آرزوهای بلند مدت با ما چه می کنند؟

کسی که نسبت به گذشته، افسوس بر دل نداشته باشد و سعی کند در حال، به خوبی زندگی کند فردی موفق است.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/aaabc_s1u509by5zufkb3e95tz.jpg

ممتازنیوز :  زندگی به سرعت می گذرد و با گذشت زمان، بالا و پائین های بسیاری را به ما نشان می دهد. آن کسی که نسبت به گذشته، افسوس و حسرت بر دل نداشته باشد و سعی کند در حال، به خوبی زندگی کند و نسبت به آینده امیدوار باشد، فردی موفق است.این مسئله بسیار مهم است که انسان نسبت به آینده، نگاهی رو به جلو داشته باشد و به این ترتیب به گونه ای پویا، زندگی کند. این در حالی است که نگاه به گذشته موجب پسرفت انسان می شود و او را از حرکت باز میدارد. ان چیزی که به آینده، پویایی و تحرک می بخشد، نگاه امیدوارانه ای است که انسان به آن دارد.

طبق فرمایش بزرگان دین ما، آرزو، رحمتی از جانب خدای متعال است و اگر آرزو وجود نداشت، شاید هیچ مادری به فرزندش شیر نمی داد و هیچ کشاورزی، اقدام به کاشتن درختی نمی کرد.

این یک اصل مهم است که انسان تا زمانی که زنده است باید زندگی کند و نقش امید و ناامیدی برای اغلب ما در زندگی مشهود و بارز است. مسلما تفاوت زیادی میان نگرش فرد امیدوار به زندگی و فرد ناامید، وجود دارد. انسان های ناامید، همیشه به دنبال یافتن دلیل برای تمام امور خود هستند و به این ترتیب زندگی برایشان سرد وتاریک است اما کسانی که به زندگی امیدوارند اینطور فکر می کنند که تا انسان عمر دارد، باید زندگی کند. به همین خاطر است که انسان امیدوار همواره از زندگی خویش لذت می برد.

اما بعد از بیان این مطالب باید به این موضوع اشاره کنیم که آرزو کردن نیز، باید در محدوده مشخصی باشد و چگونگی آن مهم است. مثلا داشتن آرزوهای طول و دراز، خوب نیست. اگر امید و آرزومندی در حد افراطی قرار گیرد، نمی تواند برای حال و هوای انسان، مفید باشد. همانطور که متون دینی ما نیز به این نکته اشاره کرده است که گاهی ممکن است آرزوها به حدی طولانی شوند که از محدوده عمر انسان خارج شوند و یا اینکه این دنیا، ظرفیت برآورده کردن این آرزوها را نداشته باشد.

همانطور که گفته شد، داشتن احساس و نگرشی به نام امیدواری، برای این است که انسان تا زنده است بتواند با لذت و شادکامی زندگی کند. در واقع قلمرو امید هر انسانی را عمر او مشخص می کند. فراموش نکنید که آرزوها هیچ گاه پایان نمی پذیرند و این در حالی است که عمر انسانها محدود است. چنانچه فردی در زندگی خود با آرزوهای طولانی روزگار را سپری کند، دچار نوعی افراط شده که این موضوع در نهایت به نارضایتی او از زندگی منجر می شود.

 

به همین جهت است که امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:

“هر کس آرزوهایش زیاد شود، رضایت او کم می شود.”۱

اما شاید بد نباشد که برخی از ویژگیهای آرزوهای دراز را بدانیم تا نتوانیم نسبت به این موضوع، همواره متذکر باشیم.

یکی از ویژگیهای آرزوهای دراز این است که دست نیافتنی هستند. یعنی وقتی آرزوهای انسان از قلمرو عمر و ظرفیت دنیا فراتر می روند، دست نیافتنی می شوند. به این ترتیب کسی که آرزوهای دراز دارد، این آرزوها برای او تمام نمی شوند و اغلب این آرزوها هم دست نیافتنی هستند. به همین جهت، چنین فردی وقتی با عدم تحقق آرزوهایش مواجه می شود، با احساس ناکامی و شکست روبرو می شود که این از عوامل نارضایتی در زندگی است. بنابراین بدانید که نتیجه آرزوهای دراز، افسوس خوردن است.۲

