آشنایی با حریف آسیایی استقلال

۲۳اردیبهشت،

تیم‌های فوتبال استقلال ایران و الشباب امارات فرداشب از مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم می‌روند و این در حالی است که این دو تیم پیش از این تا به حال در رقابت‌های آسیایی و بین‌المللی با یکدیگر دیدار نکرده و این اولین رقابت رسمی آنها در قاره کهن به حساب می‌آید.

*عملکرد الشباب در آسیا؛ تیمی همیشه قعرنشین

به گزارش فارس ، تیم اماراتی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ حضور در آسیا را تجربه کرد. این تیم در همین سال و پس از صعود از مرحله گروهی در دیدار نیمه نهایی مقابل الهلال عربستان یک بر صفر شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. در نهایت الشباب عنوان چهارمی آسیا را به خود اختصاص داد.

در همین سال الهلال در فینال مقابل استقلال در ضربات پنالتی به برتری رسید و قهرمانی آسیا را جشن گرفت.

در سال ۱۹۹۶ الشباب در همان مرحله اول با تساوی مقابل النصر لبنان طی دو دیدار رفت و برگشت و به خاطر گل خورده در خانه از رسیدن به مرحله دوم بازماند.

با آغاز دور جدید لیگ قهرمانان آسیا، الشباب امارات از سال ۲۰۰۹ حضور در این رقابت‌ها را تجربه کرد. این تیم در این سال در گروه چهارم رقابت‌ها و در گروهی که سپاهان هم قرار داشت پس از نماینده ایران با ۷ امتیاز در قعر جدول قرار گرفته و از رسیدن به مرحله حذفی محروم شد.

در همین دوره سپاهان در بازی رفت ۲ بر صفر بازی را به سود خود به پایان رساند اما در بازی برگشت الشباب موفق‌تر عمل کرده و حریف ایرانی خود را ۲ بر یک شکست داد.

الشبابی‌ها در سال ۲۰۱۲ و در دومین حضور آسیایی خود در شکل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کار خود را از مرحله پلی‌‌آف آغاز کرده و با برتری مقابل نفتچی ازبکستان راهی مرحله گروهی شدند.

در این مرحله الشباب با قرار گرفتن در گروه چهارم رقابت‌ها و هم‌گروه شدن با پرسپولیس، یک‌بار دیگر با قعرشینی به کار خود در این مرحله این بار با ۲ امتیاز پایان داد تا به عنوان یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های مرحله گروهی شناخته شود.

الشباب در دوره قبل در بازی رفت مقابل پرسپولیس ۶ بر یک بازی را واگذار کرد و در بازی برگشت هم ۳ بر یک مقابل نماینده سرخپوش ایران شکست خورد.

*از آغاز تا پایان با نمایندگان ایران!

با این حال تیم همیشه قعرنشین الشباب در رقابت‌های آسیایی در رقابت‌های امسال نتایج بهتری را کسب کرده و توانست در گروه دوم رقابت‌ها که دیدارهایی نزدیک و پایاپای در آن جریان داشت تا جایی که تیم‌های صعود کننده در روز پایانی مشخص شدند، با کسب ۹ امتیاز به عنوان تیم دوم برای اولین بار راهی مرحله حذفی شود.

الشباب امسال هم کار را در مرحله پلی‌آف و با برتری مقابل صبا در قم و در ضربات پنالتی آغاز کرد. سپس این تیم در گروه دوم با تیم‌های لخویای قطر، الاتفاق عربستان و پاختاکور ازبکستان هم‌گروه شد و در نهایت توانست با ۳ پیروزی و ۳ شکست راهی مرحله حذفی شده تا در این مرحله یک‌بار دیگر با تیمی از ایران برای رسیدن به جمع ۸ تیم برتر آسیا مصاف دهد.

در هر حال الشباب امسال رقابت‌های آسیایی خود را با دیدار با نماینده‌ای از کشورمان (صبا) آغاز کرده و امیدواریم با دیدار با نماینده دیگری از کشورمان (استقلال) به پایان برساند.

*تاریخچه و کارنامه افتخارات الشباب

الشباب امارات در سال ۱۹۵۸ در شهر دبی تأسیس شد. این تیم سه بار در سال‌های ۹۰، ۹۵ و ۲۰۰۸ عنوان قهرمانی لیگ امارات را به دست آورده و چهار بار هم امیر کاپ امارات را در سال‌های ۸۱، ۹۰، ۹۴ و ۹۷ کسب کرده است. این تیم در رقابت‌های امسال هم با رسیدن به فینال این رقابت‌ها فرصت کسب یک عنوان قهرمانی دیگر را هم دارد.

