آخرین وضعیت کاربران اینترنت و موبایل ایران و جهان

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

آخرین گزارشها از وضعیت دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نشان می دهد که تنها ۴ درصد جمعیت کشور کاربر اینترنت پرسرعت با فناوری سیمی همچون ADSL و حدود ۱٫۴ درصد با فناوری بی سیم مانند وایمکس و موبایل به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
 
به گزارش مهر، آخرین وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ بر اساس گزارش اندازه گیری جامعه اطلاعاتی در نیمه دوم مهرماه امسال – هفتم اکتبر ۲۰۲۲ – همزمان در ۱۲ کشور جهان رونمایی و از طریق پورتال اتحادیه جهانی ارتباطات اعلام شد که براساس بررسی های صورت گرفته توسط اتحادیه جهانی مخابرات، آخرین وضعیت برخورداری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان از رتبه ۹۰ ایران در میان ۱۵۷ کشور جهان حکایت دارد.
 
نمره ۳٫۸ از ۱۰ ایران در فناوری اطلاعات و ارتباطات
 
در ارزیابی انجام شده از سوی ITU که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به آن اشاره شده است ایران برغم تلاشها و افزایش امتیاز خود از نمره ۳٫۶ به ۳٫۸ از ۱۰ امتیاز کل، در رتبه ۹۰ از ۱۵۷ کشور جهان جای دارد که این رتبه نشان می دهد کشور ما در حوزه ICT تغییرات زیادی در جایگاه قبلی خود نداشته که به نظر می رسد ناشی از رقابت شدید کشورها در امر توسعه فاوا در جهان است.
 
این در حالی است که بر اساس این ارزیابی، کشور اول منطقه قطر با رتبه ۳۱ و امتیاز ۶٫۵۴ و امارات متحده عربی با رتبه ۳۳ و امتیاز ۶٫۴۱ است که با ملاحظه امتیاز فعلی کشور یعنی ۳٫۸، ایران باید در ۲٫۵ سال آینده برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه که رسیدن به جایگاه دوم منطقه در بخش ICT است باید حداقل ۲٫۶ امتیاز به امتیاز فعلیش اضافه شود.
 
۷۷ درصد ایرانیها موبایل دارند
 
در بررسی های ITU، ایران در بخش نشانگرهای دسترسی به شبکه، دارای ۳۸ میلیون مشترک تلفن ثابت است و ضریب نفوذ موبایل نیز در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۷ نفر اعلام شده است.
 
سرانه پهنای باند ۴ کیلوبیت به ازای هر کاربر
 
همچنین بر اساس این گزارش، سرانه پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر اینترنت در کشور حدود ۴ کیلوبیت بر ثانیه است.
 
ضریب نفوذ ۲۷ درصدی برای اینترنت ایران
 
درصد خانوارهای دارای رایانه در کشور نیز حدود ۴۲ درصد و خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت حدود ۲۷ درصد اعلام شده است.
 
۴ درصد ایرانیها اینترنت پرسرعت دارند
 
 
در بخش نشانگرهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز که توسط اتحادیه جهانی مخابرات انتشار یافته ایران دارای ضریب نفوذ ۲۶ درصدی اشخاص متصل به اینترنت بوده که از این تعداد چهار درصد جمعیت کشور، کاربر اینترنت پرسرعت با فناوری سیمی نظیر ADSL و حدود ۱٫۴ درصد با فناوری بی سیم همچون وایمکس و موبایل به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند؛ این درحالی است که اعداد عملکردی این بخش در ارزیابی سال قبل به ترتیب ۲۱ درصد ، ۴٫۲ درصد و ۰٫۵ درصد بوده که نشان از رشد این شاخص دارد اما با این وجود بیشترین عقب اقتادگی کشور در حوزه ICT مربوط به این بخش است به نحوی که رتبه ایران در این بخش ۱۱۰ از ۱۵۷ کشور اعلام شده که این رتبه در رتبه بندی کل کشور در میان سایر کشورها تاثیرگذار بوده است.
 
متوسط قیمت دسترسی به اینترنت پرسرعت در ایران ۱۹ دلار
 
در بخش نشانگرهای استفاده مهارتی از فاوا که توسط اتحادیه جهانی مخابرات اعلام شده، ایران دارای نرخ رشد ۸۶ درصدی ثبت نام در مقاطع تحصیلی مدارس و ۴۹ درصدی در مقطع تحصیلات دانشگاهی و ضریب با سوادی ۸۵ درصدی در کل کشور است.
 
