آخرین موجودی کالاهای اساسی/ ۵۴ شناور به بنادر رسیدند

در حال حاضر با احتساب کالاهای موجود در ۵۴ شناور رسیده و در حال پهلوگیری یا تخلیه در بنادر، موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به بیش از ۵.۵ میلیون تن می رسد.

مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – در گفت و گو با ایسنا، تازه ترین گزارش از وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر تا ۱۰ آذرماه را تشریح کرد.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، بیش از سه میلیون و ۶۸۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر موجود است و همزمان ۵۴ شناور حاوی کالاهای اساسی در بنادر در حال تخلیه یا منتظر در لنگرگاه هستند.

میزان و محتوای کالاهای اساسی شناورها

در کنار کالاهای دپو شده در حال حاضر ۲۹ شناور در اسکله در حال تخلیه است که حاوی ۷۲۹ هزار و ۹۸۱ تن کالا شامل جو،سویا،ذرت، دانه های روغنی، لاستیک و گندم است. همچنین ۲۵ شناور در لنگرگاه های بنادر است که موجودی کالاهای اساسی آن به بیش از یک میلیون و ۱۱۱ هزار تن می رسد و اقلامی مانند غلات، کک، ذرت، گندم، جو، دانه های روغنی و حبوبات در این شناورها وجود دارد.

بر این اساس، مجموع کالاهای اساسی موجود در بنادر و شناورهای در حال تخلیه و شناورهای منتظر در لنگرگاه ها به حدود پنج میلیون و ۵۲۲ هزار و ۲۲۳ تن می رسد.

چقدر از هر کالای اساسی موجود است؟

گزارش اعلامی معاون فنی گمرک ایران در رابطه با جزئیات ۳.۶ میلیون تنی موجود در بنادر (غیر از کالاهای موجود در شناورها) نشان می دهد که بیشترین موجودی مربوط به ذرت با بیش از ۱.۶ میلیون تن است.

در سایر اقلام نیز بیش از ۲۴۷.۲ هزار تن گندم، ۲۸۸.۵ هزار تن جو، ۳۱۹ هزار تن سویا، ۱۰۷.۸ هزار تن برنج، ۲۰۹.۹ هزار تن شکر، ۴۹۲.۷ هزار تن روغن خام و ۳۳۹.۸ هزار تن دانه های روغنی موجود است. 

 وضعیت موجودی ۳.۶ میلیون تنی در بنادر

اما در بین بنادر بیشترین موجودی کالاهای اساسی با بیش از ۲.۶ میلیون تن به بندر امام خمینی(ره) اختصاص دارد. 

در بندر امیرآباد ۳۰۴.۶ هزار تن، نوشهر ۱۵۱.۷ هزار تن، انزلی ۱۲۳.۸ هزار تن، شهید رجایی ۳۷۹.۳ هزار تن، بوشهر ۱.۰۹ هزار تن، چابهار ۲۳.۱ هزار تن، آستارا ۱۰.۵ هزار تن، فریدون کنار ۳۲.۳ هزار تن، بندر لنگه ۱.۶هزار تن و شهید باهنر ۱.۱ هزار تن کالای اساسی موجود است.

ترخیص ۴ میلیون تنی بعد از مصوبه

این گزارش در حالی بعد از اجرایی شدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای ترخیص فوری کالای اساسی و مواد اولیه تولید اعلام می شود که به گفته معاون فنی گمرک ایران، از ۱۱ آبان ماه که مصوبه در دستور کار گرفته تا کنون حدود چهار میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه تولید از گمرک ترخیص شده است.

مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای تسهیل موانع ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید صادر شد که طی آن راهکارهایی برای رفع موانع ارزی پیش بینی و اجرایی شد، در زمان اجرای مصوبه، موجودی کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر به حدود هشت میلیون تن می رسید که نیمی از آن کالاهای اساسی و تا ۸۰ درصد نیم دیگر را کالاهای واسطه ای و مواد اولیه خطوط تولید تشکیل می داد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.