آذرشهر بزرگترین بازار تولید و فرآوری حبوبات

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: شهرستان آذرشهر با تولید ۵۰۰ هزار تن لپه ، بزرگترین بازار تولید و فرآوری این نوع حبوبات را در کشور دارد .

 مهندس فیروز طلوع حیات در جلسه بررسی مشکلات تولیدکنندگان حبوباب در این شهرستان تصریح کرد: از خصوصیات مهم لپه آذرشهر تولید محصول پاک و ارگانیک بدون هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و عاری از هر نوع موادشیمیایی، رنگ و داشتن طعم لذیذ است و لپه، مغذی بوده و از جمله حبوباتی است که عدم نفخ آوری آن اهمیت فراوانی درصنایع غذایی دارد و این محصول با داشتن باکتری هایی جوانه زن به هضم غذا کمک می کند.


وی با اشاره به اینکه لپه از نخود حاصل می شود گفت: ۹۵ درصد لپه مورد نیاز کشور در ۲۵۰ کارگاه لپه سازی این شهرستان تولید وبه بازار های داخلی وبرخی کشورهای همسایه صادر می شود.


علی اصغر لعلی رئیس اتحادیه لپه سازان آذرشهر اذعان داشت: طبق برآوردهای کارشناسی این اتحادیه نیاز بازارهای مصرف داخلی به لپه حدود ۴۵۰ هزار تن در سال است و ۲۵۰ هزار تن از این مقدار با خرید محصول نخود استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ،کردستان ، لرستان ،کرمانشاه ، ایلام و خراسان و انتقال آن به کارگاه های لپه سازی آذرشهر تامین می شود .


وی بابیان اینکه۲۰۰ هزار تن نخود نیز از کشورهای استرالیا، اتیوپی،تانزانیا، پاکستان تامین می شودادامه داد: این اتحادیه به مدیران ذیربط توصیه می کند برای حمایت ازتولید و سرمایه وکار ایرانی با مطالعه و زیرکشت بردن مناطق مستعد کشاورزی به محصول نخود ضمن قطع وابستگی کشور به این نوع محصول به ایجاد اشتغال دراین بخش کمک نمایند.

این کارشناس ارشد کشاورزی ابراز داشت: هم اکنون هر کیلوگرم نخود ۲۰۵۰۰ ریال به صورت عمده خریداری می شود و در کارگاه های مجهز وبهداشتی و استاندارد به لپه تبدیل می شود و هر کیلوگرم ۲۵۰۰۰ ریال به بازارهای مصرف داخلی عرضه می گردد و سالانه ۵۰۰ هزار تن لپه تولیدی به ۳۱ استان کشور ارسال می شود و استان های تهران ، خراسان رضوی ،آذربایجان شرقی و قم بیشترین مصرف لپه کشور را دارند .


احمد حسن زاده یکی از صاحبان صنایع لپه سازی آذرشهر نیز گفت: اتحادیه لپه سازان آذرشهر نیاز به برنامه ریزی های گسترده ای دارد و هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن نخود از کشورهای خارجی وارد آذرشهرمی شود که متاسفانه اکثر این واردات در خارج از حوزه اتحادیه صنفی صورت می گیرد و موجب شکل گیری بازار سیاه دلالی و واسطه گری می شود و قیمت محصول نهایی که همان لپه است را بالا می برد .


وی با بیان اینکه سازمان های متولی بایستی تدابیر لازم را برای ساماندهی امر واردات نخود به صورت یک دست انجام دهند ادامه داد: برای راه اندازی یک کارگاه لپه سازی سرمایه ای بین یک میلیارد تا چهار میلیارد ریال نیاز است .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.