آسم و سیگار

جام جم آنلاین: مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر نقشین، فوق تخصص بیماری‌های ریه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

آسم یک بیماری مزمن و التهابی شش‌هاست که در تنفس بیمار اختلال ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به آسم در مواردی که راه‌های تنفسی تحریک شده و با باریک شدن مجراهای تنفسی واکنش نشان می‌دهد، دچار اختلال در تنفس می‌شوند. تحریک‌کننده‌ها موجب ایجاد حساسیت در راه‌های تنفسی و در نهایت موجب برونشیت می‌شود.

آیا پس از تشخیص آسم، کشیدن سیگار مجاز است؟

سیگار کشیدن برای افراد سالم نیز مضراتی دارد، پس برای فرد مبتلا به بیماری آسم حتماً مضر و حتی خطرناک است.

مصرف سیگار، شدت بیماری را افزایش می‌دهد و کنترل این بیماری را دشوارتر می‌کند. همچنین مصرف سیگار در دراز مدت موجب تخریب شش‌ها می‌شود.

بخصوص آن که بسیاری از افرادی که در ۳۰ یا ۴۰ سالگی دارای علائم آسم هستند، از ۱۰ سال قبل، کشیدن سیگار را شروع کرده‌اند.

وقتی فردی آسم دارد، اگر سیگار را حذف نکند، بیماری‌اش کاملا از کنترل خارج می‌شود. جالب است بدانید که اثرات داروهای استنشاقی در افراد سیگاری ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نکته بسیار مهم این است که اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به آسم باشد و عضو دیگری از خانواده حتی در اتاقی دیگر سیگار بکشد، برای فرد مبتلا بسیار مضر است و بیماری او را تشدید می‌کند.

در ۹۰ درصد موارد، آسم قابل کنترل است، درحالی که اگر پدر و مادری در خانواده سیگاری باشند؛ این میزان به ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.