آسیب دیدگی ۲۲۵۳ واحد در زلزله سیستان و بلوچستان/ خسارت جزئی در زلزله تبریز

۳۱فروردین۱۳،

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۵۳ واحد در سیستان و بلوچستان براثر زلزله آسیب دیده است، گفت: زلزله هایی که در اصفهان، فارس و تبریز آمده، خسارت بسیار جزئی داشته است.

به گزارش Consbank، عزیزالله مهدیان در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین آمار تخریب واحدهای مسکونی در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: براساس آمار در سه شهر سراوانن، خاش و ایرانشهر خساراتی به واحدهای مسکونی وارد شد که در مجموع ۲ هزار و ۲۵۳ واحد در این شهرستان ها خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد یکهزار و ۱۵۰ واحد شهری و یک هزار و ۱۰۳ واحد روستایی می باشند، گفت: از میان این واحدها ۶۱۴ واحد خسارت جزئی دیده است که با تعمیرات جزئی برطرف می گردد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: مابقی این واحدها به تعداد یک هزار و ۶۳۹ واحد به سبب فرسودگی و قدیمی بودن قابل مرمت نیست و باید بازسازی شود که برای همین منظور برآورد خسارت را به دولت فرستادیم تا تامین اعتبار شود.

مهدیان با بیان اینکه در این منطقه به واحدهای شهری ۲۰ میلیون تومان و واحدهای روستایی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات داده میشود، اظهار داشت: تمامی این واحدها هم ۲ میلیون تومان وام بلاعوض دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود ریشتر بالای زلزله، خسارت چندانی در این مناطق بوجود نیامد که کارشناسان سبب آن را عمق بسیار زلزله عنوان می کنند اما به سبب اینکه در این منطقه عمده واحدها بصورت خشت و گلی ساخته شده بودند واحدها تخریب شد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن درخصوص بخش های کپرنشین این استان، بیان کرد: در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مرز مشترکی از مردم کپرنشین وجود دارد که سبب کپرنشینی آنها شرایط اقلیمی و فرهنگی است و ربطی به اوضاع اقتصادی آنها ندارد.

مهدیان با بیان اینکه بخش بسیاری از کپرنشین ها وضعیت اقتصادی مناسبی دارند، گفت: نوع زندگی آنها ناشی از معادلات اقتصادی است که با دیگر کشورها دارند و با وجودیکه بنیاد مسکن در بخش های از کرمان خانه هم برای آنها ساخته است اما دوباره به کپرهای خود بازگشته اند.

وی در خصوص خسارت هایی که به دیگر مناطق زلزله زده وارد شده است، افزود: زلزله هایی که در اصفهان و فارس آمد خسارتی به دنبال نداشت اما خسارات جزئی در تبریز گزارش شده است که با ارایه تسهیلات از سوی دولت، خانه های آنها بازسازی میشود.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.