همچنین متوسط قیمت دسترسی کاربران به اینترنت پهن باند به ازای هر یک مگابیت بر ثانیه از حدود ۷۰ دلار در سال ۲۰۰۸ میلادی به حدود ۱۹ دلار در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته که در این محاسبه حداقل سرعت کاربران ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است.
 
۵۲ درصد جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می کنند
 
در ارزیابی ITU  یک نشانگر جدید به عنوان جمعیت جوان ( کاربران بین ۱۵ تا ۲۴ سال ) متصل به اینترنت کشور ها مدنظر قرار گرفته است چرا که براساس ارزیابی اتحادیه جهانی ارتباطات، توسعه یافتگی فاوا در کشورها نسبت مستقیم با رشد کاربران جوان متصل به اینترنت دارد، بنحوی که در کشور کره جنوبی بعنوان کشور برتر این حوزه ۹۹٫۶ درصد جمعیت جوان این کشور کاربر اینترنت می باشند و این درصد برای کشور ایران ۵۲ درصد محاسبه و اعلام شده است.
 
استفاده ۵۵ درصد خانوارهای جهان از تلویزیونهای دیجیتال
 
 
ارزیابی کشورهای جهان توسط ITU نشان می دهد که گسترش پخش برنامه های تلویزیون بصورت دیجیتال در مقایسه با سیستم های آنالوگ بطور چشمگیری طی سال های اخیر رشد داشته به نحوی که متوسط میزان انتشار یافتن و استفاده از تلویزیون دیجیتال از ۳۰ درصد خانوار های جهان در سال ۲۰۰۸ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته و این سهم برای کشور های در حال توسعه ۴۴ درصد و برای کشور های توسعه یافته ۸۱ درصد اعلام شده است.
 
نیمی از جمعیت جهان به نسل سوم موبایل دسترسی دارند
 
در حالیکه نسل سوم موبایل در کشور ما هنوز جایگاهی پیدا نکرده و عرضه آن با محدودیتها و مشکلات بسیاری همراه است اتحادیه جهانی مخابرات در بررسی های خود اعلام کرده که حدود نیمی از جمعیت جهان به شبکه های پرسرعت نسل ۳ موبایل دسترسی دارند و حدود ۹۶ درصد جمعیت جهان نیز از تلفن موبایل استفاده می کنند.
 
۳۸ درصد خانوارهای جهان کاربر اینترنت می باشند
 
در این گزارش مشخص شده که حدود ۸۰ درصد از خانوارهای جهان دارای تلویزیون، ۴۰ درصد خانوارها دارای رایانه و ۳۸ درصد خانوار ها کاربر دسترسی به شبکه اینترنت می باشند.
 
کره جنوبی و سوئد در صدر کشورهای توسعه یافته ICT
 
در بررسی صورت گرفته از میان ۱۵۷ کشور مورد ارزیابی، کماکان سه رتبه اول توسعه یافته ترین کشورها از منظر ICT به ترتیب به کره جنوبی، سوئد و ایسلند تعلق دارد؛ در این ارزیابی بیشترین تغییرات امتیازی به نسبت سال قبل مربوط به کشور لبنان با ۷۵ صدم نمره افزایش بوده و بیشترین جابجایی رتبه کشورها مربوط به کشور امارات متحده عربی با ۱۲ پله صعود اعلام شده  است.
 
آمارگیری از خانوار ایرانی در بخش فاوا برای انعکاس واقعی توسعه
 
آمار و ارقام ارائه شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات به نظر می رسد در بعضی شاخص ها با آنچه که در کشور وجود دارد تفاوتهایی دارد براین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران بعنوان هماهنگ کننده ملی در تدوین، جمع آوری و اعلام عملکرد شاخص های توسعه فاوا در کشور در تلاش برای تعامل بهتر با مجامع بین المللی این حوزه است تا گزارش عملکردی کشور در این حوزه را در جهت ارتقای جایگاه کشور و عدم تضییع حق ایران در این رتبه بندی ها بنحو مطلوب و در موعد مقرر و مطابق تعاریف اعلامی منعکس کند.
 
در این راستا این سازمان در حال انجام اقدامی در جهت انعکاس واقعی عدد ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور در نیمه دوم سال جاری است که اولین اقدام آمارگیری از اشخاص و خانوار ها در بخش فاوا با مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری مرکز آمار ایران و هماهنگی با اتحادیه جهانی ارتباطات خواهد بود.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.