آسوشیتدپرس; هر ماه نصف درآمد نفتی ایران در بانک‌های خارجی می‌ماند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر مدعی شد: در نتیجه تحریم‌هایی که دسترسی ایران به نهادهای مالی بین‌المللی را محدود می‌کند، تقریبا نیمی از درآمدهای ماهانه ایران از صادرات نفتی‌اش در حساب‌های خارج از کشور باقی مانده‌اند

خبراقتصادی:به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر مدعی شد: این ارزیابی‌ها که توسط یک مقام آمریکایی ارایه شد و پیش از آن هرگز افشا نشده بود نشان می‌دهد که تحریم‌های تازه که از ماه فوریه اعمال شد در حال افزایش فشار اقتصادی به ایران و دشوارتر کردن دسترسی به میلیاردها دلار درآمد نفتی است.

این مقام آمریکایی به خاطر حساسیت سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواست نامش فاش نشود.

آمریکا امیدوار است اعمال فشار به ایران تهران را به مصالحه در زمنیه برنامه هسته‌یی‌اش وا دارد، حال آن که ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش تاکید دارد و حاضر به کنار گذاشتن آن نیست.

دولت آمریکا تخمین زده است که حدود ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران هر ماه در حساب‌های خارجی محدود شده جمع می‌شوند و در نیمه اول سال میلادی جاری میانگین درآمدهای نفت خام ایران ماهانه ۳٫۴ میلیارد دلار بود. این یعنی ایران قادر نیست حدود ۴۴ درصد درآمد صادرات نفتی‌اش را خرج کند یا به میهن بازگرداند.

این مقام آمریکایی علاوه بر آن مدعی شد که درآمدهای نفتی ایران از اواخر سال ۲۰۱۱ به سبب تحریم‌ها ۵۸ درصد کاهش داشته است. میانگین درآمدهای نفتی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ ماهانه ۸ میلیارد دلار بود و بعد در نیمه اول سال ۲۰۱۲ به ماهانه ۶٫۳ میلیارد دلار و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ماهانه ۳٫۴ میلیارد دلار رسید.

ایران در پایان سال ۲۰۱۱ در حال صادرات حدود ۲٫۵ میلیون بشکه در روز بود و در حال حاضر صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت در اوایل سال میلادی جاری حدود ۱۰۷ دلار بود، ولی در روزهای اخیر به سبب افزایش تنش‌ها در سوریه قیمت نفت نیز افزایش یافته است. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.