آشنایی با انواع تفنگ‌های شکاری + عکس

gun2

gun2

ساخت انواع سلاح های شکاری جهت ورزش، دسترسی به غذا و پوشاک در طول تاریخ بشریت تأییدکننده علاقه آدمی به این ورزش در تمام دوران بوده است و با گذشت زمان، ابزار و سلاح های پیشرفته تری در این زمینه ساخته و عرضه شده اند و کم کم این حرفه به یک تجارت جهانی و تبلیغات بین المللی مبدل شده است.

تفنگ های شکاری:

عموماً دو مدل تفنگ شکاری تولید شده است، تفنگ گلوله زنی و ساچمه زنی. تفنگ گلوله زنی به تفنگی گفته می شود که فقط یک گلوله سربی با روکش برنجی یا مسی شلیک می کند. تفنگ های ساچمه زنی نیازی به هدف گیری خیلی دقیقی ندارند و برای شلیک به اهدافی که در حال حرکت هستند، مناسب تر می باشند. ناگفته نماند که برخی از بهترین سازندگان تفنگ های شکاری در دنیا Winchester ، Bretta ، Franchi Browning ، Remington و Benelli نام دارند.

تقسیم بندی سلاح های شکاری از نظر تعداد لوله:

تک لول:

اکثر سلاح هایی که گلوله شلیک می کنند بیشتر از این نوع هستند.

دولول:

در این گونه معمولاً هر دو لوله ساچمه زن و گاهی یکی گلوله زن می باشد.

چندلول:

اغلب سه لول و بیشتر در سلاح های قدیمی دیده شده است که ترکیبی از گلوله زنی و ساچمه زنی هستند.

کالیبر

قطر داخلی لوله در تفنگ ها را کالیبر (Caliber) می گویند که در کشورهای اروپایی بر حسب میلی متر و در آمریکا بر حسب اینچ (هر اینچ برابر با ۲ سانتی متر و ۵۴ میلی متر است)، بیان می شود. تنوع کالیبر در تفنگ های گلوله زنی بسیار زیاد است. البته عدد یک کالیبر تنها به قطر داخلی لوله تفنگ اشاره نمی کند، بلکه فشنگ مورد استفاده در هر کالیبری از نظر ویژگی ها و اندازه پوکه منحصر به فرد است. هر چه کالیبر یک سلاح بزرگ تر باشد، به دلیل افزایش قطر گلوله، وزن آن بیشتر شده و انرژی بیشتری در لحظه برخورد، تولید می کند. در گذشته استفاده از کالیبرهای بزرگ مرسوم بوده است، ولی در حال حاضر به جای این که هر کارخانه ای کالیبر خاص خود را تولید کند تمامی کارخانه های اسلحه سازی بر اساس کالیبرهای استاندارد، سلاح های جدید خود را طراحی و تولید می کنند.

مثلاً قطر داخلی لوله تفنگ نمره ۱۲ معادل قطر یک عدد گلوله سربی است که وزنی معادل یک دوازدهم پوند (هر پوند معادل ۴۵۳ گرم) را داشته باشد. بر عکس تفنگ های گلوله زنی، در تفنگ های ساچمه زنی تنوع زیادی وجود ندارد. معمولاً پوکه این فشنگ ها در سه اندازه ۷۰ میلی متری (دو و سه چهارم اینچی)، ۷۶ میلی متری (سه اینچی) و ۸۹ میلی متری (سه و نیم اینچی) وجود دارد. در پوکه های ۷۶ و ۸۹ میلی متری ساچمه، مقدار وزن بیشتری دارد که به این نوع فشنگ ها اصطلاحاً مگنوم (Magnum) می گویند.

تفنگ های شکاری گلنگدنی (Bolt Action) متداول ترین تفنگ های شکاری هستند که شکارچیان در سراسر دنیا برای شکار تروفه های بزرگ از آنها استفاده می کنند.

The post آشنایی با انواع تفنگ‌های شکاری + عکس appeared first on .

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. پژمان:

    عکسهایتان ارانواع تفنگ کجاست؟ برای گرفتن وقت کاربران بود

  2. داریوش تاج پور:

    سلام این مطالب رو تکرارین همه میدونن یه خورده درمورد اسلحه های امریکایی مثل برونینگ گلوله زن شکاری وشیوه خرید آنها وامثال این بگین. مخصوصا محل خرید ممنونم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.