آرزو می‌کنم تئاترشهر تبدیل به موزه شود/ ˝در˝ در آف‌آف برادوی

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مهدی مشهور در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

تماشاخانه سه نقطه این روزها در حالی میزبان نمایش ˝در˝ به کارگردانی مهدی مشهور است که قرار است این نمایش در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی (دی ماه سال‌جاری) برای اجرا در اف اف برادوی عازم نیویورک ‌شود.

تماشاخانه سه نقطه این روزها میزبان نمایش “در” به کارگردانی مهدی مشهور و گروه سایه است. این نمایش که تا ۱۵ آذرماه هر شب در این سالن روی صحنه می‌رود، قرار است در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی (دی‌ماه سال‌جاری) برای اجرا در اف‌اف برادوی عازم نیویورک ‌شود. در همین راستا، مهدی مشهور، کارگردان نمایش “در” با بیان اینکه ویزای اعضاء گروه برای سفر به نیویورک صادر شده، دربارهٔ فرآیند حضور این گروه در برادوی به خبرنگار ممتاز نیوز گفت: آشنایی ما با این کمپانی آمریکایی به دو سال پیش برمی‌گردد. زمانی که ما نمایش “کلمات و مرد” را در ایتالیا اجرا می‌کردیم با این کمپانی آشنا شدیم و همان موقع از ما برای اجرا نمایش “کلمات و مرد” در برادوی دعوت کردند؛ اما به سبب اینکه بعد از گذشت دو سال ما تولید تازهی داشتیم در مکاتبات‌مان از آنها خواهش کردیم که کار تازه گروه را به نیویورک ببریم که خوشبختانه بعد از ارسال فیلم اجرای “در” آنها موافقت کردند و به امید خدا برای ماه ژانویه به برادوی می‌رویم.

مشهور دربارهٔ اهداف این کمپانی افزود: کمپانی “میت ‌توان” (Broadway Midtown) در اف‌اف برادوی  دارای سه سالن است، در واقع یکی از جریانات مخالف تئاترهای تجاری در آمریکا محسوب می‌شود و همواره از حامیان تئاترهای تجربی است.

کارگردان نمایش “شمشیرهای ژنرال” دربارهٔ چگونگی نگارش این نمایشنامه و طرح اولیه آن گفت: ایده اولیه نگارش این نمایشنامه حدود ۱/۵ سال پیش به ذهنم رسید و با توجه به دغدغه‌ای که خودم دربارهٔ مسئله مهاجرت در ذهن داشتم و وجود سرگشتگی که در اشخاص مهاجر حتی پس از سال‌ها ترک وطن کردن می‌دیدم، آغاز به نوشتن کردم که به مرور و طی یک کار کارگاهی نهایتا به نگارش نمایشنامه “در” منتتج شد.

مشهور در ادامه با اشاره به اینکه نمایش “در” با نگاهی به شیوه اجرایی آثار مارینا آبراموویچ تولید شده و در این نمایش تماشاگر با ترکیبی از رئالیسم و شکلی از فرمالیسم روبرو می‌شود، دربارهٔ خط داستانی نمایشنامه اضافه کرد: نمایش “در” به موضوع مهاجرت اختصاص دارد و دربارهٔ سه زن جوان است که هر کدام به دلایلی به دنبال مهاجرت می باشند اما مهاجرت هر سه دختر به کارهای یک مرد به نام آقای گل‌بهاری بستگی دارد. در حقیقت این نمایش بخشی از مشکلات و لحظات زندگی این سه دختر را به تصویر می‌کشد.

کارگردان نمایش “منظومه آدمک‌ها” همچنین دربارهٔ سبب انتخاب سالن سه‌نقطه برای اجرای این نمایش اظهار داشت: واقعیت این است که من عقیده دارم که تئاتر باید به سمت خصوصی شدن پیش برود و بسیار دوست دارم روزی را ببینم که تئاتر شهر به یک موزه تبدیل شده است. در واقع کم‌کم دارم تلاش می‌کنم که تئاترشهر و ایرانشهر را فراموش کنم چراکه وقتی تئاتر را به نقطه خاصی مثل تئاترشهر یا ایرانشهر محدود می‌کنیم این هم برای مردم و هم برای هنرمندان تئاتر شرایط خوبی را به همراه نخواهد داشت، از طرفی مردم فکر می‌کنند تئاتر را فقط می‌توانند در آنجاها ببینند و از طرفی برای هنرمندان تئاتر و خود تئاتر هم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

این کارگردان تئاتر با تاکید لزوم خصوصی شدن تئاترها در کشور، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که این روزها در تمام دنیا تئاتر کاملا به یک امر خصوصی تبدیل شده و کمتر می‌بینیم که دولت به این شکل مستقیم در تئاتر دخالت داشته باشد. من هم بر همین اساس ترجیح دادم سالن سه نقطه را انتخاب بکنم، اما واقعا باید بگویم که چون مرحله خصوصی شدن تئاتر در مراحل ابتدایی به سر می‌برد واقعا شرایط اجرا برای گروه‌هایی مانند گروه ما بسیار سخت است.

لازم به یادآوری است نمایش “در” با بازی وانا همتی، سمیه شوقی، گلشاد مرادی، از روز ۲ آذرماه اجرای خود را در سالن سه نقطه آغاز کرده و تا ۱۵ آذرماه هر شب ساعت ۱۹/۱۵ روی صحنه می‌رود.

گفتنی است، بنیامین اثباتی به عنوان طراح صحنه و مبینا دری بعنوان دستیار کارگردان در این نمایش حضور دارند.

تماشاخانه سه‌نقطه در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه‌ مرتضی‌زاده، پلاک۱۲ طبقه اول واقع است.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.