آشفتگی بازار خودرو و سردرگمی خریداران

آشفتگی بازار خودرو و سردرگمی خریداران

عصرخودرو : این روزها بازار خودرو آنقدر آشفته است که برخی نمایندگی‌های فروش خودرو با هر قیمتی که بخواهند محصولاتشان را به خریداران عرضه می‌کنند.

به نقل از فارس، نبود کنترل مناسب بر بازار خودرو باعث بر هم خوردن عرضه و تقاضا، تقویت قیمت‌های حاشیه‌ بازار و افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات توسط نمایندگی‌های فروش خودرو شده است. این در حالی است که قیمت‌گذاری خودرو توسط کمیته قیمت‌گذاری در وزارت صنعت انجام می‌شود و اصولاً سازمان حمایت باید بر اجرای این قیمتها کنترل داشته باشد.

مدیران خودرو از جمله شرکتهایی است که محصولات آن با قیمتهای مختلفی توسط نمایندگی‌های این شرکت عرضه می‌شود. به گفته مدیر یکی از نمایندگی‌های مدیران خودرو و با استناد به سایت این شرکت، قیمت محصولات این شرکت طی یک هفته اخیر حدود یک تا ۱٫۵ میلیون تومان افزایش یافته به طوری که قیمت ام.وی.ام ۵۳۰ به ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ام.وی.ام ایکس ۳۳ به ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

در عین حال هم اکنون ثبت نام برای فروش خودرو توسط نمایندگی‌های مدیران خودرو متوقف است و برخی از نمایندگی‌ها از آغاز ثبت نامها از ابتدای هفته آینده خبر می‌دهند.

با وجود این افزایش قیمت، مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های مدیران خودرو به فارس می‌گوید: بحثها در مورد افزایش قیمت مجدد محصولات مدیران خودرو در حال پیگیری است و احتمالاّ قیمتها باز هم افزایش خواهد یافت.

مسئول یکی دیگر از نمایندگی‌های مدیران خودرو نیز در مورد اقدام برخی نمایندگیها برای افزایش قیمت خودسرانه محصولاتشان می‌گوید: بازار آشفته است و هیچ کنترلی بر قیمتها وجود ندارد.

این نحوه قیمت‌گذاری باعث سردرگمی خریداران شده و مشخص نیست که قیمتهای جدید محصولات مدیران خودرو مورد قبول وزارت صنعت و کمیته قیمت‌گذاری خودرو است یا خیر.

سازمان حمایت نیز در این مورد پاسخگو نبوده و قیمتهای جدیدی نیز برای مصولات مدیران خودرو بر روی سایت این سازمان درج نشده است.

* دلال بازی و کاهش عرضه برای بالا بردن قیمتها

در کنار قیمت‌گذاری خودسرانه برخی نماندگی‌های شرکتهای خودروساز، برخی شرکتها نیز در عرضه محصولات خود طوری عمل می‌کنند که با کاهش عرضه خودرو به بازار، قیمتها در بازار آزاد افزایش یابد و به این ترتیب دلال بازی در بازار رونق بیشتری داشته باشد.

این مسئله باعث افزایش اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه شده که این اختلاف قیمت گاهی تا ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

* بررسی افزایش قیمت تندر۹۰ و مگان پارس خودرو

رشد خودسرانه قیمتها در بازار خودرو در حالی ادامه دارد که درخواست شرکتهای خودروساز برای افزایش مجدد قیمت محصولاتشان همچنان در کمیته قیمت‌گذاری خودرو مطرح است.

تندر۹۰ پارس خودرو از جمله این خودروها است که با وجود افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی طی یک دو ماه اخیر، باز هم بحثها در مورد رسیدن قیمت این خودرو به بالای ۱۸ میلیون تومان مطرح است. در حال حاضر قیمت این خودرو در نمایندگی‌های پارس خودرو ۱۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان است.

قیمت مگان نیز در حال حاضر در نمایندگی‌های پارس خودرو ۳۷ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان است که بحثهایی در مورد رسیدن قیمت این خودرو به ۴۰ میلیون تومان مطرح است.

تأخیر در تعیین قیمت‌ خودروها توسط کمیته قیمت‌گذاری خودرو عاملی برای رشد قیمتها در بازار آزاد شده و در حال حاضر قیمت هر دستگاه مگان در بازار به ۴۶٫۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت تندر۹۰ پارس خودرو نیز در بازار ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با قیمت کارخانه اختلاف دارد.

در حال حاضر فروش این دو محصول توسط نمایندگی‌های پارس خودرو متوقف است.

آشفتگی بازار خودرو در حالی پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی تشدید شده که کنترل بازار وظیفه وزارت صنعت و سازمان حمایت است و با وجود انتقادات وزیر صنعت از نحوه عملکرد خودروسازان در عرضه محصولاتشان، به هم ریختگی بازار همچنان ادامه دارد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

دوشنبه ۶ شهریور   ۱۳:۲۱


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.