آخرین چانه‌زنی‌ها برای تعیین سرنوشت یارانه‌ها؛ نمایندگان تصمیم می‌گیرند

۲۱اردیبهشت،

بازنگری بودجه ۵۰ هزار میلیاردی هدفمندی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، در حالی به تصمیم نمایندگان در صحن علنی مجلس بستگی دارد که ادامه اجرای قانون هدفمندی با شرایط فعلی مشکلاتی را برای دولت ایجاد خواهد کرد.

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا مراحل بررسی لایحه بودجه در حالی در کمیسیون تلفیق به پایان رسید و بودجه در هفته جاری به صحن علنی می رود که درخواست تجدید نظر دولت برای بررسی منابع هدفمندسازی با موافقت رو به رو نشد.

بر این اساس کمیسیون تلفیق با رد پیشنهاد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای اجرای این قانون به تصویب رساند که حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان کمتر از رقم مصوب در قانون بودجه سال ۹۱ است.

در این باره محمد کرد بچه، مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این‌که مجلس ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای پرداختی یارانه نقدی اختصاص داده است، گفت: احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری وجود دارد.

وی دربارهٔ چگونگی هزینه منابع ۵۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در بودجه سال ۹۲ کل کشور اظهار کرد: بر این اساس ۱۰ درصد از این منابع معادل پنج هزار میلیارد تومان به بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد و ۴۵ هزار میلیارد تومان باقیمانده ۵۰ درصد معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه مستقیم می‌شود.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ادامه داد: ۳۰ درصد معادل ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید و همچنین ۲۰ درصد به دولت اختصاص داده می‌شود.

اما این تصمیم کمیسیون تلفیق در حالی است که نمایندگان دولت خواستار تجدید نظر در رقم مصوب برای اجرای قانون هدفمندسازی بودند به طوری که محمد رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان این‌که برای تجدیدنظر در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق دربارهٔ منابع اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با مجلس در حال مذاکره هستیم، گفت: از سوی مجلس اعلام شده که فرصتی به این موضوع اختصاص داده می‌شود تا دوباره نظرات‌مان را مطرح کنیم و امیدواریم که این رقم اصلاح شود.

وی با اشاره به این‌که با مصوبه فعلی میزان یارانه نقدی ۳۰ هزار تومان می‌شود و امیدواریم مشکل در مذاکرات حل شود، تصریح کرد:دولت هیچ برنامه‌ای برای کاهش یارانه نقدی و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در صورت عدم ورود به گام دوم ندارد.

از سوی دیگر در حالی که جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق، اعلام کرده بود که براساس مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه از درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه و ۳۸ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها تامین می‌شود؛ بنابراین ما رشد ۳۸ درصدی در قیمت حامل‌های سوخت را پیش رو خواهیم داشت، فرزین گفته که هرگونه تغییر در شرایط گام اول هدفمندی یارانه‌ها برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می کند.

بر این اساس با توجه به پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، اگر بنا باشد تغییری در منابع مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال جاری رخ دهد درصحن علنی خواهد بود و اگر در صحن علنی نیز رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان به تصویب برسد دولت در اجرای گام اول و تامین منابع یارانه نقدی با مشکل رو به رو خواهد بود.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.