آشفتگی عربستان و ترکیه ازتحرکات دیپلماتیک ایران

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – نخست‌وزیر عراق و وزیر دفاع لبنان ۲۸ مهر در ایران هستند.

نماینده سوریه در سازمان ملل به ایران آمده و حمید ابوطالبی  خبر داده که علاوه بر این سه مقام، قرار است در«هفته تلاش برای ثبات و امنیت منطقه‌ای» حسن روحانی با نخست‌وزیر ارمنستان و انقلابیون فلسطین هم دیدار کند. تهران در این هفته محل رایزنی‌های دیپلماتیک برای توسعه امنیت منطقه‌ای و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در بالاترین سطح آن است.

روی دیگر سکه اما اتحاد نانوشته عربستان سعودی و ترکیه برای تخریب چهره ایران است. ۲روایت، یکی از سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و دیگری از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، مواضع این دو کشور درباره ایران و علیه ایران را به هم دوخت. این دو کشور که مواضعی مشترک درباره ادامه حکومت بشاراسد در سوریه داشته‌‌اند حالا در مخمصه پیشروی‌های تروریست‌های داعش افتاده‌اند.

همه این تلاش‌های ضد‌ایرانی ریشه در یک اتفاق دارد؛ اتفاقی که از زبان یکی از ضدایرانی‌ترین کارشناسان عربی طرح می‌شود: «عبدالله النفیسی» کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب از کشور کویت که همواره به موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت فراوانی داشته، در صفحه شخصی‌اش در توییتر می‌نویسد: متأسفانه ۳پایتخت عربی دست ایران است و چهارمی در راه است. وی در ادامه با لاک‌پشت نامیدن اعراب، افزود: بغداد، دمشق و بیروت به‌دست ایران افتاده و صنعاء هم چهارمین پایتخت است که در راه افتادن به‌دست ایران است. لاک‌پشت‌ها کی می‌خواهند تکان بخورند؟!

  • جنگ نفت عربستان علیه ایران

عربستان این روزها در شرایطی که ایران کماکان در تحریم فروش نفت است، نفت خود را ارزان می‌فروشد تا ایران را تحت فشار قرار دهد. اگرچه هنوز ویژگی‌های یک جنگ نفتی تمام عیار در این اقدام عربستان دیده نشده، اما نشانه‌هایی از میل درونی برخی اعضای نفتی اوپک مانند عربستان برای راه‌افتادن دست‌کم یک شبه جنگ نفتی دیده می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۸۶دلار برای هر بشکه یعنی به کمترین میزان در ۴سال اخیر رسید.

رسانه‌های داخلی از این اتفاق به‌عنوان چهارشنبه سیاه نفتی یاد کردند. دلیل این موضوع، افزایش تولید و عرضه نفت توسط عربستان سعودی اعلام شده است.محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه همان روز هیأت دولت درباره اقدام احتمالی ایران در جهت مقابله با کاهش قیمت نفت گفت: در این جلسه، مهندس زنگنه درخصوص اقدامات وزارت نفت درباره این قضیه توضیحاتی داد و آقای روحانی نیز دستور دادند که برای جلوگیری از کاهش بهای نفت از همه پتانسیل‌ها استفاده شود.

این یک اقدام عملی از سوی عربستان است. اما جنگ لفظی هم در کنار این حرکت وجود دارد. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در یک نشست خبری با همتای آلمانی خود ایران را متهم به دخالت در امور سوریه کرد. بلافاصله حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان به عربستان توصیه کرد در دام توطئه‌های خارجی و دشمنان فرامنطقه‌ای نیفتد.

در آن سو رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم به فاصله اندکی ایران را مورد حمله لفظی قرار داد و بدون اشاره به نام رهبر معظم انقلاب و با استفاده از لفظ «یک رهبر دینی» اهانت‌هایی را علیه رهبر ایران مطرح کرد. این سخنان اردوغان اعتراض‌های داخلی این کشور را برانگیخت و راهپیمایی‌هایی علیه دولت اردوغان شکل گرفت.

  • دست بالای ایران در منطقه

از سال۲۰۱۱ که سوریه دچار بحران شد، ترکیه و عربستان به همراهی قطر و چند کشور عربی به‌دنبال برانداختن حکومت اسد در این کشور بودند اما ایران در جبهه مخالف، ضمن حمایت از اسد، تصمیم درباره سرنوشت این کشور را منوط به برگزاری انتخابات آزاد کرد. ترکیه و عربستان به همراه شرکای فرامنطقه‌ای خودشان، با حمایت از شورشیان سوریه طی ۴سال گذشته، به پدیده‌ای دامن زدند که امروز مثل اژدهای هفت‌سر در عراق، کوبانی و مرزهای ترکیه حرکت می‌کند و دامن کشورهای پدیدآورنده را هم گرفته است.

