آخرین مهلت برای درخواست خرید بلوک سپرده گذاری

کارگزاری سهم آشنا قصد دارد هشت دهم درصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه را سه شنبه ۱۷ مرداد از طریق بازار فرابورس به صورت نقد و یکجا عرضه کند.

حسن محمدتبار معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان این مطلب گفت: تعداد سهام مورد عرضه شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم عادی معادل بلوک  ۰٫۸ درصدی از سهام این شرکت است و قیمت پایه هر سهم آن ۶ هزار و ۸۰۰ ریال و ارزش کل آن ۱۶ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال تعیین شده است. 

محمد تبار در مورد ترکیب سهامداران این شرکت افزود: شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس اوراق بهادار هر کدام مالک ۵ درصد، بانک ملی ایران مالک ۱۰ درصد، بانک ملت مالک ۴٫۸درصد، شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک مسکن مالک ۴٫۸ درصد سهام این شرکت هستند.

وی تاکید کرد: متقاضیان شرکت در رقابت می بایستی نسبت به اخذ موافقت از سازمان بورس اوراق بهادار اقدام نمایند.

 ورود سفارش به سامانه معاملات صرفا پس از اخذ موافقت کتبی مدیریت نظارت بر بورس و اوراق بهادار امکان پذیر است.

 بدین منظور کارگزاران متقاضی خرید سهام حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۱۱ مرداد فرصت دارند تا درخواست خود مبنی بر مشارکت در خرید بلوک مورد نظر را به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار مدیریت نظارت بر بورس ها ارائه نمایند. 

محمد تبار در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی می توانند در این رقابت شرکت کنند توضیح داد: بر طبق اساسنامه شرکت هیچ سهامدار حقیقی و یا حقوقی نمی تواند بیش از ۵ درصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در مالکیت داشته باشد. تنها اشخاصی می توانند سهامدار شرکت باشند که نوع و موضوع فعالیت آنها برای مالکیت سهام شرکت، توسط سازمان بورس اوراق بهادار مجاز شناخته شود.

معاون نظارت و عملیات فرابورس یادآوری کرد: در صورتی که تخلفات کارگزار خریدار یا کارگزار فروشنده مانع انجام معامله شود، متخلف مکلف به پرداخت یک درصد ارزش معامله است.

 در این ارتباط کارگزار می تواند وثایق و تضامین لازم را حسب مورد از خریدار یا فروشنده دریافت کند. همچنین در صورت عدم انجام معامله کارگزار متخلف مکلف است کارمزدهای انجام معامله را بر حسب ارزش معامله به قیمت پایه به سازمان، فرابورس و شرکت سپرده گذاری پرداخت کند.
 
معاون نظارت و عملیات فرابورس در خصوص فعالیت این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریالی توضیح داد: این شرکت در زمینه افتتاح و نگهداری حساب وجوه و اوراق بهادار بازارهای خارج از بورس، بورس های اوراق بهادار و کالایی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت سوابق، کدگذاری، نگهداری، تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار، کالاهای پذیرفته شده در بورس های کالایی و سایر ابزارهای مالی فعالیت دارد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.