آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، ثبت معنوی شد

به گزارش ایرنا،ˈعلیرضا ارجمندˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس شورای ثبت آثار کشور در استان البرز افزود: آداب زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) با توجه به اهمیت والای آن، از سوی این اداره کل برای ثبت در فهرست آثار میراث معنوی کشور در این اجلاس مطرح شد و مورد تصویب کمیته تخصصی بررسی آثار پیشنهادی قرار گرفت.

وی گفت: از آنجا که آداب و رسوم جزو لاینفک فرهنگ پویای هر جامعه است و امکان تغییر آن در طول تاریخ وجود دارد،ثبت اطلاعات و مستندسازی جزییات و فرایند هر آیین درهر مقطع زمانی می تواند نسل های آینده را در حفظ و احیای آن آیین ها کمک کند.

وی افزود: در طول تاریخ، برخی سیاحان و مورخان داخلی و خارجی که از قم عبور کرده اند هر یک به نحوی از آداب و آیین زیارت مردم از بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) یاد کرده اند که در زمان حاضر برخی از آنها منسوخ شده است و برخی با کمی تغییر همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم،ˈآرمینوس وامپریˈ مجارستانی و ˈژان شاردنˈ فرانسوی را از جمله مورخان و سیاحانی برشمرد که در دوره قاجار با حضور در قم، در سفرنامه های خود مطالبی را در این باره به رشته تحریر درآورده اند.

وی مراسمˈلاله گردانیˈ و ˈشمع گردانیˈ را از جمله مراسم زیبا و دیدنی خاص بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) برشمرد که جا دارد پس از تحقیق و بررسی مبسوط، مستندسازی و حفظ گردد.

ارجمندی، ثبت معنوی دو هنر سنتی و صنایع دستی حجاری و گره چینی را از دیگر پرونده های پیشنهادی استان به این اجلاس برشمرد که آنها نیز با دفاع کارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قم به تصویب رسید.

پنجمین اجلاس شورای ثبت کشور از ۱۸ شهریور سالجاری در استان البرز برگزار شد و در آن پرونده‌های ارسالی استان‌های مختلف از سوی کمیته‌های مختلف بررسی شد و در صورت احراز شرایط، به ثبت ملی و معنوی رسید.

این اجلاس روز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه به کار خود پایان داد.

۵۵۰/

انتهای پیام /*


www.irna.ir

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سام:

    فروش سه عدد قبر کنار هم در بهشت معصومه قم فوری فروشی
    ۰۹۱۲۶۱۴۴۱۵۲

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.