارد؛ چگونه می‌تواند در جایگاه «ناجی ملت» قرار بگیرد؟! در حوزه سیاست خارجی نیز موضوع ردصلاحیت آقای‌ هاشمی می‌تواند به معنای پایان انتظارات و امیدها نسبت به «تغییر» باشد.

مطابق قانون اساسی، تایید نهایی صلاحیت نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری با شورای نگهبان و اعلام رسمی آن با وزارت کشور است. گویا دقایقی قبل این فهرست از وزارت کشور به شورای نگهبان رفته است ولی اعلام رسمی آن طبق گفته مقامات وزارت کشور فردا چهارشنبه اول خرداد ماه انجام خواهد شد.

اخبار انتخاباتی در ساعات اخیر بیش از هر چیزی تحت تاثیر اعلام فهرستی غیررسمی و غیرقطعی از نامزدهایی است که صلاحیت آنها در شورای نگهبان احراز شده است. هر چند عده بسیاری این فهرست را قطعی نمی‌دانند و احتمال تغییر در آن را مطرح می‌کنند ولی بر اساس آن، صلاحیت سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی احراز شده است.

در چنین شرایطی نام‌هایی چون اسفندیار رحیم مشایی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علیرضا زاکانی، محمد سعیدی کیا، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، حسن سبحانی، منوچهر متکی، مسعود پزشکیان، علی فلاحیان، علیرضا علی احمدی، پرویز کاظمی، طهماسب مظاهری و روح الله احمدزاده کرمانی خارج از فهرست نهایی نامزدهای انتخابات یازدهم دوره ریاست جمهوری قرار گرفته است.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.