آدامس جویدن گرانتر است یا صحبت کردن با تلفن؟ افزایش تعرفه های مخابرات

گردآوری توسط گروه فناوری اطلاعات ممتاز نیوز

فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات – ایسنا نوشت:

تعرفه تلفن ثابت به قدری پایین است که در موارد متعدد هزینه قبض تلفن مشترکان از یک آدامس خارجی کمتر است.

بحث تغییر و افزایش تعرفه تلفن ثابت موضوع جدیدی نیست و بیش از یک سال است که شرکت مخابرات این موضوع را دنبال می‌کند.

اما در اوایل دولت یازدهم، دولت با جدیت مقابل افزایش تعرفه‌های این بخش ایستاده و وزیر ارتباطات به صراحت اعلام کرد سیاست دولت جدید افزایش هزینه و فشار آوردن به مردم نیست و بر همین اساس مخابرات نمی‌تواند تعرفه‌های خود را تغییر دهد.

مدتی بعد برای ایجاد تغییر در درآمدهای مخابرات بار دیگر بحث هم کدسازی تلفن ثابت از سرگرفته شد تا بدین ترتیب تعرفه‌های مخابرات تعدیل پیدا کند.

حال چند ماهی از به پایان رسیدن هم‌کدسازی تلفن ثابت در کشور می‌گذرد و این گونه عنوان می‌شود که از ابتدا قرار بر آن بوده که شش ماه پس از اجرای این طرح، شرکت مخابرات درآمد خود را بررسی کرده و در صورت کاهش یافتن این درآمد، پیشنهادات خود درباره تعرفه‌گذاری جدید را با وزارت ارتباطات و بخش قانون‌گذار آن یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کند.

به تازگی نیز مدیر عامل مخابرات از ارسال این پیشنهادات به رگولاتوری خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که هرچه سریع‌تر این پیشنهادات مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان جای چند سوال وجود دارد؛ پیش از این زمان اجرای طرح هم کدسازی مدیر عامل سابق مخابرات در پاسخ به این اظهارنظر رسانه‌ها مبنی بر این که اجرای این طرح به افزایش هزینه‌های کاربران منجر خواهد شد، این گونه اعلام کرده بود که قرار نیست مخابرات ضرر کند.

بر همین اساس تغییرات تعرفه‌ای همزمان با اجرای طرح هم کدسازی در استان‌های مختلف ایجاد شده و تعرفه هر دقیقه تماس درون استانی به ۳۰ ریال و هر دقیقه تماس بین استانی به ۳۳۰ ریال رسید.

در حالی که پیش از اجرای این طرح تماس‌های درون شهری به شکل پالسی محاسبه می‌شد و برای هر پالس که حدود سه دقیقه می شود، تعرفه‌ای ۴۷ ریالی اعمال می‌شد، برای تماس‌های بین شهری نیز طبقه بندی خاصی صورت گرفته و براساس میزان مسافت تعرفه‌ای بین ۱۵ تا ۸۶ تومان برای هر پالس مکالمه اعمال می‌شد.

اکنون با اجرای طرح هم کدسازی اگرچه هزینه‌های تماس بین شهری در موارد متعدد کاهش پیدا می‌کند و شهرها و روستاهای مختلف یک استان با تعرفه درون استانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما از سوی دیگر تماس‌های درون شهری که بخش قابل توجهی از مکالمات تلفنی مردم را تشکیل می‌دهند، به جای پالسی ۴۷ ریال، دقیقه‌ای ۳۰ ریال محاسبه می‌شوند.

در نهایت می توان گفت هزینه سه دقیقه (یک پالس) مکالمه تلفن شهری از ۴۷ ریال به حدود ۹۰ ریال رسیده است که همین موضوع با توجه به حجم بالای تماس‌های درون شهری می تواند درآمد مخابرات را افزایش دهد.

مدیر عامل شرکت مخابرات در پاسخ به این مطلب گفت: پیش از این میانگین مبلغ دریافتی مخابرات برای هر دقیقه تماس حدود ۱۵۰ ریال بود که اکنون این رقم به ۳۰ ریال رسیده است.

کاظم ابراهیم صدرآبادی در عین حال گفت: قبول داریم که حجم مکالمات درون شهری بیش از مکالمات بین شهری است اما درآمد غالب ما از تماس‌های بین شهری بود که اکنون هزینه هر دقیقه این مکالمات به ۳۳۰ ریال رسیده است.

او در پاسخ به این مطلب که هزینه‌های مربوط به تلفن درون شهری کاربران اکنون بین دو تا سه برابر شده نیز گفت: این رقم کمتر از سه برابر است چرا که یک پالس کمتر از سه دقیقه بود اما به هر صورت اکنون، برای حذف کدهای درون استانی، نرخ مکالمه تمام شهرها و روستاهای داخل یک استان را به ۳۰ ریال کاهش داده‌ایم که این رقم پاسخگوی ۱۵ تومانی که در گذشته اعمال می‌شد، نیست.

مدیر عامل مخابرات در پایان صحبت‌های خود نیز یادآور شد: مخابرات در حال حاضر تنها بحث تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت را مدنظر دارد و درباره سرویس‌های دیگری مانند اینترنت پرسرعت خانگی (ADSL) یا اینترنت موبایل فعلا تعرفه ندارد.

۱۷۲۳۱


RSS
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.