آغاز استفاده از انرژی گرمایی زمین در کشور

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/دبیر ستاد توسعه انرژی های تجدیدپذیر ازآغاز استفاده از انرژی گرمایی زمین در کشور خبر داد و گفت: اکنون بررسی های ژئو فیزیکی و ژئوشیمیایی درمنطقه مشکین شهراستان آذربایجان شرقی انجام و محل حفر ۱۱ حلقه چاه به عمق سه هزار متر در آن مشخص شده است.

به گزارش ممتاز : یوسف آرمودلی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: هفت حلقه چاه از این تعداد چاه ها مشخص و مقرر شده است تا به مخزن انرژی گرمایی زمین در ارتفاعات سبلان راه یابند. هر کدام از این حلقه چاه ها دارای توان تولید پنج مگاوات انرژی می باشند.

وی گفت: عملیات حفر این چاه‌ها آغاز شده و آغاز عملیات استحصال از انرژی گرمایی زمین به وسیله این چاه ها منوط به خرید توربین های ۵ مگاواتی است .

مهندس آرمودلی در مورد میزان انرژی به دست آمده از این چاه ها گفت: در حال حاضر به طور متوسط توان مصرفی انرژی یک شهر با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰ مگاوات است بنابراین هرکدام از این چاه ها نیمی از مصرف انرژی یک شهر را پاسخگو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین منابع تولید انرژی گرمایی زمین در شهرهای سهند، سبلان، خوی، ماکو، رامسر، طبس، تفتان، بوشهر، اطراف اصفهان و تهران شناسایی شده است که در مرحله بعدی حفر چاه در این شهرها نیز انجام می گردد.

انرژی گرمایی زمین به انرژی حرارتی که در پوسته جامد زمین وجود دارد، گفته می گردد.

مرکز زمین (به عمق تقریبی ۶۴۰۰ کیلومتر) که در حدود ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دارد، می‌تواند به عنوان یک منبع حرارتی باشد و سبب تشکیل و پیدایش مواد مذاب با درجه حرارت ۶۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد در اعماق ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین شود.

به طور میانگین میزان انتشار یافتن این حرارت از سطح زمین که فرایندی مستمر معادل ۸۲ میلی وات در واحد سطح است با در نظر گرفتن مساحت کل سطح زمین مجموع کل اتلاف حرارت از سطح آن، برابر با ۴۲ میلیون مگاوات است.

در واقع این میزان حرارت غیر عادی، عامل اصلی پدیده‌های زمین‌شناسی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی، ایجاد زمین لرزه‌ها، پیدایش رشته کوه ها(فعالیت‌های کوه زایی) و همچنین جابه جایی صفحات تکتونیکی است که کره زمین را به یک سیستم دینامیک تبدیل کرده است و پیوسته آن را تحت تغییرات گوناگون قرار می‌دهد.

به وسیله یک سیال مانند بخار یا آب داغ یا هر دو می‌توان این حرارت را به سطح زمین انتقال داد. از این انرژی گرمایی در سطح زمین می‌توان در کاربردهای متفاوت از جمله تولید برق استفاده کرد.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.