آخرین یوروی خونین

برای یوفا چه اهمیتی دارد که مردمی در این سوی زمین تا نیمه‌های شب بیدار می‌نشینند تا حتی بازی‌های گروهی جام یک قاره دیگر را تماشا کنند؟

دنیا عوض شده و حالا حتی اگر سرهنگ علی‌فر در هنگام گزارش به جای روسیه بگوید شوروی، روسیه نمی‌تواند از گروه صعود کند.حالا دیگر علاوه بر جمهوری‌های قفقاز و رژیم صهیونیستی، قزاقستان هم که در آسیای مرکزی و در شرق دریای خزر قرار دارد، می‌تواند یکی از ۵۳ عضو کنونی یوفا باشد و گاهی با تیم‌های بزرگ هم بازی کند. دیگر از یوگسلاوی ترسناک خبری نیست و تنها کرواسی از بین شش-هفت جمهوری تجزیه شده یوگسلاوی در دور نهایی بازی‌های یورو حاضر است؛ کرواسی‌ای که اگر از گروه خود صعود کند، مردمش خوشحال می‌شوند.

اکنون ما شاهد آخرین یوروی خونین هستیم. ما آخرین کسانی که گولیت را با موی بافته دیده بودیم، باید یک قصه دیگر هم بین خاطرات‌مان برای بچه‌های فوتبال‌بین نسل بعد بگوییم؛ خاطره روزهایی که یک گروه می‌توانست همزمان آلمان، هلند، پرتغال و دانمارک را داشته باشد و در شب آخر بازی های این گروه با هر شلیک توپ به سمت دروازه‌ها کم مانده باشد که مویرگ‌های مغزمان پاره شود.شاید آخرین باری باشد که بتوان به یک گروه گفت گروه مرگ. اما این‌ها برای یوفا چه اهمیتی دارد؟

گردش مالی بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بیشتر از بازی‌های یورو ۲۰۰۸ و بنا به تخمین بیشتر از گردش مالی یورو ۲۰۱۲ در لهستان-اکراین بوده و یوفا نمی‌تواند از یوروهایی که می‌تواند در بازی‌های یورو کسب کند چشم بپوشد.بازی‌های بعدی یورو که در سال ۲۰۱۶ در فرانسه برگزار می‌شود، ۲۴ تیمی خواهد بود. به این ترتیب ۳۱ بازی کنونی در یک دوره به ۵۱ بازی خواهد رسید. یعنی به اندازه ۲۰ بازی تبلیغات بیشتر، حق پخش بیشتر، هتلینگ بیشتر، ترنسپورت بیشتر و پول بیشتر.

منطق اروپایی اقتصاد راست می‌گوید و کاری به عشق شرقی یک جوان خاورمیانه‌ای در تماشای نبرد گزیده‌ترین غول‌های فوتبال ندارد. ۸ تیم بعدی که به بازی‌های یورو اضافه شوند، غول‌های تازه‌ای نیستند و فقط کشورهای ضعیف‌تری هستند که آمدنشان به مرحله نهایی، می‌تواند کسب‌وکار این مسابقات را گرم‌تر کند. تیم‌های قوی‌تر هم در یک سید قرار می‌گیرند و شاید در مرحله حذفی به تور هم بخورند.حتی بازی های حذفی هم به اندازه بازی‌های حذفی خاطرات ما دیدنی نخواهد بود. چون در بازی‌های یورو ۲۰۱۶ دو تیم اول از هر شش گروه چهارتیمی به مرحله حذفی صعود می‌کنند و چهارتیم هم که بهترین‌تیم‌های سوم باشند اضافه می‌شوند تا ۱۶ تیم مرحله یک هشتم‌نهایی جور شود.

یعنی تقریبا می توان گفت که یورو با کیفیت کنونی را تازه از دور یک هشتم نهایی بازی‌های آینده آغاز می‌شود؛ یعنی مرحله‌ای که ۱۶ تیم نهایی صعود کرده‌اند.در چنین ساختاری دیگر تیم‌های دوم و سوم و نهم و یازدهم رنکینگ وقت اروپا نمی‌توانند – چنان که در گروه B یورو ۲۰۱۲ اتفاق افتاد – در یک گروه برای بقا بجنگند اما مهم این است که یوفا پول بیشتری درمی‌آورد.این پایان ماجرا نیست. یوفا در نظر دارد در ادامه، تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا را به ۳۲ تیم برساند و در هر دوره ۶۳ رقابت را برگزار کند؛ رقابت‌هایی که در آن بیش از سه‌پنجم تمام اعضای ریز و درشت یوفا حاضر خواهند بود. آیا حالا واقعا چنین سوالی خنده‌آور نیست که بازی زیبا مهم‌تر است یا بازی نتیجه‌گرا؟

۴۱۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.