آخرین مذاکره هسته‌ای سال

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ قبل از نوروز ۹۳فرصتی دوروزه خواهد داشت، اما وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که توقع توافق در این دوره از مذاکرات نمی‌رود.

امید به توافق نهایی از همان دور نخست مذاکرات پس از توافق نخستیه ژنو در اظهارات جواد ظریف دیده می‌شود، با این حال سخنان اخیر او به‌معنای قطع امید از توافق زودتر از موعد در پرونده هسته‌ای نیست. پس از توافق بر سر چارچوب گفت‌وگوها و طرح ادعاهایی نظیر قرار داشتن برنامه موشکی ایران در محور مذاکرات ظریف دربارهٔ دستورکار مذاکرات آخر سال ایران و ۱+۵گفته است: در این دور توافق کرده‌ایم دربارهٔ چند موضوع مذاکره کنیم ازجمله موضوع مربوط به ابعاد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، بحث غنی‌سازی و آب‌سنگین و همچنین موضوع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که از تعهدات ۱+۵در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است.

این سخنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف با همتای بلاروس او در تهران ایراد شدند و در ادامه چند سفر فشرده‌ای که وزرای خارجه اروپایی به تهران داشته‌اند، خط‌مشی‌های کشورمان در دور تازه مذاکرات هسته‌ای را یادآوری کرده‌اند. براساس گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان این دور از مذاکرات را در مقایسه با دور قبلی شامل بحث‌های جدی‌تر و ریزتری اعلام کرده و گفته است: تعهدات قراردادی در چارچوب بند ۲ماده ۴معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد. ظریف همچنین گفت که موضوع رفع تحریم‌ها در این مذاکرات مطرح می‌شود.

ظریف درحالی پیام‌های سیاسی خود در آستانه دور تازه مذاکرات را به طرف مقابل انتقال می‌دهد که قبل از آن هم خطاب به آمریکا گفته بود این کشور باید تصمیم سخت را در مذاکرات بگیرد و در قبال پرونده اتمی ایران خیالبافی را رها کند. واکنش او به اظهارات جان‌کری همتای آمریکایی‌اش بود که مدعی شده بود ایران باید برای دستیابی به یک توافق نهایی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی‌اش «تصمیم‌های بسیار دشواری بگیرد تا اطمینان جامعه جهانی را نسبت به ماهیت غیرنظامی برنامه اتمی‌اش تأمین کند.»

ظریف در آستانه دور تازه مذاکرات تأکید کرده است اینکه دولت اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی نباشد ضروری‌ترین تصمیمی است که می‌تواند پایبندی به آن را به جامعه جهانی اطمینان دهد. این موضعگیری شفافی در واکنش به بعضی خبرها بود که فشارهایی بر ایران درخصوص تعطیلی فعالیت آب‌سنگین اراک و بعضی پیش‌فرض‌ها در سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را القا می‌کردند.

ظریف در نشست خبری با همتای بلاروس خود دربارهٔ مذاکرات پایان سال تأکید کرد: آنچه لازم است به آن توجه شود این است که ما در همه این حوزه‌ها دربارهٔ نحوه ایجاد اعتماد صحبت می‌کنیم و نه دربارهٔ اصل برنامه هسته‌ای ایران که در حوزه غنی‌سازی‌ و سایر موضوعات که در برنامه‌هایمان بوده است ادامه پیدا خواهد کرد و ما این آمادگی را داریم که همه به این موضوع اعتماد کنیم. او در عین حال تأکید کرد: ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و برنامه‌ریزی هم برای این نیست که در این دور به توافق برسیم. اصرار دیپلمات‌های کشورمان مبنی بر پایان مذاکرات تا نخستین‌ماه تابستان نشان می‌دهد گفت‌وگوها بعد از عید مراحل فشرده‌تری خواهند داشت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.