آخرین وضعیت ۱۰ لایحه قضایی/ لایحه حمایت از خانواده در ایستگاه آخر

عبدالعلی میرکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت لوایح قضایی در کمیسیون لوایح دولت و کمیسیون قضایی و صحن مجلس توضیح داد.

۱- لایحه قانون اداری: بلاتکلیف

 

خردادماه سال گذشته از سوی قوه قضائیه به دولت ارجاع و در کمیسیون لوایح دولت بررسی شد اما این لایحه همچنان در دولت در حال بررسی است.

 

۲- لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان: بلاتکلیف

 

این لایحه را کمیسیون لوایح دولت تصویب کرد و به تصویب هیئت وزیران رسید و برای تصویب به مجلس ارجاع شد. حال با آغاز مجلس نهم دولت دوباره درخواست رسیدگی به این لایحه را ارسال کرده است.

 

۳- لایحه آیین دادرسی تجاری: بلاتکلیف

 

این لایحه خردادماه سال ۹۰ توسط هیئت وزیران به مجلس ارجاع شد ولی مجلس هشتم فرصت نکرد به این لایحه رسیدگی کند و در مجلس نهم رسیدگی می شود که هم اکنون در دستور کار قرار دارد.

 

۴- لایحه آیین دادرسی کیفری: به شورای نگهبان رفت

 

این لایحه توسط مجلس تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان است تا اگر ایرادی داشت هر چه زودتر در صحن علنی مجلس برطرف شود.

 

۵- لایحه حمایت از خانواده: در مجلس

 

 این لایحه ای ۵۰ ماده ای در مجلس تصویب شد و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارجاع شده است. شورای نگهبان ۱۱ایراد گرفت و مجلس ایرادات را برطرف کرده و دوباره به شورای نگهبان ارسال شد. بعد شورای نگهبان دو ایراد گرفت و دوباره به مجلس بازگشت. مجلس ایرادات را بطرف کرد و حال شورا ایرادات جزئی گرفته است که قابل برطرف شدن بوده و می توان قول داد بزودی این لایحه تصویب می شود.

 

 ۶- لایحه قانون جامع وکالت: بلا تکلیف

 

این طرح ابتدا از سوی کمیسیون قضایی مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت بعد از آن قوه قضائیه هم لایحه نوشت.

مهرماه سال گذشته لایحه از سوی قوه قضائیه به کمیسیون لوایح دولت ارجاع شد و پس از بررسی به قوه قضائیه دوباره ارسال شد تا بازنگری شود. اکنون این طرح در کمیسیونهای فرعی در حال بررسی بوده و در نهایت به کمیسیون اصلی ارسال می شود.

 

۷- لایحه پیشگیری از وقوع جرم: بلاتکلیف

 

این لایحه را مجلس تصویب کرد و به شورای نگهبان ارسال شد که با ایرادات شورا دوباره به مجلس بازگشت و چون ایرادات شورای نگهبان مبنایی بود لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. حالا این لایحه از مجمع به مجلس آمد و پس از تصویب دوباره برای نهایی شدن به مجمع رفته است. هم اکنون در کمیسیون حقوقی مجمع مورد بررسی قرار گرفته و به زودی به صحن مجلس می رود.

 

۸- لایحه مالکیت معنوی: در کمیسیون لوایح مجلس

 

این لایحه هم اکنون در کمسیون لوایح دولت مطرح است و تا دو ماه دیگر به مجلس می رود.

 

۹- لایحه حمیات از بزه دیدگان اجتماعی روی میز دولت

 

این لایحه هم هنوز در دست بررسی است.

 

۱۰- لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی مدنی: در کمیسیون لوایح دولت

 

این لایحه هم اکنون در کمسیون لوایح دولت مطرح است که تا دوماه دیگر به مجلس می رود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.