آزمایش موتور جت چینی با سرعت ۱۶ برابر سرعت صوت!

چین یک موتور جت ماورای صوت را که قادر خواهد بود با ۱۶ برابر سرعت صوت حرکت کند و برای رسیدن به هر نقطه از کره زمین تنها به دو ساعت زمان نیاز دارد، آزمایش کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان در چین ادعا می کنند که یک موتور جت مافوق صوت به نام “sodramjet” ساخته اند که می تواند با ۱۶ برابر سرعت صوت پرواز کند. به گفته دانشمندان، ساخت این موتور جت بدان معناست که هواپیمایی که با چنین موتورهایی مجهز شده است، می تواند طی دو ساعت به هر کجای دنیا پرواز کند.

پرواز آزمایشی نمونه اولیه این موتور در یک تونل باد در پکن چین انجام شد و رانش عالی، بازده مناسب سوخت و ثبات عملیاتی را به نمایش گذاشت.

محققان می گویند این نوع موتور می تواند در هواپیماهای قابل استفاده مجدد از نوع جوی که به صورت افقی از باند فرودگاه بلند می شوند، به سمت مدار زمین شتاب می گیرند، سپس دوباره وارد جو زمین می شوند و در نهایت در یک فرودگاه فرود می آیند، استفاده شود.

موتور “sodramjet” در این آزمایش، با سرعت حداکثر ۹ برابر سرعت صوت در یک تونل باد قدرتمند آزمایش شد.

از لحاظ تئوریک این موتور می تواند یک هوابرد را تا ۱۶ برابر سرعت صوت شتاب دهد، اما هنوز به مرحله آزمایش در دنیای واقعی نرسیده است.

محققان می گویند تنها تونل بادی که می تواند این موتور را آزمایش کند، در حال حاضر در چین در حال ساخت است.

این تیم اطمینان دارد که “sodramjet” می تواند به اولین پروازهای تجاری مافوق صوت تحقق بخشد.

این اولین بار نیست که دانشمندان چنین موتوری می سازند. ایالات متحده قبلاً موتور “اسکرم جت”(scramjet) را ساخته بود که پیش بینی می شد عملکرد بهتری نسبت به موتورهای جت معمولی با سرعت مافوق صوت داشته باشد. با این وجود، پروژه طراحی “اسکرم جت” دچار شکست و تعلیق شد.

کارشناسان می گویند بعید نیست که آزمایش “sodramjet” چندی پیش انجام شده و حالا اعلام شده باشد. چرا که چین برنامه مافوق صوت خود را به دلیل استفاده بالقوه نظامی آن تا حدی مخفی نگه می دارد.

به هر حال به نظر می رسد که رؤیای انسان برای پرواز سریع تر، در ارتفاع بالاتر و به نقاط دوردست در زمان کمتر، بیش از هر زمان دیگری به تحقق نزدیک شده است.

نتایج این تیم تحت هدایت پروفسور “زونگلین جیانگ” از انستیتوی مکانیک آکادمی علوم چین در مجله  چینی Aeronautics منتشر شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.