آصفری: آژانس همسو با غرب گزارش‌ می‌دهد

۰۳م اسفند ،

has.jpg

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به گزارش اخیر آژانس دربارهٔ فعالیت هسته‌یی ایران، گفت: استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، چیزی نیست که آژانس بخواهد مدرکی علیه ما داشته‌ باشد؛ اما افتخار می‌کنیم که این سانتریفیوژها، از تولیدات دانشمندان جوان خودمان است.

محمدحسن آصفری به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: موضوع سانتریفیوژهای نسل تازه را خود ما یک ماه پیش اعلام کرده بودیم. خود ما صراحتا یک ماه پیش اعلام کردیم که از سانتریفیوژهای نسل تازه و پیشرفته بهره خواهیم گرفت اما این خارج از معاهدات NPT نیست.

وی ادامه داد: استفاده از این سانتریفیوژها در راستای سیاست‌های اقتصادی، درمانی وانرژی است و چیزی خلاف آن نیست که بخواهد به عنوان مدرکی باشد که ما خلاف ضوابط و حدود آژانس عمل می‌کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این سانتریفیوژها، تولید دانشمندان جوان ایرانی است، گفت: افتخار می‌کنیم که از تولیدات جوانان خودمان استفاده می‌کنیم. علیرغم تحریم‌ها، با خلاقیت و ذهن خلاق جوانانمان توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم.

آصفری باردیگر تاکید کرد: استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته چیزی نیست که آژانس بخواهد روی آن زوم و ما را به سوءاستفاده متهم کند. ما بارها گفتیم اگر این‌ها مستنداتی دارند که ما برخلاف ضوابط حرکت می‌کنیم، آن را ارائه دهند؛ مطمئنا اگر مستندی داشتند تا به حال ارائه داده بودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: سوابق ۱۰ ساله نشان داده که هرگاه ۱+۵ خواسته تشکیل شود، از آن جایی که آژانس سیاست‌های غرب را دنبال می‌کند، سعی کرده با گزارش‌های غیرواقعی و گزارش‌هایی که مورد سوءاستفاده باشد، مطالبی را ارائه دهد تا در پای میز مذاکره بهره خودش را ببرد و از گزارش‌های غیرمستقیم و غیرواقعی استفاده کند.

آصفری اشاره‌ای هم به مذاکرات آلماتی داشت و گفت: اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های آژانس نشان می‌دهد که ما در گفت‌وگوهای آلماتی به نتیجه نخواهیم رسید و به غیر از وقت تلف کردن، چیزی دیگری نخواهد بود. اگر آژانس راست می‌گوید بهتر بود گزارش‌هایش را بر اساس واقعیات ارائه می‌کرد و به جای اینکه گزارش‌ بدهد، این مسائل را در یک نشست مطرح می‌کرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش دربارهٔ همکاری‌ ایران با آژانس هم یادآور شد: ایران همیشه همکاری کرده است. هر وقت خواسته‌اند، بازرسی و بازدید کرده‌اند، هر وقت هم گفته‌اند،‌ پایگاه اینترنتی‌ها را بستیم حتی در دوران اصلاحات هم با نظر آژانس پایگاه اینترنتی نطنز را بستیم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی، بر همکاری آژانس هم تاکید کرد و تصریح کرد: همه این‌ها به این معنی نیست که آژانس، بسیاره‌روی کند و برخلاف اصول و ضوابط NPT چیزی از ما بخواهد. لذا تا زمانی با آژانس همکاری می‌کنیم که آژانس بر اساس منطق و در چارچوب قانون بخواهد با ما مذاکره کند؛ وقتی خلاف معاهدات و قوانین باشد مطمئنا هیچ تضمینی برای همکاری با آژانس نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید چارچوب منطقی داشته باشیم. بازرسی از پایگاه‌های نظامی مثل پارچین هیچ ارتباطی با سیاست‌های هسته‌یی ما ندارد. لذا لزومی ندارد که بخواهیم اجازه دهیم آنها بخواهند از پارچین بازدید کنند.

آصفری در پایان این پرسش را مطرح کرد که حتی اگر ما این اجازه را بدهیم و در پارچین هیچ سبب مستندی پیدا نکردند، آیا می‌پذیرند که مانع تراشی نکنند و می‌پذیرند ایران کار خودش را در راستای معاهدات NPT انجام می‌دهد یا اینکه بعد از پارچین جای دیگری را بهانه می‌کنند؟

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.