آشنایی با دردسرهای دخترانه در تب و تاب کنکور

۰۱ تیرماه ۱۳،

دکتر شفا، متخصص مغز و اعصاب از علل بروز سردرد در دختران می‌گوید؛

سردردهایی که در ماه‌ها و روزهای پیش از کنکور سراغ دانش‌آموزان می‌آید، از دسته سردردهایی است‌که با استرس و فشار عصبی تشدید می‌شود.معمولاً برخی سعی می‌کنند روزهای آخر بیشتر درس بخوانند که این سبب می‌شود از میزان خواب و تغذیه خوبی برخوردار نباشند که همین مسأله بر شدت سردردهای پیش از کنکور می‌افزاید.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،کافی‌است پشت کنکوری باشی تا متوجه شوی زمانی که واژه کنکور به گوش می‌رسد چه استرس و اضطرابی تمام وجودت را فرا می‌گیرد. حتی اگر از لحاظ درسی آمادگی کافی هم داشته باشی باز هم این واژه استرس و نگرانی را با خود یدک می‌کشد و حال و هوایت را عوض می‌کند.

اما در بیشتر مواقع تنها به اضطراب و دلشوره ختم نمی‌شود بلکه گاهی اوقات در روز‌های پایانی و نزدیک به آزمون کنکور سردردهایی به سراغ نوجوانان خصوصاً دختران می‌آید که نه تنها به‌راحتی تخفیف پیدا نمی‌کند بلکه سبب می‌شود برنگرانی آن‌ها از نتیجه آزمون بیفزاید.

درست مانند همان سردردهایی که بیشتر زنان با آن روبه‌رو می باشند. در همین راستا روزنامه ایران با دکتر منصوره شفا، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و سردرد، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و محقق در زمینه انواع سردردها به گفت‌وگو  نشست.

سردردهای معمول، به چند دسته تقسیم می‌شود و میزان ابتلا به آن در میان مردان و زنان چگونه است؟

سردردهای شایع که در جوامع مختلف شیوع دارد به دو دسته تقسیم می‌شود که خوشبختانه هر دو خوش خیم می باشند و گویای عاملی نگران‌کننده در جمجمه نیستند اما گاهی اوقات کیفیت زندگی را به مخاطره می‌اندازند که بایستی مورد درمان قرار گیرند؛ هرچند درمانی جزیی و کوتاه‌مدت. همچنین تحقیقات به این نتیجه رسیده که شیوع سردردها در زنان به مراتب بیشتر از مردان است به‌خصوص در دوران جوانی که حدود ۱۷ درصد آن‌ها را در بر می‌گیرد.

سردردهایی که در روزهای پایانی و نزدیک به آزمون کنکور سراغ بیشتر دختران دانش آموز می‌آید از دسته همین سردردها است؟

دقیقاً، سردردهایی که در ماه‌ها و روزهای پیش از کنکور سراغ دانش‌آموزان می‌آید، از دسته سردردهایی است‌که با استرس و فشار عصبی تشدید می‌شود. البته معمولاً برخی دانش آموزان سعی می‌کنند روزهای آخر بیشتر درس بخوانند که این سبب می‌شود از میزان خواب و تغذیه خوبی برخوردار نباشند که همین مسأله بر شدت سردردهای پیش از کنکور می‌افزاید.

در بحث تغذیه، کوتاهی دیگری هم وجود دارد که سبب بروز این سردردهای تنشی شود؟

موضوع مهم دیگر، نوشیدن آب است چرا که در صورت نوشیدن آب کافی در طول شبانه‌روز، دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند به خودشان در کاهش احتمالی ابتلا به سردردهای این چنینی کمک کنند.

راهکار دیگر؟

نرمش ناحیه سرو گردن راهکار موثر دیگری است که به دختران پشت کنکوری توصیه می‌شود. گیرنده‌های درد از عضلاتی که مدام فعالیت می‌کنند، پیغام درد را دریافت می‌کنند اما در صورتی که ناحیه سر و گردن مورد نرمش قرار گیرد چنین اتفاقی نخواهد افتاد. شل‌کردن عضلات هم در کاهش این سردردها موثر است.

به این معنا که دانش‌آموزان دراز بکشند و در همین حین نفس‌های عمیق بکشند و عضلات بدن به‌خصوص عضلات ناحیه سروگردن را شل کنند و در همان حال به چیزی جز موضوعات خوشایند (حضور در یک قایق و صدای آب یا نگاه به امواج آرام دریا) فکر نکنند.به کارگیری این شیوه‌ها، در کاهش سردردهای زمان کنکور بسیار تأثیر‌گذار است.

برای کاهش دادن استرس‌های پیش از آزمون کنکور دختران نوجوان چه پیشنهاداتی دارید؟

به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در قدم اول خودشان بهترین کمک را برای کاهش استرس به خودشان کنند و با یادگیری روش‌های کنترل اضطراب و استرس خود را برای داشتن آزمونی امیدوار کننده آماده سازند. علاوه بر این حضور پیدا کردن در جلسات مشاوره و استفاده از راهکارهای ارائه شده، شرایط مساعدتری را به وجود می‌آورد.

توصیه تان برای روز کنکور به دختران منتظر آزمون چیست؟

به دانش‌آموزان پشت‌کنکور توصیه می‌شود شب پیش از کنکور، خواب خوبی داشته باشند و در روز آزمون، وعده صبحانه را به هیچ‌عنوان فراموش نکنند تا به این ترتیب سر حال و بموقع، در آزمون حاضر شوند. علاوه بر این هر زمان که احساس کردند دچار اضطراب شده‌اند چند نفس عمیق بکشند و عضلات بدنشان را شل کنند.

ضمن این‌که اگر در روزهای پیش از کنکور دچار سردرد می‌شده‌اند و با دارویی خاص، مشکلاتشان برطرف می‌شد آن دارو را همراه خود داشته باشند و سر جلسه کنکور پیش‌از شدید شدن سردرد، از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است مرحله اول سردردهای میگرنی معمولاً قبل از ۲۰ دقیقه است. در صورتی که بتوان پیش از دقیقه بیستم، مانع شدت علائم آن شد، می‌توان به کنترل سردرد امیدوار بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.