 

ویژگی دیگر آرزوهای دراز، این است که فریب دهنده هستند. آرزوها طولانی به خاطر ظاهر جذاب و فریبنده ای که دارند، انسان را فریب می دهند. این یک نیرنگ است که انسان تصور می کند با داشتن آرزوهای دراز به کامیابی می رسد ووقتی دچار این حالت شد، متوجه می شود که نه تنها کامیاب نشده، بلکه برخی از نعمتهای دیگر زندگی را هم از دست داده است

 

ویژگی دیگر آرزوهای دراز داشتن، انتظار بی پایانی است که برای فرد آرزو کننده به وجود می آید. آنچه مشخص است اینکه امید و انتظار به همراه یکدیگر هستند. فردی امیدوار همواه انتظاراتی دارد. انتظاراتی در راستای دست یابی به خواسته هایش. این انتظار برای فردی که آرزوهای دراز دارد، انتظاری تمام نشدنی است. اگرچه انتظار کشیدن بسیار سخت است، اما چیزی که آنرا تحمل پذیر می کند، رسیدن به پایانی شیرین است. ولی وقتی پایانی خوب و شیرین به دنبال نداشته باشد، این انتظار سخت و غیرقابل تحمل است. به نظر می رسد در انتظار آرزوهای دور و دراز بودن نیز، همین نتیجه را به دنبال خواهد داشت.

 

فراموش نکنید که دست نیافتنی بودن در این رابطه، نکته کلیدی است. همه ما در زندگی شاهد این مسئله بوده ایم که کم نبوده اند افرادی که به جمع اوری مال و ثروت همت کرده اند و از این دنیا رفته اند و مال آنها باقی مانده است و کسانی که برای خود خانه های مجلل ساخته اند اما عمرشان به این که بتوانند در آن خانه ها زندگی کنند، کفاف نداده است.چ

 

این مسئله برای افراد زیادی ناخوشاید و دردناک است که عمری تلاش کنند و ثروت اندوخته کنند و سپس همه این ثروت را باقی گذارند و بروند و فرصت استفاده درست و لذت بخش از این ثروت را نداشته باشند. اگر آرزوها دست نیافتنی هستند، انتظار انسان هم انتظاری طولانی و بی پایان خواهد بود.

 

ویژگی دیگر آرزوهای دراز، این است که فریب دهنده هستند. آرزوها طولانی به خاطر ظاهر جذاب و فریبنده ای که دارند، انسان را فریب می دهند.

این یک نیرنگ است که انسان تصور می کند با داشتن آرزوهای دراز به کامیابی می رسد ووقتی دچار این حالت شد، متوجه می شود که نه تنها کامیاب نشده، بلکه برخی از نعمتهای دیگر زندگی را هم از دست داده است.

ویژگی دیگر آرزوی دراز داشتن این است که چنین فردی داشته های خود را کوچک و ناچیز می پندارد.

کسی که آرزوهایش دراز و بزرگ است از انچه دارد، نمی تواند لذت ببرد. به این ترتیب چنین افرادی از هر چه دارند ناراضی هستند و همیشه آرزوی چیزهایی را می کنند که آنها را ندارند.

برای این افراد هر چه دارند، اهمیتی ندارد و مهم ان است که همواره همان چیزهایی را که ندارند، مایه ی خوشبختی می دانند و آن هنگام که به آرزوی خود دست پیدا کنند باز هم احساس خوشبختی نمی کنند و به آنچه در دور دست ها وجود دارد، می اندیشند.

با دانستن این موارد می توانیم به چگونگی آرزوهایمان جهت درستی ببخشیم تا همواره از زندگی بهره ببریم. اما برای کسانی که دچار این مشکل هستند، راه حلی وجود دارد که در مقاله ای دیگر به ان اشاره خواهیم کرد.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

پی نوشت:

۱-غرر الحکم،ح۷۳۰۴

۲-غرر الحکم،ح۷۳۰۰

طبقه بندی: مشاوره خانواده   |   تعداد بازدید: ۳۱۵ نفر   |   تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , آرزو, آرزوهای بلند مدت, زندگی

مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.