آشنایی با ۱۰رسوایی بزرگ در دنیای رسانه‌ها

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

رسوایی اخلاقی مجری سابق «بی‌بی‌سی» iبهانه‌ای شد برای مرور بعضی از سوایی‌های دنیای رسانه.

به گزارش تفسیری مجله شبانهممتازنیوز، رسانه‌ها اغلب iبه دنبال خبرهای داغ و جنجالی می باشند، iبه دنبال رسوایی‌های اخلاقی و مالی سیاستمداران و چهره‌های مشهور ورزش و سینما. اما گاهی پیش می‌آید خود رسانه‌ها مرکز یک رسوایی می‌شوند، مثل رسوایی هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» در سال قبل و دادگاه استراق سمع کارکنان آن که در نهایت منجر iبه استعفای روپرت مرداک، غول دنیای رسانه‌ها شد.

امسال هم رسوایی مجری بی‌بی‌سی رخ داد و همین iبهانه‌ای شد برای معرفی بعضی از معروفترین رسوایی‌های دنیای رسانه.

۱٫ رسوایی کابینه بوش

یکی از خبرنگاران نشریه «یواس‌ای تودی» در سال ۲۰۰۵، بعدها اعتراف کرد کابینه بوش iبه ستون نویسان نشریات صدها هزار دلار پول می‌داد تا از سیاست‌های این کابینه تعریف و دفاع کنند. آرمسترانگ ویلیامز، مگی گالاگر و مایکل مک‌مانوس بعضی از روزنامه‌نگاران معروفی بودند که گفته می‌شد از کابینه بوش پول گرفته‌اند تا از برنامه «هیچ کودکی تنها نمی‌ماند» و سیاست‌های بوش درمورد ازدواج دفاع کنند.

۲٫ تصاویر مستهجن دروغین

سال ۲۰۰۴، نشریه بوستن گلوب تصاویری مستهجن در وب‌سایت خود منتشر کرد که در آن‌ها سربازان آمریکایی iبه زنان عراقی تعدی می‌کردند. اما رسانه‌های دیگر همان موقع اعلام کردند یک جستجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد این تصاویر دروغین می باشند.

۳٫ اعتیاد ساختگی در هشت سالگی

سال ۱۹۸۰ جنت کوک، خبرنگار «واشنگتن پست» مقاله‌ای نوشته با عنوان «دنیای جیمی»، این مطلب درمورد یک معتاد iبه هروئین هشت ساله بود، این مقاله جنجالی سبب شد بسیاری iبه جستجوی این پسر برآیند. چند روز پس از اینکه کوک برای همین مقاله برنده جایزه پولیتزر شد، سردبیر نشریه فاش کرد طی بررسی‌هایی متوجه اشتباهاتی در رزومه کوک شده و بنابراین مقاله کوک هیچ سندی نداشته است!

۴٫ سند جعلی

سال ۲۰۰۴، گزارش تفسیریی در برنامه «۶۰ دقیقه» نشان می‌داد جرج دبلیو. بوش نتوانسته خدمت خود در گارد ملی را با موفقیت iبه پایان برساند. سندهای این خبر را مری میپس از یک افسر سابق گارد ملی آمریکا گرفته بود، افسری که بعدا اعتراف کرد سندهایش جعلی بوده‌اند. iبه سبب این رسوایی میپس از کار برکنار شد و چند تن از مدیران ارشد شبکه سی‌بی‌اس (پخش‌کننده برنامه) هم استعفا دادند. بعضی می‌گویند استعفای سریعهنگام دن رَدِر مجری iبه همین سبب بوده است.

۵٫ پروژه بغداد

سال ۲۰۰۳ رئیس شبکه سی‌ان‌ان، ایسن جوردن فاش کرد شبکه از سال ۱۹۹۰ درمورد نقض حقوق بشر توسط صدام حسین خبر داشته است اما این مسئله را رسانه‌ای نکرده تا بتواند شعبه خود در بغداد را باز نگه دارد و جان خبرنگاران خود در این شهر را حفظ کند.

۶٫ جیسن بلر در نیویورک تایمز

سال ۲۰۰۳ همه از ظهور جیسن بلر ۲۶ ساله iبه عنوان مقاله‌نویسی آینده‌دار برای نیویورک تایمز سخن می‌گفتند تا اینکه مشخص شد او در ۳۶ مقاله خود برای این نشریه دست iبه سرقت ادبی زده یا حقایق را جعل کرده است. تحقیات نشان داد بلر برای جذاب کردن مقالات خود درمورد جسیکا لینچ و دیگر سربازان آمریکایی حاضر در عراق iبه جعل اسم، وقایع و گفته‌های آدم‌های مختلف دست زده است. iبه همین سبب سردبیران ارشد نشریه استعفا دادند.

۷٫ رسوایی در اورگون

اهالی اورگن نتوانست ثابت کند سناتور رابرت پک‌وود چندین زن را مورد آزار جنسی قرار داده است، حتی با اینکه یکی از این زنان خبرنگار روزنامه همین منطقه بود. اما روزنامه واشنگتن پست سال ۱۹۹۲ موفق شد این خبر را با سند فاش کند.

۸٫ گزارش تفسیری دروغین فاکس نیوز

چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴، کارل کامرون، خبرنگار سیاسی فاکس نیوز در مقاله‌ای ادعا کرد جان کری، یکی از نامزدها، پیش از مناظره‌ها ناخن‌های خود را مانیکور می‌کند تا زن‌ها او را دوست داشته باشند. فاکس بعدا iبه سبب انتشار یافتن این گزارش تفسیری دروغین عذرخواهی کرد و سبب انتشار یافتن اشتباه آن را خستگی عنوان کرد.

۹٫ انفجار جنرال موتورز

سال ۱۹۹۲ شبکه ان‌بی‌سی تصاویری پخش کرد از یک کامیون جنرال موتورز که پس از یک تصادف معمولی با ماشینی دیگر منفجر می‌شود. جنرال موتورز پس از اینکه متوجه شد این تصاویر ساختگی می باشند از شبکه شکایت کرد و مایکل گارتنر، رئیس بخش خبرها ان‌بی‌سی مجبور iبه استعفا شد.

۱۰٫ رسوایی در تریبون

رندی مایکلز مدیرعامل کمپانی تریبون، مالک دو روزنامه شیکاگو تریبون و لس‌آنجلس تایمز بود که سال ۲۰۱۰ استعفاء داد. سبب استعفای او تبدیل کردن این کمپانی نشر iبه محلی برای رفیق‌بازی، قمار و شوخی‌های رکیک بود. بعدا ثابت شد مایکلز بطور علنی درمورد همکارهایش شوخی‌های جنسی می‌کرده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.