آزمایش پادتن؛ جدیدترین راهکار دانشگاه “استنفورد” برای پاسخ به ۲ سوال مهم درباره کووید-۱۹

محققان دانشگاه “استنفورد” در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه آزمایشی برای شناسایی آنتی بادی‌های ضد ویروس کروناویروس شده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، آزمایش غربالگری جدید برای شناسایی آنتی بادی‌های ضد ویروس کرونا در پلاسما بسیار ارزشمند است و می‌تواند اطلاعاتی در مورد نحوه پاسخ سیستم ایمنی هر شخص به عفونت ارائه دهد.

محققان دانشگاه “استنفورد” به مدت دو هفته به طور شبانه‌روزی تلاش کرده‌اند و این تیم پزشکی موفق به توسعه یک آزمایش برای شناسایی آنتی بادی‌های مقاوم در برابر کروناویروس جدید – سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲(SARS-CoV-2) – در نمونه‌های خون شدند.

برخلاف آزمایشات تشخیصی فعلی برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ که مواد ژنتیکی ویروس در ترشحات تنفسی فرد را تشخیص می‌دهند، این آزمایش به دنبال شناسایی آنتی بادی‌های مقاوم در برابر ویروس موجود در پلاسما، مایع موجود در خون است تا اطلاعاتی درباره نحوه پاسخ ایمنی هر فرد به عفونت ارائه دهد.

انجام آزمایش مذکور ۶ آوریل در مرکز مراقبت های بهداشتی “استنفورد” آغاز شد. اعلام نتیجه آزمایشی که محققان استنفورد توسعه داده‌اند دو تا سه روز طول می‌کشد. مرکز مراقبت های بهداشتی استنفورد قادر است روزانه ۵۰۰ آزمایش انجام دهد و این سازمان امیدوار است تا به سرعت این تعداد را افزایش دهد.

این مطالعه توسط دکتر “اسکات بوید”(Scott Boyd) دانشیار پاتولوژی و متخصص برجسته تحقیقات آنتی بادی انجام شده است.

“لوید مینور”(Lloyd Minor) یکی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: داشتن ابزارهای مناسب برای درک زیست شناسی ویروس کرونای جدید ضروری است. این آزمایش، ما را یک گام به پاسخ به بسیاری از سوالات بهداشت عمومی در مورد بیماری کووید-۱۹ نزدیکتر می‌کند.

دکتر “توماس مونتین”(Thomas Montine) استاد و رئیس پاتولوژی دانشکده پزشکی گفت: آزمایش سرولوژیک(Serological) یک دید جامع تر به ما ارائه می دهد زیرا توسط آن درک می‌کنیم که چه اتفاقی در بدن فردی که به این بیماری مبتلا شده، رخ می‌دهد.

آزمایش‌های سرولوژیک تجاری اکنون در سراسر جهان انجام می‌شوند اما کیفیت آنها مشخص نیست. ما فکر می کردیم توسعه یک آزمایش مناسب امری ضروری و یک نیاز فوری کادر پزشکی است بنابراین این کار را انجام دادیم.

نحوه عملکرد این آزمایش

آزمایش توسعه یافته توسط محققان استنفورد دو نوع آنتی بادی متفاوت را شناسایی می‌کند. یک نوع از آنها آنتی بادی‌های IgM هستند که در اوایل پاسخ ایمنی بدن ساخته می شوند و سطح آنها معمولاً به سرعت کاهش می‌یابد و آنتی بادی‌های دیگر IgG نام دارند که سطح آنها بعد از عفونت، خیلی آرام افزایش می‌یابد اما معمولاً مدت طولانی‌تری در بدن می‌مانند.

مونتین در ادامه افزود: اطلاعات محدودی از چین و اروپا وجود دارد که نشان می‌دهد این الگوهای پاسخ در برابر ویروس چگونه عمل می‌کنند اما محققان تاکنون نتوانسته‌اند به طور دقیق بگویند که چه مدت پس از عفونت، آنتی بادی در بدن می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد.

نتایج آزمایش در دو بخش مثبت یا منفی آنتی بادی IgM و IgG گزارش خواهد شد.

محققان دقیق بودن این آزمایش را با استفاده از نمونه‌هایی از بیمارانی که آزمایش کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آنها مثبت شده بود و طی آن آزمایش‌ها مواد ژنتیکی ویروس تشخیص داده شده بودند، تایید کردند.

اکنون کارشناسان استنفورد در حال تعیین این موضوع هستند که آزمایش سرولوژی بر روی چه کسانی انجام خواهد شد اما به گفته محققان کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران بیمارستان در اولویت قرار دارند.

سرم‌شناسی یا سرولوژی(Serology) شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی سِرُم خون و سایر مایعات بدن می‌پردازد.

محققان استنفورد اکنون در حال ارسال درخواست برای دریافت مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو آمریکا برای این آزمایش هستند.

آزمایش سرولوژیکی چه تفاوتی با سایر آزمایشها دارد؟ پاسخ به ۲ سوال شایع

آزمایش سرولوژیکی می تواند به بسیاری از سؤالاتی که اکنون با آزمایش تشخیصی کووید-۱۹ فعلی که از روشهای واکنش زنجیره‌ای پلیمراز برای تشخیص مواد ژنتیکی ویروسی استفاده می شود قابل پاسخ دادن نیست، پاسخ میدهد.

به عنوان مثال تصور می‌شود که کروناویروس جدید در بسیاری از افراد باعث عفونت خفیف یا بدون علامت می‌شود. اندازه‌گیری سطح آنتی بادی در کسانی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند می‌تواند به تعیین میزان عفونت خفیف شایع در جمعیت عمومی کمک کند.

این آزمایش همچنین می‌تواند برای نشان دادن اینکه چگونه و چه مدت هر شخص توسط آنتی بادی بدنش در برابر ابتلای مجدد به عفونت ایمن است، استفاده شود.

نمونه اولیه این مطالعه علمی اخیراً در مجله ” JAMA” منتشر شده است و نشان می دهد که پلاسمای نقاهت که از خون افرادی که از این بیماری بهبود می‌یابند و حاوی آنتی بادی‌های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است – جمع آوری شده است، می تواند به درمان مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ حاد کمک کند.

 اگر این نتایج در مطالعات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد آزمایش سرولوژی یک روش کلیدی برای شناسایی افراد دارای آنتی بادی که می توانند برای درمان بیماران فعلی خون اهدا کنند، خواهد بود.

مونتین در انتها گفت: توسعه این آزمایش می تواند در این دوره بسیار مهم باشد چرا که اکنون ما واکسن یا روش‌های درمانی قطعی برای معالجه افراد مبتلا به این بیماری نداریم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.