آغاز انتخابات پارلمانی رومانی

۱۹م آذر ،

بیش از ۱۸ میلیون رومانیایی امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند.

این درحالیست که پیشرو بودن نخست وزیر رومانی در انتخابات پارلمانی امروز می‌تواند سبب بروز دور تازهی از کشمکش‌ها بر سر قدرت با رئیس‌جمهوری راست‌گرای این کشور و پیچیده شدن مذاکرات برای معاهده‌ای تازه با صندوق بین‌المللی پول نیز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از ۲۴۰۰ نامزد از ۳۰ حزب و ۱۲ نامزد مستقل برای کسب ۳۱۵ کرسی پارلمان رومانی و ۱۳۷ کرسی در سنای این کشور به رقابت می‌پردازند.

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های اخیر، حزب چپ‌گرای ویکتور پونتا، نخست وزیری رومانی موسوم به “اتحاد سوسیال لیبرال” در انتخابات پارلمانی امروز اکثریت آرا را کسب می‌کند اما تحلیلگران می‌گویند “ترائیان باسسکو”، رئیس‌جمهوری راست‌گرای رومانی ممکن است از قدرت خود برای درخواست از یکی از متحدانش برای تلاش به منظور تشکیل یک دولت استفاده کند.

نبود یک دولت تازه در یک مدت طولانی سبب متزلزل شدن بازار و افزایش سوالات در این مورد می‌شود که چگونه رومانی می‌تواند به یک معاهده تازه با صندوق بین‌المللی پول دست پیدا کند چرا که معاهده کنونی با این صندوق اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی منقضی می‌شود.

در جریان تلاش نخست وزیری رومانی برای حذف رئیس‌جمهور محافظه‌کار این کشور از قدرت، واحد پولی رومانی در ماه اوت سال جاری میلادی در مقابل یورو به شدت سقوط کرد؛ اقدامی که اتحادیه اروپا و آمریکا آن را نقض قانون خواندند.

در آن زمان بود که رئیس‌جمهوری رومانی اعلام کرد هرگز یک بار دیگر پونتا را به عنوان نخست وزیر کشور به رسمیت نمی‌شناسد و هفته قبل هم اعلام کرد که شخصی را که برای منافع کشور بهتر است منصوب می‌کند.

به گفته تحلیلگران، یکی از امکان‌هایی که برای رئیس‌جمهوری رومانی به منظور انتصاب شخص دیگری در سمت نخست وزیری وجود دارد، این است که حزب اتحاد سوسیال لیبرال را به عنوان یک حزب به رسمیت نشناسد.

در صورتی که حزب چپگرای نخست وزیر رومانی نتواند اکثریت آرا را به دست آورد، رئیس‌جمهوری می‌تواند از یکی از متحدانش از ائتلاف راست رومانی بخواهد تا تلاش کند دولت ائتلافی تشکیل دهد. این ائتلاف با ۲۰ درصد آرای کسب شده در نظرسنجی‌ها در جایگاه دوم قرار دارد.

یکی از تحلیلگران در این باره گفت: حتی اگر هم نخست وزیر بتواند اکثریت آرا را به دست آورد و انتخاب شود، باز هم تنش‌ها میان دو طرف باقی می‌ماند.

حزب چپ اتحاد سوسیال لیبرال رومانی در سه نظرسنجی که ماه دسامبر سال جاری انتشار یافت، دست‌کم ۵۷ درصد آرا را به دست آورد.

رومانی، این کشور کمونیستی سابق، از انقلاب سال ۱۹۸۹ میلادی که طی آن سبب شد تا دیکتاتوری این کشور خارج رانده شود، به توفیقاتی دست یافته اما همچنان با لهستان، مجارستان و جمهوری چک در خصوص تامین منابع آبی و برق برای ۱۹ میلیون جمعیت کشور دچار مشکل است.

اصلاحات بلند مدت چون خصوصی سازی و بازبینی در بخش سلامت به سبب تلاش رومانی برای احیای اقتصاد از یک رکود شدید با شکست مواجه شده است.

از طرفی، سیستم انتخاباتی پیچیده رومانی به نفع احزاب بزرگ این کشور است. حزب چپ اتحاد سوسیال لیبرال از رئیس‌جمهوری مایوس شده و دولت قبلی به سبب اعمال ریاضت‌های اقتصادی چون کاهش دستمزدها و افزایش مالیات به شدت در میان مردم رومانی محبوبیت خود را از دست داده است.

تحلیلگران همچنین اعلام کردند که کمتر از نیمی از واجدان شرایط احتمالا در این انتخابات شرکت می‌کنند چرا که از سیستم سیاسی رومانی به سبب فساد موجود ناراضی می باشند.

انتخابات پارلمانی امروز رومانی امروز ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و در ساعت ۲۱ به وقت محلی در ۱۸ هزار و ۷۵۱ پایگاه رای‌گیری پایان می‌یابد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.