آزمون دکتری باز هم اعتراض آفرید

جام جم آنلاین: «از چاله به چاه» این توصیفی است که حالا خیلی از متقاضیان مقطع دکترای معرفی نشده برای مصاحبه به دانشگاه‌ها، از آزمون دکترای نیمه‌متمرکز، دارند و می‌گویند: شیوه گزینش دانشجویان مقطع دکتری شفاف نیست!

دیروز، پس از اعلام اسامی معرفی‌شدگان برای مصاحبه دانشگاه‌ها در دومین آزمون دکترای نیمه‌متمرکز، شماری از معترضان به شیوه گزینش سازمان سنجش در مرحله معرفی داوطلبان مجاز به دانشگاه‌ها، مقابل سازمان سنجش تجمع کردند.

این معترضان کسانی هستند که در مرحله نخست آزمون دکتری فروردین امسال، مجاز شده‌اند و دانشگاه‌هایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند اما برای مصاحبه در دانشگاه‌ها و گزینش نهایی از آنها دعوت نشده است.

سال گذشته نیز شمار زیادی از داوطلبان نسبت به شیوه برگزاری آزمون دکتری نیمه‌متمرکز انتقاد کردند و اعتقاد داشتند مرحله مصاحبه دانشگاه‌ها هنوز هم کاملا سلیقه‌ای است و ملاک و معیاری ندارد، اما داستان امسال نسبت به داستان سال گذشته عجیب‌تر است، چون امسال شمار زیادی از داوطلب‌ها حتی برای مصاحبه دعوت نشدند تا نسبت به سلیقه‌ای بودنش اعتراض داشته باشند.

اعتراض‌های داوطلبان به آزمون دکترای امسال فقط مربوط به معرفی نشدن برای مصاحبه نیست و زمانی که مرحله نخست این آزمون برگزار شد، نیز اعتراض‌هایی به گوش مسوولان سازمان سنجش و وزارت علوم رسید که ظاهرا نشنیده گرفتند.

تقریبا تمامی شرکت‌کنندگان آزمون دکترای امسال در این باره هم رای بودند که زبان انگلیسی آن بشدت دشوار بوده و هیچ شباهتی به سال‌های گذشته نداشته است.

یکی از استادان زبان انگلیسی که در کلاس‌های آمادگی آزمون دکتری تدریس می‌کند در این باره می‌گوید «پرسش‌ها به حدی سخت بود که حتی من به عنوان یک فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته زبان انگلیسی نتوانستم به برخی از آنها پاسخ بدهم، در چنین شرایطی از داوطلبان چه انتظاری می‌شود داشت؟!»

از سوی دیگر برخی داوطلبان می‌گویند قرار بوده است، امسال حوزه‌های تخصصی در رشته محل‌های آزمون مانند سال قبل حذف شود و آزمون دکتری شبیه به آزمون جی ار ای (آزمون اطلاعات عمومی دانشگاه‌های آمریکا) باشد، اما چنین نشد و فرصت‌داوطلبان برای مطالعه حوزه‌های تخصصی با این روش از دست رفت.

اما هیچ‌کدام از این اعتراض‌ها، آنقدر جدی نبودند که دیروز شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری را تا مقابل در سازمان سنجش بکشاند و زمانی که اسامی داوطلبان برگزیده برای مصاحبه دانشگاه‌ها اعلام شد بار دیگر فریاد معترضان بلند شد که چرا با وجود مجاز شمرده شدن، برای مصاحبه دعوت نشده‌اند.

جام‌جم در پی تماس‌های داوطلبان ناراضی از این وضعیت، با سازمان سنجش تماس گرفت. بر اساس توضیح مقامی آگاه در سازمان سنجش، امسال ۱۳۰ هزار نفر در آزمون دکتری شرکت کرده‌اند که از میان آنها ۳۴ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و ۱۶ هزار نفرشان برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۶۰۰۰ نفر در مصاحبه رد می‌شوند و ۱۰ هزار نفر در مقطع دکتری در دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

مجاز بودن به معنی دعوت به مصاحبه نیست

به گفته او بیشتر انتقادهای داوطلبان از این است که چرا با وجود آن که برای انتخاب رشته مجاز شناخته شده‌اند برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی نشده‌اند در حالی که مصاحبه‌شوندگان از میان این جمعیت بر اساس رتبه و نتیجه آزمون و دانشگاهی که انتخاب کرده‌اند، گزینش شده‌اند و اصلا قرار نبوده همه مجاز شده‌ها به مصاحبه دعوت شوند.

این مسئول می‌گوید: «اگر قرار بود همه مجاز شده‌ها را برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی کنیم نیز مسلما پس از اعلام نتایج، کسانی شکایت می‌کردند.»

ادعای این مقام مسوول در حالی مطرح می‌شود که در سال گذشته همه مجاز شمرده‌ها در آزمون دکتری، برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند و همین شیوه، امسال این انتظار را میان متقاضیان بوجود آورده است که باید میان شمار کسانی که مجاز شمرده شده‌اند و ظرفیت دانشگاه‌ها تناسبی وجود داشته باشد.

یکی از داوطلبان آزمون دکتری که این گفته مسوولان سازمان سنجش به گوشش رسیده است به «جام‌جم» می‌گوید: «این حرف‌ها، بهانه است! اگر دانشگاه‌ها ۱۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری را داشت، اصلا چرا باید ۳۴ هزار نفر را پذیرش می‌کرد؟! و فایده این کار جز امیدوار کردن بیهوده گروهی از داوطلبان و اتلاف وقت و سرمایه‌شان چیست؟»

داوطلب دیگری که رتبه‌اش در آزمون دکتری ۳۲۰ شده است، با اشاره به این که رتبه آخرین فرد مجاز شده در رشته‌اش رتبه ۴۵۰ داشته است، در نفی گفته این مسوول سازمان سنجش توضیح می‌دهد «من بر اساس رتبه ضعیفم، به هیچ وجه دانشگاه‌های ممتاز را انتخاب نکردم تا اگر گزینش برای مصاحبه بر اساس اولویت انتخاب داوطلبان باشد نسبت به آنها که دانشگاه‌های غیرممتاز انتخاب سومشان بوده است ترجیح داده شوم.»

اما این داوطلب هم برای مصاحبه فراخوانده نشده است و به گفته او همدوره‌ای‌های زیادی دارد که شرایط‌شان مشابه اوست و حالا معتقدند شیوه سازمان سنجش برای معرفی داوطلبان به منظور مصاحبه در دانشگاه‌ها بدون ملاک و معیاری منطقی بوده است و حتی تجربه سال گذشته به آنها ثابت کرده است پس از مصاحبه نیز شماری از شرکت‌کنندگان ناراضی می‌شوند و طعم تلخ گزینش سلیقه‌ای را خواهند چشید و به همین دلیل هنوز هم به تعبیر آنها، طرح آزمون دکترای نیمه‌متمرکز، آشفته بازار گزینش در مقطع دکتری را سامان نداد و فقط افتادنی بود از چاله به چاه!

مریم یوشی‌زاده – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.