آغاز احداث نیروگاه‌های میکرو/ پتانسیل‌یابی ۴۰۰نقطه جدید

سیدمحمدرضا رضازاده در گفتگو با مهر از جدیدترین برنامه ها و سیاست های وزارت نیرو و دولت برای ایجاد و توسعه نیروگاه های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد که مطالعات در این زمینه را انجام دهد اما کار سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی انجام شود.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، اظهار داشت: وزارت نیرو هم اکنون مطالعات کلی را در زمینه نیروگاه های کوچک و متوسط انجام می دهد و در این زمینه در ۴۰۰ نقطه پتانسیل یابی صورت گرفته است.

رضازاده ادامه داد: نتیجه مطالعاتی که در زمینه ایجاد نیروگاه های کوچک و متوسط در این بخش ها صورت می گیرد به بخش خصوصی عرضه می شود و وزارت نیرو باید علاوه بر مجوز تخصیص آب به این پروژه ها؛ قرارداد خرید تضمینی برق را نیز منعقد کند.

شناسایی ۴۰۰ نقطه جدید برای احداث نیروگاه میکرو

این مقام مسئول در وزارت نیرو، تاکید کرد: تاکنون تعدادی از این نیروگاه های کوچک و متوسط را خودمان اجرا کردیم و تعدادی دیگر را به سرمایه گذارانی که آمده اند و برای طرح های آماده شده ما اعلام آمادگی کرده اند؛ ارزیابی و متقاضیان را به وزارت نیرو معرفی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مزایای اینگونه نیروگاه ها و تولید برق این است که ممکن است در یک نقطه دوردستی از کشور امکان دسترسی به شبکه اصلی وجود نداشته باشد و بتوان از این طریق نیازها را تامین کرد.

به گفته رضازاده، این کار حتی بدون اتصال به شبکه سراسری می تواند نیازها را تامین کند و غالبا به صورت جریانی است و ساعات تولید آن محدود به ساعات خاصی نیست.

مشاور وزیر نیرو در ارتباط با وضعیت استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش، بیان داشت: در این ارتباط حداقل ۵ مورد درخواست به ما رسید و ما آنها را مورد بررسی قرار دادیم و هم اکنون به صورت جدی کار دنبال می شود برای برخی نیز قرارداد منعقد شده است.

رایزنی با معاونت فناوری رئیس جمهور

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، اظهار داشت: اگر ما در بخش دولت اطمینان خاطر خوبی را به بخش خصوصی بدهیم می توان امیدوار بود که بخش خصوصی در این بخش حضور مناسبی را داشته باشد. البته سرمایه گذاری در چنین بخشی سودآوری بالایی نداشته باشد اما اصل کار بسیار حائز اهمیت است.

رضازاده تصریح کرد: علاوه بر اینکه برای حضور بخش خصوصی زمینه فراهم شده است، با معاونت فناوری رئیس جمهور نیز هماهنگ کردیم که بیاییم نمونه های میکرو را تجاری سازی کنیم و بازار را با این محصول آشنا کنیم و اگر کسی حتی یک مزرعه و یا پرورش ماهی دارد و در آن اختلاف ارتفاعی وجود دارد بتواند از آن برای تولید برق استفاده کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.