الشبابی‌ها دو بار در سال‌های ۹۲ و ۲۰۱۱ جام باشگاه‌های خلیج فارس را کسب کرده و در سال ۲۰۱۱ هم جام اتصالات امارات به این تیم رسیده است.

*تمام ایرانی‌های الشباب

الشباب تیمی نام آشنا برای ایرانی‌ها به شمار می‌رود، چراکه همواره و در طی سالیان قبل بازیکنان سرشناس زیادی از فوتبال ایران در این تیم توپ زده‌اند.

علی دایی، جواد کاظمیان، مهرداد میناوند، ایمان مبعلی و مهرداد اولادی و داریوش یزدانی در سال‌های اخیر در الشباب بازی کرده و سابقه حضور در این تیم اماراتی را دارند.

*الشباب امسال، فینالیست امیرکاپ و ششم جدول

تیم سبزپوش اماراتی که امسال در جام‌های مختلف این کشور حضور داشت در رقابت‌های امیرکاپ بهترین نتایج را کسب کرده و باید برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دو هفته دیگر در دیدار فینال به مصاف الاهلی برود.

در رقابت‌های جام اتصالات الشباب با شکست از عجمان در نیمه نهایی از صعود به فینال بازماند.

همچنین حریف اماراتی استقلال در آسیا در فصل جاری لیگ برتر امارات تا پایان هفته بیست و چهارم این رقابت‌ها با کسب ۳۹ امتیاز در مکان ششم جدول ۱۴ تیمی لیگ برتر این کشور حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

*سرمربی سابق تیم ملی عربستان مقابل ژنرال

الشباب امارات از یک مربی برزیلی به نام مارکوس پاکیتا بهره می‌برد. نکته قابل توجه اینکه این مربی سابقه هدایت تیم‌های الشباب امارات، فلامینگوی برزیل، فلومیننزه برزیل، الهلال عربستان، تیم ملی عربستان، الریان قطر و تیم ملی لیبی را در کارنامه دارد.

همچنین علاوه بر بازیکنان بومی، در جمع بازیکنان الشباب سه بازیکن برزیلی و یک ازبکستانی هم حضور دارند.

*الشباب – استقلال از نگاه آمار


پس از آغاز لیگ قهرمانان آسیا با سیستم جدید، استقلال از سال ۲۰۰۹ همواره و به صورت پیاپی در تمام ادوار حاضر بوده است.

بر همین اساس و در ۵ فصل اخیر که استقلال در این رقابت‌ها حاضر بوده است، این تیم در ۴ فصل با تیم‌های اماراتی سابقه هم‌گروهی دارد که ۳ فصل آن با الجزیره و یک فصل دیگر با العین در یک گروه قرار داشته است تا به این ترتیب الشباب، حریف فردا شب استقلال سومین حریف اماراتی این تیم در آسیا باشد.

در تاریخچه رویارویی استقلال با تیم‌های اماراتی، آبی‌ها در دو بازی که یکی از آنها در تهران بوده نتیجه را به الجزیره واگذار کرده و دو بار هم مقابل العین در فصل جاری به برتری رسیده‌اند تا در تاریخچه دیدارهای استقلال با تیم‌های اماراتی، همه چیز مساوی باشد.

*مصاف استقلال با تیم‌های اماراتی در لیگ قهرمانان آسیا:

دور رفت ۲۰۰۹: استقلال یک – الجزیره یک

دور برگشت ۲۰۰۹: الجزیره ۲ – استقلال ۲

دور رفت ۲۰۱۰: استقلال صفر – الجزیره صفر

دور برگشت ۲۰۱۰: الجزیره ۲ – استقلال یک

دور رفت ۲۰۱۲: استقلال یک – الجزیره ۲

دور برگشت ۲۰۱۲: الجزیره یک – استقلال یک

دور رفت ۲۰۲۲: استقلال ۲ – العین صفر

دور برگشت ۲۰۲۲: العین صفر – استقلال یک

دور رفت یک هشتم نهایی ۲۰۲۲: الشباب ؟ – استقلال ؟

دور برگشت یک هشتم نهایی ۲۰۲۲: استقلال ؟ – الشباب ؟

به این ترتیب و در صورت برتری استقلال در دیدار فردا شب مقابل الشباب این تیم در تقابل با تیم‌های اماراتی پیش خواهد افتاد.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.