آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل

رییس سازمان دامپزشکی خبرداد:
آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل

۱۶:۵۸ (جمعه ۲۳ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای فاز نخست طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در سه استان مازندران، گیلان و گلستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید محسن دستور اظهار کرد: اجرای این طرح با هزینه ۱۵ میلیارد ریال آغاز شده است که طی آن ۱۱ میلیون قطعه طیور روستایی علیه نیوکاسل ایمن می‌شوند.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به نقش طیور بومی در اقتصاد خانوار روستایی و همچنین اهمیت بیماری نیوکاسل و تاثیر آن بر تولیدات طیور روستایی اجرا می‌شود.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل با توجه به نقش این دسته از پرندگان در گردش و بقاء ویروس نیوکاسل در محیط و مخاطراتی که از این رو برای طیور صنعتی کشور متصور است و با عنایت به اهمیت اجرای برنامه های پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلاء طیور روستایی به بیماری های واگیردار عملیاتی می‌شود.

دستور افزود: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در فاز اول در ۸۰ درصد جمعیت طیور بومی در سه استان با ویژگی تراکم بالای طیور روستایی، سابقه شیوع نیوکاسل و تردد بین استانی طیور روستایی و در فاز دوم ۸۰ درصد طیور روستایی کل کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

به گفته وی جمعیت هدف این طرح، ماکیان بومی شامل مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، بلدرچین و کبک است و تمامی واحدهایی که به شکل صنعتی اقدام به دریافت جوجه یک روزه بومی و پرورش و توزیع آن می‌کنند، نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

دستور افزود: بیماری نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است و به فرم های تنفسی، گوارشی و عصبی در طیور دیده می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.