آزمایش موفق حسگر ردیاب سیارک ناسا

۲۹فروردین۱۳،  فاوانیوز : سازمان ناسا از یک آزمایش طراحی موفق حسگر مادون قرمز خبر داده که می‌تواند شناسایی و ردیابی سیارکها و دنباله‌دارها را در آینده ارتقا بخشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ، این آزمایش به ارزیابی عملکرد دوربین جسم نزدیک به زمین در محیطی پرداخته که دما و فشار فضای عمیق را شبیه‌سازی کرده بود.

به گفته ناسا، این دوربین ابزار سنگ‌بنای یک تلسکوپ شکار سیارک فضایی تازه است که برای اولین بار قرار است به شناسایی، ضبط و جابجایی یک سیارک به مدار نزدیکتر به زمین برای کاوشهای آینده توسط فضانوردان بپردازد.

اجسام نزدیک به زمین به سیارات و دنباله‌دارهایی گفته می‌شود که مدار آن در ۴۵ میلیون کیلومتری مسیر زمین به دور خورشید است.

سیارکها از خود نور مرئی ساطع نکرده اما آنرا منعکس می‌کنند. بسته به چگونگی منعکس کنندگی یک جسم، یک سنگ کوچک با رنگ روشن می‌تواند شبیه به یک سنگ بزرگ تاریک باشد. در نتیجه، اطلاعات بدست آمده از تلسکوپهای نوری با استفاده از نور مرئی می‌تواند فریبنده باشد.

در این حال، حسگرهای مادون قرمز یک ابزار قدرتمند برای کشف، طبقه‌بندی و درک جمعیت سیارکها می باشند. در زمان ملاحظه یک سنگ فضایی در نور مادون قرمز، تابشهای حرارتی آن قابل ملاحظه بوده که می‌تواند ادازه سیاره را بهتر تعیین کرده و همچنین اطلاعاتی در مورد ترکیبات آن در اختیار بگذارد.

این حسگر دوربین جسم نزدیک به زمین به شکل مطمئن‌تر و سبکتر برای نصب بر روی یک تلسکوپ فضایی طراحی شده است. این تلسکوپ پیشنهادی پس از پرواز در مکانی چهار برابر فاصله زمین و ماه قرار گرفته تا دوربین جسم نزدیک به زمین بتواند عبور و مرور اجسام نزدیک به زمین را هر روز بدون تاثیر پوشش ابرها و نور روز ملاحظه کند.

این پژوهش در مجله Optical Engineering انتشار یافته است.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.