آسانژ: فیلم “ویکی‌لیکس” حمله تبلیغاتی است

۳۰م دیماه ،

فاوانیوز: جولیان آسانژ از ساخت فیلمی دربارهٔ وب‌سایت “ویکی‌لیکس” انتقاد کرد و آن را “دروغ در دروغ” خواند. آسانژ سازندگان این فیلم را به دامن زدن به آتش جنگ علیه ایران متهم کرد.

جولیان آسانژ، بنیانگذار “ویکی‌لیکس”، روز چهارشنبه (۲۳ ژانویه) نسبت به ساخت فیلمی دربارهٔ وب‌سایت “ویکی‌لیکس” و اعضای آن اعتراض کرد. وی ساخت این فیلم را یک “حمله تبلیغاتی گسترده” خواند.

جولیان آسانژ در یک سخنرانی ویدیویی از داخل سفارت اکوادور برای دانشجویان دانشگاه آکسفورد بریتانیا گفت: «این دروغ اندر دروغ است. این فیلم یک حمله تبلیغاتی همه جانبه به “ویکی‌لیکس” و شخصیت همکاران من است.»

وی گفت فیلم “رکن پنجم” که قرار است ماه نوامبر سال جاری اکران شود به طریقی در اختیار وی قرار گرفته است. آسانژ همچنین این فیلم را به سبب آن‌چه “دامن زدن به آتش جنگ علیه ایران” خواند سرزنش کرد. به نقل از وی فیلم به این موضوع اشاره دارد که ایران در حال ساخت بمب هسته‌ای است. این اتهامی‌ست که همواره اروپا، اسرائیل و آمریکا و سازمان ملل علیه ایران مطرح کرده‌اند اما ایران آن را رد می‌کند و اهداف فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

جولیان آسانژ از بیم استرداد به سوئد در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته و معمولا از طریق ویدیو سخنرانی می‌کند جولیان آسانژ از بیم استرداد به سوئد در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته و معمولا از طریق ویدیو سخنرانی می‌کند

آسانژ گفت که صحنه آغازین فیلم در یک مجموعه نظامی در ایران می‌گذرد که در آن نشانه‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ا‌ست. آسانژ که از ژوئن قبل به سفارت اکوادور در لندن پناه برده دربارهٔ صحنه آغازین فیلم گفت: «این موضوع چه ارتباطی به کار ما دارد؟»

جولیان آسانژ در صورت خروج از سفارت اکوادور به سوئد مسترد خواهد شد، جایی که قرار است در آن به اتهام جرایم جنسی دادگاهی شود. دولت بریتانیا از این اقدام اکوادور ناراضی ا‌ست و همواره گفته به محض این که آسانژ پای خود را از سفارت خارج بگذارد او را بازداشت خواهد کرد.

چالش‌های شفافیت در عصر اطلاعات

استودیوی فیلم‌سازی “دریم ورکز” (DreamWorks) در هالیوود روز سه‌شنبه (۲۲ ژانویه)  از فیلم‌برداری فیلم “رکن پنجم” دربارهٔ وب‌سایت پرحاشیه و جنجال‌برانگیز “ویکی‌لیکس” خبر داده بود. بندیکت کامبرباچ، بازیگر بریتانیایی، نقش آسانژ را در این فیلم بازی می‌کند.

در عکس انتشار یافته از سوی استودیوی سازنده فیلم، کامبرباچ کنار بازیگر آلمانی دانیل برویل نشان داده می‌شود که نقش دانیل دامشایت‌برگ، سخنگوی سابق “ویکی‌لیکس” را بازی می‌کند.

استودیوی فیلم‌سازی “دریم‌ورکز” با اعلام این‌که فیلم از ۱۵ نوامبر در آمریکا به نمایش در می‌آید گفت که “رکن پنجم” نمایشگر  اولین روزهای ویکی‌لیکس‌ست.

کارگردانی این فیلم را بیل کندون برعهده دارد. کندون نظارت دولتی برای ساخت این فیلم را رد کرد و گفت: «ما می‌خواهیم پیچیدگی‌ها و چالش‌های شفافیت در عصر اطلاعات را بکاویم.»

“ویکی‌لیکس” در سال ۲۰۱۰ با انتشار یافتن صدها هزار سند محرمانه دربارهٔ جنگ در عراق و افغانستان و همچنین اسناد دیپلماتیک آمریکا، سبب سراسیمگی دولت‌های جهان شد. آسانژ می‌گوید بیم آن دارد که در صورت استرداد به سوئد، به آمریکا تحویل داده شود و در آن‌جا به سبب انتشار یافتن اسناد محرمانه‌ دیپلماتیک مجازات شود.

جولیان آسانژ موسس پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای که در واپسین روزهای سال ۲۰۱۲ از بالکن سفارت اکوادور در لندن خواند، از انتشار یافتن یک میلیون سند تازه در سال ۲۰۲۲ خبر داد. وی در ۲۰ دسامبر اعلام کرد که اسناد تازه همه‌ ‌کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: دویچه وله

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.