آخرین کنکور کی برگزار می شود؟ – اخبار اجتماعی

امید کریمی: از سال ۸۵ که مجلس هفتم قصد کرد کنکور را حذف کند، تاکنون سه بار زمان حذف کنکور به تعویق افتاده است. آخرین وعده هم سال ۹۳ است. هرچند در این میان هستند آنهایی که اشاره می کنند تا سال ۹۶ هم کنکور حذف نمی شود، اما هنوز جدیترین گزینه، همان سال ۹۳ است.

محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که چند سالی در کسوت وزیر علوم، سابقه کلنجار رفتن با نماینده های مجلس برای اجرای حذف کنکور را در کارنامه دارد، یکی دو روز پیش گفته بود تا پیش از کنکور ۹۲، قطعیت حذف کنکور در سال ۹۳ مشخص می شود. نظام سنجش و پذیرش دانشجو برای تمام مقاطع تحصیلی هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. قانون حذف کنکور در سال ۹۳ هم یکی از مباحثی است که در این نظام مورد بررسی قرار می گیرد. یقیناً تکلیف حذف کنکور سال ۹۳ را تا پیش از برگزاری کنکور ۹۲ مشخص می کنیم تا داوطلبان تکلیفشان برای نحوه پذیرش در دانشگاهها مشخص شود.

او البه به نکته ای اشاره کرد که از ابتدای تصویب قانون حذف کنکور، سر زبان ها افتاده و هنوز هم برایش راهکاری وجود ندارد: “بحث حذف کنکور نیست و بخشهای رقابتی کنکور به ویژه برای رشته ها و صندلیهای پرمتقاضی حذف نمی شود.”

با تمام اینها، سازمان سنجش با قوت تمام آماده اجرای کنکور است؛ حتی اگر آخرینش باشد. هرچند که دکتر حسین توکلی، مشاور عالی رییس سازمان سنجش تاریخ کنکور سال ۹۲ را اعلام نکند: “به علت برخی هماهنگی ها با وزارت آموزش و پرورش، زمان برگزاری آزمون سراسری سال ۹۲ به زودی اعلام می شود.”

توکلی تنها زمان ثبت نام را گفته؛ مانند هر سال از ۱۶ آذر، روز دانشجو به مدت دو هفته. او اما به مهر گفته که به طور حتم این آزمون در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

این درحالی است که مشاور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود به دلیل اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳، کنکور در سال ۹۶ حذف می شود؛ سالی که دیپلمه هایش اکنون کلاس ششم ابتدایی هستند.

هرچند چنین چیزی را آموزش و پرورش تکذیب کرد، اما معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، اما اگر در حذف کنکور آورده است: “چنانچه قانون حذف کنکور در سال ۹۳ اجرایی شود، قطعا دانش آموزان نظام جدید بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند که جزئیات و نحوه ورود آنها به دانشگاه در قانون حذف کنکور مشخص می‌شود.”

همه اینها درحالی است که از دو سه سال پیش، کنکور ماهیتی متفاوت پیدا کرده است و عملا به آزمون ورودی به چند دانشگاه بزرگ بدل شده. دانشگاه هایی که صندلی های پرطرفداری دارند و یک میلیون دانشجو برای ۱۰۰ هزار صندلی معتبر آنها می جنگند.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.