آخرین وضعیت تردد در مرزهای ایران

رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید با وجود محدودیت‌های شکل گرفته تحت تاثیر کرونا، همچنان تردد در تعدادی از مرزهای کشور ادامه دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، با تایید ورود کرونا به ایران در روزهای پایانی بهمن ماه، تعدادی از کشورهای همسایه در اقدامی پیشگیرانه محدودیت‌هایی در مسیر تردد در مرزهای مشترک خود با ایران اجرایی کردند که این مسئله به کاهش آمار صادراتی ایران و دشوار شدن انتقال کالاها انجامید.

در هفته‌های بعد، تقریبا تمامی کشورهای همسایه با ایران با این ویروس درگیر شدند و خود مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی جدی در داخل کشورهایشان شدند با این وجود با توجه به اهمیت تداوم صادرات و جابجایی کالاها، مذاکرات برای باز ماندن تعدادی از مرزها ادامه یافت. با این وجود با گذشت بیش از یک ماه از این تغییرات، هنوز تعدادی مرزهای مشترک بسته هستند.

حمیدزادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – درباره آخرین وضعیت تردد در مرزهای ایران، توضیح داد: مرز افغانستان، کردستان عراق و برخی مسیرها به سمت آذربایجان باز است. ترکیه‌ هم در مورد برخی کامیون‌ها امکان رفت و آمد وجود دارد. کامیون‌های ترک که در ایران هستند و یا از ترکمنستان می‌آیند، امکان ورود به ترکیه را دارند. همچنین کامیون‌های ما که از اروپا می‌آیند یا در ترکیه هستند، می‌توانند وارد کشور شوند.   از همان ابتدای مسئله کرونا، از طریق سفارتخانه‌ها و رایزن‌هایی که در کشورهای همسایه داشتیم، رصد روزانه مرزها صورت می‌گرفت و  از طریق اپلیکیشن «راهنمای تاجر» و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.

وی افزود:  در هر صورت برخی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات کشورها کلی و براساس تصمیم مقامات بهداشتی این کشورها برای ورود و خروج کالا صورت می‌گیرد و لزوما با پیگیری سفارتخانه‌ها حل نمی‌شود. ما خوش‌بین هستیم این مسائل ظرف یک ماه آینده حل ‌شود و رفت و آمدها به روال قبل برگردد.

هرچند ایران تلاش کرده با مدیریت منابع و تداوم تماس‌ها، در حوزه واردات مواد موردنیاز کشور، مشکلی به وجود نیاید اما تداوم شرایط حضور کرونا، می‌تواند روی صادرات ایران تاثیرات منفی بگذارد. مهدی علیپور – عضو سابق اتاق بازرگانی ایران – در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: در شرایط فعلی حمایت دولت از فعالان اقتصادی اهمیت فراوانی دارد. همانطور که ما در روزهای قبل دیدیم از دولت ایالات متحده آمریکا گرفته تا دولت کشورهای همسایه ایران، سیاست‌هایی برای حمایت از بخش‌های اقتصادی در نظر گرفته شده، در ایران نیز ما باید این سیاست‌ها را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تحت تاثیر شیوع کرونا تعدادی از مرزهای کشور بسته شده یا بعضی کشورها با سخت‌گیری جدی کالاهای ایرانی را می‌پذیرند. در این زمینه هم رایزنی برای تداوم صادرات و هم تلاش برای در نظر گرفتن برخی تسهیلات برای تولیدکنندگان به منظور عبور از شرایط فعلی، اهمیت فراوانی دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.