این واقعیت چنان عیان بود که جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در دانشگاه هاروارد، عربستان، ترکیه و امارات را به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها در سوریه متهم کرده بود. این در حالی است که ایران همواره بر تعیین سرنوشت دولت اسد به‌دست مردم این کشور تأکید داشته است. به گفته مقامات عراقی و برخی مقامات نظامی کشورمان اگر کمک‌های ایران نبود، داعش بغداد را تصرف کرده بود. هم در ماجرای حل بحران سوریه و هم در قضیه مقابله با داعش، ترکیه و عربستان با حضور ایران در مذاکرات موسوم به ژنو ۱ و ۲ و با پیوستن ایران به ائتلاف ضدداعش مخالفت کردند؛

ضمن اینکه ایران در تمامی این اتفاقات موضع خود را بر حل منطقه‌ای بحران‌ها و پرهیز از ورود نیروهای فرامنطقه‌ای به سوریه و عراق قرار داده بود. از همین جهت هم هست که امروز، ایران، مطمئن‌ترین شریک منطقه‌ای عراق است و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر جدید عراق نخستین سفر خارجی خود را به ایران انجام می‌دهد. در یمن، عربستان از قدرت گرفتن شیعیان در این کشور نگران بود، به همین دلیل برای شکست حوثی‌ها به نظامیان و قبایل متحد خود در یمن پول زیادی داد. دولت آل سعود در حال پیاده‌سازی‌ مدل تحولات سال‌های اخیر عراق در یمن است؛ مدلی که براساس آن برای جلوگیری از قدرت گرفتن شیعیان، عملیات‌های انفجاری و تروریستی در مناطق مختلف را در دستور کار قرار می‌داد.

اینچنین هم هست که امروز شیعیان حوثی یمن به پشت دروازه‌های عربستان رسیده‌اند و این کشور به‌طور گسترده و بی‌سابقه‌ای نیروهای نظامی خود را در منطقه مرزی «جازان» که هم‌مرز با استان صعده یمن است، مستقر کرده است. محسن الاحمر، مشاور امنیتی و دفاعی رئیس‌جمهور یمن، که به عربستان گریخته است در اجرای مدل عراقی سرکوب شیعیان به آل سعود کمک می‌کند. رویکرد در سرکوب شیعیان بحرین هم ادامه داشت. دولت آل سعود در ۱۴فوریه۲۰۱۱ و پس از ناتوانی رژیم آل‎خلیفه در ساکت کردن اعتراض‎های مردمی، نظامیان سعودی برای کمک به نظامیان آل‎خلیفه در سرکوب مردم، در پوشش نیروهای موسوم به سپر جزیره وارد بحرین شدند. سرکوب خشونت‎بار اعتراض‎های مسالمت‌آمیز مردم بحرین به شهادت صدها تن از شهروندان و مجروح شدن هزاران نفر منجر شد.

در مقابل تمایل این کشورها به ایران بیشتر شد. ایران در عمل به عراق برای مقابله با تروریسم و پیشروی‌های داعش کمک کرد. مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در نشست خبری که با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان داشت اعلام کرد ایران نخستین کشوری بود که به عراق کمک تسلیحاتی کرد. امروز سمیرمقبل وزیر دفاع لبنان در تهران است تا فهرست هدایای نظامی ایران به ارتش لبنان را برای مقابله با تروریسم نهایی کند. حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در دیدار «سمیر مقبل» معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع لبنان با اشاره به معضل تروریسم در منطقه و لزوم مقابله با آن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های منطقه ازجمله ملت سوریه، لبنان، عراق و سایر ملت‌هایی که در حال جنگ با تروریسم هستند، حمایت کرده و به این حمایت‌ها ادامه خواهد داد.

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی عصر دیروز در دیدار سمیر مقبل، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار آمادگی برای کمک‌های تسلیحاتی به ارتش لبنان، آماده انتقال تجربیات خود برای ارتقای امنیت در لبنان و منطقه و مبارزه با جریان‌های تروریستی است.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور می‌نویسد با شکست سیاسی ائتلاف غرب درجهانی کردن مبارزه با داعش، اینک کشورهای مختلف به شکل انفرادی برای تأمین و حفظ امنیت و ثبات خود فعال شده‌اند. ناامیدی کشورهای منطقه، عراق، سوریه و لبنان از مثمرثمر بودن تحرکات نظامی ائتلاف، این کشورها را به سمت چاره‌جویی برای امنیت ملی‌شان سوق داده است و نفوذ منطقه‌ای، صداقت و قدرت بالای تأثیرگذاری بر تحولات، مهم‌ترین عاملی است که عراق، لبنان، فعالان سوریه، فلسطین و مقامات روسیه را به ایران کشانده است.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.