آخرین گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ کابینه روحانی

ایران > انتخابات– گروه سیاسی:
این روزها همه جا صحبت از کابینه دولت یازدهم است، کابینه‌ای که قرار است هم «فراجناحی» باشد و هم «اعتدالگرا» و هم بسیار خصوصیات مثبت دیگر که لازمه مدیریت کشور در شرایط خاص کنونی است را با خود داشته باشد.

هرچقدر هم که روحانی بگوید که «برخی امروز با گمانه‌زنی‌ها هم خود و هم دیگران را خسته می‌کنند و این جز خستگی ذهنی و فکری چیز دیگری نخواهد داشت.» انگار فایده‌ای ندارد و همچنان خبرها درگوشی و حدس و گمان‌ها برای مردم و رسانه‌ها جذابیت وصف ناشدنی‌ای دارد.

یکشنبه شب حسن روحانی برای نخستین‌بار تحت عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم به مجلس رفت. او یک‌بار دیگر هم روز ۱۳مرداد برای انجام مراسم تحلیف رهسپار بهارستان خواهد شد و پس از آن روحانی ۱۰روز فرصت خواهد داشت تا کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

به این ترتیب غیر از مراسم تحلیف، دفعه بعدی که روحانی به مجلس برود حتما هیأتی او را همراهی خواهد کرد که درصورت رأی اعتماد مجلس از آن پس عنوان «هیأت دولت» بر آن اطلاق خواهد شد. مشابه همین اتفاق البته یکشنبه شب هم افتاد و روحانی را که برای شرکت در ضیافت افطاری‌ای که مجلس برای منتخب مردم تدارک دیده بود راهی بهارستان کرده بود، هیأتی همراهی می‌کرد که بی‌شباهت با گمانه‌زنی‌هایی که تا پیش از آن درخصوص کابینه یازدهم مطرح می‌شد نبود.

روحانی را آنطور که رسانه‌ها نوشتند هنگام ورود به صحن بهارستان محمدباقر نوبخت، حسین فریدون، محمدرضا صادق، علی ربیعی، محمدجواد ظریف، حسام‌الدین آشنا، اکبر ترکان، سیدمحمود علوی, محمدرضا نعمت‌زاده، زمانی‌نیا، علی عسگری، مرتضی بانک، فروزنده، محمود واعظی، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری‌، محمد نهاوندیان و حجت‌الاسلام یونسی ‌همراهی کردند.

محمدباقر نوبخت که سابقه چندین دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد همان کسی است که در گمانه‌زنی‌ها از او به‌عنوان معاون پارلمانی دولت آینده نام برده می‌شود. او البته الان هم نماینده رئیس‌جمهور منتخب برای تعامل با مجلس است.
اکبر ترکان هم که در این مدت همواره یکی از نزدیک‌ترین اشخاص به حسن روحانی محسوب می‌شد و از او به‌عنوان مشاور ارشد روحانی در دولت یازدهم نام برده می‌شود یکی دیگر از همراهان روحانی در ضیافت افطاری مجلس بود. حسین فریدون دیگر همراه روحانی هم برادر کوچک‌تر رئیس‌جمهور منتخب است که از او به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور یا رئیس احتمالی بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری نام می‌برند. همان پست‌هایی که در دولت‌های قبل هم همواره به نام برادران روسای جمهور سند خورده بود. چه اینکه در دولت خاتمی علی خاتمی مدتی جایگزین محمدعلی ابطحی شده بود و داوود احمدی‌نژاد در دولت نهم رئیس بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بود. حتی محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی رفسنجانی هم الان سال‌هاست که رئیس دفتر برادر بزرگ‌تر خویش در مجمع تشخیص مصلحت است.

از علی ربیعی هم که پیش‌تر مشاوراجتماعی رئیس‌جمهور در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی بود در کنار مرتضی بانک دیگر همراه روحانی در مراسم یکشنبه شب مجلس به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت کار نام برده می‌شود. محمود واعظی و محمد جواد ظریف هم ۲نفری می باشند که نام آنها با پست‌های مربوط به سیاست خارجی دولت یازدهم گره خورده است. البته در گمانه‌زنی‌ها تا‌کنون نام محمود واعظی بیشتر به‌عنوان وزیر امور خارجه مطرح بوده.

حسام الدین آشنا طراح نماد کلید برای این کاندیدا در جریان تبلیغات انتخاباتی هم به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا علوم نام برده می‌شد که البته نخستی رقیب جدی‌ای چون مسجدجامعی را پیش روی خود می‌بیند که خاتمی از او به‌عنوان بهترین گزینه برای وزارت فرهنگ نام برده بود و دومی نیز سایه جعفر توفیقی وزیر علوم سابق دولت اصلاحات را پشت سر خود احساس می‌کند.علی یونسی هم که از او به‌عنوان تنها گزینه وزارت اطلاعات دولت آتی نام برده می‌شود یکی دیگر از همراهان روحانی در ضیافت افطار مجلس بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.