آخرین وضعیت مرگ و میر در بخشهای ICU

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران، کمبود تخت و نیروی پرستاری در بخشهای ویژه بیمارستانی را یکی از مشکلات این بخشها عنوان نمود و گفت: با توجه iبه آمار بالای بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه، حداقل ۲۰ هزار تخت ICU نیاز داریم.

دکتر علی امیرسوادکوهی در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از دلایلی که رشته مراقبتهای ویژه در کشور ایجاد شد، عدم مدیریت یکنواخت و واحد در بخشهای ICU بیمارستانهای کشور بود.

۸۰ فارغ التحصیل مراقبتهای ویژه در کشور

وی با عنوان این مطلب که پیش از این بیماران ICU دچار اختلال در ویزیت پزشکان می شدند و پرستاران نیز برای انجام دستورات پزشکی دچار سردرگمی بودند، افزود: پیش از ایجاد رشته مراقبتهای ویژه در کشور، آمار مرگ و میر بیماران ICU بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در بیماستانهای دانشگاهی و این آمار بالای ۴۰ درصد در مراکز درمانی غیردانشگاهی بود.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه ادامه داد: در حال حاضر ۸ سال است که این رشته در کشور پایه ریزی شده و بالغ بر ۸۰ نفر فارغ التحصیل شده اند.به گفته امیرسوادکوهی، این اشخاص از بین متخصصین بیهوشی و داخلی و فوق تخصص ریه وارد رشته مراقبتهای ویژه می شوند.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید iبهشتی افزود: تربیت این نیروها با هدف جلوگیری از مشاوره های بی مورد پزشکی و نیاز iبه مراقبتهای ۲۴ ساعته بیماران ICU در کشور صورت می گیرد.

وضعیت تختهای ICU در کشور

امیرسوادکوهی در ادامه iبه وضعیت تختهای مراقبتهای ویژه در کشور اشاره نمود و گفت: در ابتدای وزارت خانم دکتر دستجردی  ۲۲۰۰ تخت ICU در کشور داشتیم که هم اکنون iبه حدود ۳۵۰۰ تخت افزایش یافته است. اما مشکلی که با وزارت iبهداشت داریم، موضوع استانداردسازی خدمات در بخشهای مراقبتهای ویژه است.وی افزود: با توجه iبه آمار بالای بیماران ICU، می بایست ۱۰ درصد تختهای بیمارستانی کشور iبه بخشهای مراقبتهای ویژه اختصاص یابد iبه طوریکه در حال حاضر چیزی در حدود ۱۴۰ تا ۲۰۰ تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که می بایست حداقل ۲۰ هزار تخت ICU داشته باشیم.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه ادامه داد: البته اولویت ما استانداردسازی خدمات در بخشهای ویژه بیمارستانی است و افزایش تعداد تختهای ICU در حالی که این استانداردها را نداریم، چندان ضرورت ندارد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید iبهشتی با تاکید بر اینکه استانداردهای خدمات مراقبتهای ویژه بیمارستانی را تهیه و iبه معاونت درمان وزارت iبهداشت ارائه داده ایم، افزود: متاسفانه iبه رغم اینکه این استانداردها کارشناسی شده است اما هنوز اجرایی نشده و ما iبه عنوان انجمن نمی توانیم کار اجرایی صورت دهیم.

امیرسوادکوهی گفت: ما معتقدیم که وزارت iبهداشت می بایست از قوه قهریه برای اجرایی شدن این استانداردها در بیمارستانها استفاده کند. زیرا در حال حاضر بیمارستانهایی را داریم که درجه یک عالی را دارند اما پایین ترین استانداردهای پایه مراقبتهای ویژه را ندارند.

متخصصین ICU تعرفه ندارند

رئیس کنگره سراسری مراقبتهای ویژه “گذشته، حال و آینده”، همچنین از نامعلوم بودن تکلیف تعرفه های متخصصین مراقبتهای ویژه گلایه نمود و افزود: هنوز تکلیف این تعرفه ها در وزارت iبهداشت و بیمه ها مشخص نشده است.رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران با عنوان این مطلب که بیشترین مشکلات بیماران در بخشهای ویژه بیمارستانی است، گفت: انتظار داریم که حداقل استانداردهای پایه در این بخشها رعایت شود.امیرسوادکوهی با انتقاد از مشخص نشدن تعرفه ویزیت فوق تخصص ICU در بیمارستانهای کشور، افزود: در حال حاضر ویزیت این اشخاص بر مبنای تخت روز محاسبه می گردد که این نقطه ضعف است.

وضعیت مرگ و میر در بخشهای ICU

وی با اشاره iبه وجود حدود ۸۰ فارغ التحصیل مراقبتهای ویژه در کشور، گفت: در بیمارستانهایی که بخشهای مراقبتهای ویژه توسط این اشخاص مدیریت می گردد، میزان مرگ و میر بسیار پایین تر از بخشهای ویژه ای است که توسط سایر متخصصین اداره می گردد.امیرسوادکوهی ادامه داد: بررسیها نشان می دهد در بخشهای مراقبتهای ویژه که مدیریت آنها بر عهده متخصصین ICU است میزان مرگ و میر بیماران ۲۰ تا ۲۴ درصد کاهش یافته که تقریبا با آمار جهانی که ۱۸ تا ۲۰ درصد است، برابری می نماید.

توزیع متخصصین ICU در کشور

وی با اعلام اینکه ۳۵ نفر از این فوق تخصصهای مراقبتهای ویژه در بیمارستانهای تهران می باشند و بقیه در مراکز استانهای کشور حضور دارند، افزود: خوشبختانه ۲ سال است که توانسته ایم پرستار کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه را تربیت کنیم تا از این طریق تا حددوی نیازهای این بخشها را تامین کنیم.

رئیس کنگره سراسری مراقبتهای ویژه “گذشته، حال و آینده” در خصوص استاندارد نیروی پرستاری در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، یک پرستار برای یک بیمار ICU کافی است اما در کشور ما iبه سبب کمبود نیرو، یک پرستار برای ۲ تخت ICU در نظر گرفته شده که البته در بسیار از بیمارستانها این وضعیت هم رعایت نمی شود.کنگره سراسری مراقبتهای ویژه “گذشته، حال و آینده” از ۱۷ تا ۱۹ آبان ماه جاری در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید iبهشتی برگزار می گردد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.