آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان ضروری است

‘ابراهیم فروزش’ روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری اینکه برای جوان‌ترین مخاطب سینمای کشور آثار محدودی خلق می‌شود،افزود: بررسی سینمای کودک و نوجوان در تولید و اکران و عوارض این بخش از هنر هفتم اساسی است.

کارگردان فیلم ‘زمانی برای دوست داشتن’ ادامه داد: عرصه کودک و نوجوان جدای از سینمای کشور نیست، هرچند به طور کلی استقبال قابل توجهی از آثار سینمایی نمی‌شود اما این موضوع در سینمای کودک و نوجوان بیشتر نمایان بوده و این عرصه را کاملا منزوی کرده است.

فروزش، نگاه تحقیرآمیز به آثار سینمای کودک و نوجوان را از آفات این عرصه دانست و توضیح داد: تولید آثار سینمایی در حوزه کودک و نوجوان به دلیل بی‌انگیزه بودن سرمایه‌گذار خصوصی که انتظار بازگشت سرمایه خود را دارد، روز به روز تحلیل می‌رود و در مقابل اکران آثار این سینما در تهران و شهرستان‌ها نیز نزول کرده است.

کارگردان فیلم ‘بچه‌های نفت’ گفت: می‌توان مخاطبان کودک و نوجوان را از سن سه‌سالگی تا شانزده‌سالگی به بیش از ۶ گروه تقسیم کرد اما برای تولید اثری که با استقبال کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌هایشان روبه رو شود، باید یک تقسیم بندی کلی درنظر گرفت.

وی ادامه داد: در چنین ساختاری، فیلم باید بتواند کودک را روی صندلی بنشاند و نظر اعضای خانواده را نیز جلب کند و خط‌کشی‌های مربوط به ساخت آثاری برای کودکان یا درباره کودکان از بین می‌رود.

فروزش با تاکید بر اینکه تقلید یکی از مشکلات سینمای کشور ماست،گفت: سیاست‌گذاری صحیحی باید صورت گیرد تا آثاری نیز در کنار آثاری که به شکل کمیک و برای خانواده‌ها ساخته می‌شوند، به صورت اختصاصی برای مخاطب کودک و یا نوجوان تولید شوند واثرگذاری خود را داشته باشند.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس بر نقش ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش در حمایت از سینمای کودک و نوجوان تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش در سطح کلانشهرها تا قلب روستاهای کشور ما جای دارد و استفاده و حمایت از ابزارهای هنری برای تعلیم و تربیت دانش آموزان بخشی از وظایف این نهادهاست.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی و معاونت فناوری وزارت آموزش و پرورش حدود دو سال پیش در همکاری با یکدیگر طرحی را برای اختصاص ۴۸ سینما در ایران برای اکران آثار سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند اما اکنون می‌بینیم که بسیاری از آثار حتی رنگ اکران را به خود نمی بیند.

فروزش گفت: آموزش و پرورش می‌تواند با اختصاص ساعات‌ خاصی برای حضور دانش آموزان در سینماهای کشور، حتی به صورت نیم‌بها، از تهیه‌کننده خصوصی و سینمادار در تولید و اکران آثار این حوزه حمایت کند.

کارگردان فیلم ‘هامون و دریا’ درباره نقش جشنواره‌های کودک و نوجوان در حیات سینمای این حوزه گفت: جشنواره‌ها مانند ویترین و گذرگاهی‌ هستند که در قالب‌ آن‌ها هم مردم و کودکان و نوجوانان با آثار جهان آشنا می‌شوند و هم جنبه‌های کیفی آثار سینمای ایران ارتقاء می‌یابد.

فراهنگ*۶۰۶۵*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۶۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.