آذربایجان یادداشت تفاهم تسهیلات تردد مرزی با ایران را لغو کرد

۲۲م آذر ،

مجلس ملی جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه در نشستی جنجالی یادداشت تفاهم موجود بین ایران و آذربایجان دربارهٔ ایجاد تسهیلات در تردد اتباع دو کشور ساکن در مناطق مرزی تا شعاع ۴۵ کیلومتری را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آپا آذربایجان، مجلس ملی جمهوری آذربایجان از تمدید قانون پنجم آوریل سال ۲۰۰۵ در مورد تایید یادداشت تفاهم ایجاد تسهیلات در عبور و مرور اتباع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ساکن در مناطق مرزی دو کشور اجتناب و آن را لغو کرد.

این یادداشت تفاهم در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۰۵ در تهران توسط دو کشور امضا شده بود و بر اساس آن اتباع ایران و جمهوری آذربایجان که ساکن در داخل محدوده شعاع ۴۵ کیلومتری از نوار مرز دو کشور می باشند می‌توانند آزادانه تردد داشته باشند.

“سیاوش نوروزف” دبیر اجرایی حزب ینی آذربایجان (حزب حاکم) و نماینده مجلس در این جلسه گفت: باید بر اساس مقتضیات زمان تصمیم‌گیری کرد. مدت یادداشت تفاهم به اتمام رسیده و چیز غیر عادی در این خصوص وجود ندارد.

اما قدرت حسینقلی اف تاکید کرد: این یادداشت تفاهم نه تنها باید تمدید شود بلکه باید روادید با ایران نیز لغو شود، همان‌طوری‌ که با روسیه لغو روادید کردیم و مشکلی پیش نیامده است.

ضیافت عسکراف، معاون رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به اعتراض‌ بعضی نمایندگان گفت: موضوع بر سر بستن مرزها نیست، مدت یادداشت تفاهم به اتمام رسیده، یا باید این موافقت‌نامه تمدید شود یا ملغی شود. طبیعی است اگر پس از این زمان، مذاکراتی انجام شود و سندی میان دو کشور به امضا برسد، در مجلس ملی جمهوری آذربایجان به تصویب خواهد رسید.

زینب خانلار اوا، دیگر نماینده پارلمان نیز در جلسه بررسی لغو این موافقت‌نامه در مجلس اظهار داشت: من با لغو این موافقت‌نامه مخالفم، مگر ممکن است برادر را از برادر جدا کرد. آنها برادران ما می باشند. بعضی از آذربایجانی‌ها برای مداوا و انجام عمل جراحی به ایران می‌روند.

خانلااوا با بی‌اساس خواندن دلایل مطرح شده برای لغو این یادداشت تفاهم گفت: کسانی نیز ممکن است با اهداف سوء به اینجا سفر کنند، اگر به خاطر احتمال سفر چنین اشخاصی بخواهیم این یادداشت تفاهم را ملغی کنیم، پس وزارت امنیت ملی چه کاره است؟

در پایان جلسه رأی‌گیری شد و نمایندگان حزب حاکم آذربایجان به لغو این یادداشت تفاهم رای دادند.

بر اساس این گزارش، هم‌چنین مجلس ملی جمهوری آذربایجان قانون مورخ اول مارس سال ۲۰۰۶ جمهوری آذربایجان در مورد تایید یادداشت تفاهم ایجاد تسهیلات در عبور و مرور اتباع جمهوری آذربایجان ساکن دائم در جمهوری خودمختار نخجوان و اتباع جمهوری اسلامی ایران امضا شده بین دولت‌های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را لغو کرد.

لغو این یادداشت تفاهم‌ها با ایران از سوی آذربایجان در شرایطی است که ایران به منظور نشان دادن عزم خود برای گسترش همکاری و ارتباطات مردمی با جمهوری آذربایجان از فوریه ۲۰۱۰ به صورت یک طرفه روادید را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو کرده است و از این رو لغو آن تاثیری بر سفر شهروندان آذربایجان به ایران نخواهد گذاشت.

در عین حال همزمان با این مباحث و افزایش تردد کامیون‌های ترانزیتی حامل بار و سوخت جمهوری آذربایجان از مسیر بیله‌سوار ایران به سمت نخجوان و مشکلات متعدد ناشی از آنها تعدادی از کارشناسان ضرورت اجرای رژیم روادید برای رانندگان کامیون‌های تزاتزینی جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادند.

پیش از این محافل مردمی در بیله سوار و آستارای ایران درخواست کرده بودند به منظور سامان دادن به تردد بی‌رویه کامیون‌های جمهوری آذربایجان اقداماتی نظیر جاری ساختن رژیم روادید برای این کامیون‌ها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر تردد اتباع و وسایط نقلیه ایران به جمهوری آذربایجان نیاز به روادید و پرداخت هزینه‌های فراتر از موارد قانونی دارد.

بیش از بیست سال است که جمهوری آذربایجان آزادانه از خاک ایران برای ارتباط با نخجوان استفاده می کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.