آشنایی های قبل از ازدواج

تا همین چند سال پیش، مادر یا خواهر پسرها با کمک دوستان و آشنایان دختران را رصد می‌کردند و پس از انتخاب موردی مناسب و توافقات اولیه با خانواده دختر، جلسات خواستگاری شروع می‌شد و در نهایت ازدواج سر می‌گرفت.

ra4 2383 آشنایی های قبل از ازدواج

آشنایی قبل از ازدواج
اما حالا دختر و پسرهای جوان ترجیح می‌دهند پیش از جلسات رسمی خواستگاری مدتی با هم آشنا باشند و با معاشرت کردن یکدیگر را بیشتر بشناسند‌. هم اکنون آشنایی پیش از ازدواج، یکی از ملاک‌های انتخاب همسر ایده‌آل در بسیاری جوانان شده است. درست یا غلط بودن این ملاک چندان مهم نیست بلکه سوال اصلی این‌جاست که آیا این نوع از آشنایی‌ها می‌توانند تضمینی برای ازدواج موفق باشند و از همه مهم‌تر آن که حد و مرز این آشنایی‌ها چیست و رعایت چه اصولی الزامی است؟


یکی می‌بُرد و دیگری می‌دوزد اما این که به تن بیاید یا نه، به دست خانواده‌هاست! خانواده‌های دختر و پسری که در آخرین لحظات متوجه مهم‌ترین تصمیم فرزندشان شده‌اند، هرگز گوش به زنگ نمی‌مانند و از همان ابتدا ساز ناسازگاری را می‌نوازند! چطور با هم آشنا شدید؟ خانواده‌اش کیه؟ کجا رفتید؟ چه کردید؟ و… باب مخالفت (چه درست، چه غلط) باز می‌شود و گفته‌هایی نه چندان خوشایند رد‌و‌بدل می‌گردد و در نهایت نیز ممکن است کار به بی‌احترامی و گسسته شدن رشته‌های گرم ارتباطی بین دختر و پسر با خانواده‌هایشان منجر شود.

آشنایی‌های لبه تیغ!
آشنایی‌هایی پنهان و به دور از چشم خانواده، از نوع آشنایی‌های بی‌ضابطه است. این نوع آشنایی‌ها‌، رابطه‌های بی‌سمت و سویی هستند که همیشه سطحی و ظاهری بوده و هیچ‌گاه از مولفه تعهد در آن‌ها خبری نیست. روابط دروغین و کاذبی که غالبا فانتزی و رویایی است و بر اساس عواطف و هیجانات دلنشین و شیرین اما موقت و زودگذر دختر و پسر شکل گرفته و ادامه می‌یابد. حکم‌فرمایی عشق مجازی و دلبستگی به آن، صورتی از عشق است که هرگز واقعیت خارجی ندارد. تحقیقات موید آن است که اغلب پسرها قصدی فراتر از آشنایی ندارند و صرفا به فکر کام‌روایی خویش هستند و طولانی شدن یک رابطه تنها برای رسیدن به آن مقصود است و لاغیر.

جالب اینکه تحقیقات دانشمندان آمریکایی نیز نشان داده آشنایی‌های قبل از ازدواج نه‌تنها صحیح و پسندیده نیست، بلکه ازدواج مفید و موفقی هم در پی ندارد و سبب دوام زندگی زناشویی نمی‌شود. آنان معتقدند بدبینی بسیار، طبیعت ارتباطات آزاد است و بدبینی، انگیزه‌ای درست برای حل مسائل باقی نمی‌گذارد و مانع از حل مشکلات می‌شود. از سوی دیگر تمایلات منفی بسیار باعث می‌شود آنان کم‌تر یکدیگر را تحمل کنند و همیشه ناسازگار باشند.

آشنایی‌هایی قبل از خواستگاری، حرکت بر لبه تیغ است. آشنایی‌های که در نهایت به جدایی ختم می‌شوند و افسردگی ماحصل بی‌گمان آن است و یا در صورت وصال هم غالبا ناموفق بوده و شکست در ازدواج و یا طلاق انتهای مسیر است.

آشنایی منطقی و ضابطه‌مند
اگر فرد موردعلاقه‌تان را یافته‌اید و می‌خواهید همسر آینده‌ی شما باشد باید مواردی را در نظر بگیرید؛ در اولین گام خانواده را در جریان بگذارید. با اطلاع خانواده‌ها دوران شناخت اولیه را در طول سه یا چهار جلسه به پایان برسانید. این مدت‌، زمان مناسبی است که می‌توانید با کمک خانواده‌تان با لایه‌های سطحی شخصیت، خانواده و فرهنگ فرد مقابل‌تان آشنا شوید.

این آشنایی‌های هدفدار ابتدایی علاوه بر شناخت اولیه، پیش زمینه‌ای برای دوران نامزدی است، اما هرگز به معنای وعده حتمی برای نامزدی و ازدواج نیست. گاهی شناخت از برخی حقایق، باعث می‌شود یکی از طرفین حاضر به ادامه رابطه نباشند.

وقت نامزدی است!
آشنایی در چهارچوب خانواده ها می تواند به نامزدی ختم شود. در این دوران شما با تعهدی بیشتر می توانید پیش بروید و با ارتباطات بسیار اما آگاهانه، شناخت خود را عمیق تر سازید. این دوران زمان مناسبی است که شما می توانید تصورات فانتزی و خیالات ذهنی خود را به چالش بکشید و آینده زندگی مشترک را آنگونه که هست دریابید و در صورت لزوم، در باورهای خود تجدید نظر کنید و یا اصلاح نمائید.

این دوران نباید طولانی باشد. فرصت چهار تا شش ماهه کافی است. اگر دلایلی روشن برای ختم این رابطه دارید تعلل نکنید.  صبر و تحمل خودشکن و بی فایده نداشته باشید.  این اصل را بپذیرید که گذر زمان دردی را دوا نمی کند، تنها باعث وابستگی عاطفی کاذب می شود. نادیده گرفتن تضادها و تفاوت های شخصیتی ازجمله عواقب منفی وابستگی عاطفی است.

نامزدی فرصت است
رسمیت نداشتن نامزدی و ترس از  بهم خوردن رابطه و بر سر زبان افتادن داستان زندگی فرزند، باعث می شود بسیاری از خانواده ها نامزدی را به دوران بعد از عقد موکول کنند.

اما بهتر است پیش از پافشاری بر این امر، در قطب مخالف، ترس از ترک و رهایی قرار گیرید. اگر پس از شناخت دقیق دختر/ پسر انتخابی تان، متوجه شدید این فرد به درد زندگی با شما نمی خورد چه؟!!

اینجاست که شما می توانید به راحتی وعده ازدواج را منتفی کنید بدون آنکه عقدی انجام شده باشد و یا نامی در شناسنامه وارد شده باشد. لذا، نامزدی را فرصت ببینید نه تهدید!

فرصتی که جدایی در این دوران را آسان تر می کند و از متحمل شدن هزینه های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی  می رهاند.

حد و حدود نامزدی را بشناسید
بر دختر و پسر جوان واجب است حفظ حرمت کنند و با مراعات ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، حد و مرز رابطه هایشان را مشخص کنند و با رفت و آمدهای خانوادگی و نشست های خصوصی،شناخت این دوران را تکمیل تر کنند.
منبع: باشگاه فعلن مجردها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.