آغاز بحث سناریوی تک‌نرخی شدن سوخت در دولت

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

در ماههای اخیر، سناریوهای متعددی به منظور مهار مصرف بی رویه سوخت در کشور و بهینه سازی الگوی مصرف در دولت مطرح شد که پس از صحبت از لزوم افزایش نرخ ها و کاهش سهمیه ها، اکنون بحث تک نرخی شدن سوخت به صورت جدی در حال بررسی است.

در حالی که اغلب مردم از سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی به عنوان سهمیه بنزین آزاد و از سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی به عنوان سهمیه بنزین نیمه یارانه ای یاد می کنند، در هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی بیش از ۲۵۰۰ تومان و در هر لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی بیش از ۲ هزار تومان یارانه دولتی پرداخت می گردد.
هم اکنون متوسط مصرف بنزین کشور در مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز است و با توجه به اینکه در مجموع مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون ٧٣ درصد بنزین با نرخ ۴٠٠ تومان و ٢٧ درصد بنزین با نرخ ٧٠٠ تومان به مصرف رسیده، روزانه معادل ۲۱۰ میلیارد تومان بنزین در کشور به فروش می رسد که از این رقم حدود ۳۵ میلیارد تومان را مردم پرداخت می کنند و حدود ۱۷۵ میلیارد تومان یارانه سوخت از بیت المال پرداخت می گردد.

در صورتی که اگر با همین میزان مصرف، بنزین با نرخ واحد ۷۰۰ تومان عرضه شود، از مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان ارزش معادل بنزین به فروش رسیده، ۴۹ میلیارد تومان را مردم پرداخت می کنند و به عبارتی بدون افزایش قیمت بنزین، روزانه ۱۴ میلیارد تومان از یارانه بنزین کاهش می یابد.

از سوی دیگر برای محاسبه میزان فروش و عملیات تراکنش لحظه ای سوخت با نرخ های متفاوت، مجموعه ای نرم افزاری با پشتیبانی گسترده نیروی انسانی فراهم شده اما با این وجود، حجم تراکنش ها با توجه به اختلاف نرخ ها و حجم ها بسیار بسیار است به طوری که جمع آوری و پشتیبانی از این حجم عظیم دیتا به‌کارگیری سرورهای قدرتمند را ضروری کرده که صرف هزینه ای افزون بر هزینه های دیگر دولت را به دنبال داشته است.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در این خصوص اظهار داشت: عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی، ارتقاء مستمر و ایجاد شرایط مطمئن برای جلوگیری از آسیب پذیری سامانه هوشمند سوخت را ضروری می سازد که این امر هزینه های هنگفتی را به سیستم تحمیل می کند.

طرح مسائلی چون افزایش عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی و وجود جذابیت برای متخلفان به منظور نفوذ در سیستم هوشمند سوخت به عنوان آثار منفی عرضه سوخت به صورت چند نرخی در دولت مطرح شده و هم اکنون حذف بنزین ۴۰۰ تومانی در حال بررسی است.

در این خصوص دو روش برای حذف بنزین ۴۰۰ تومانی مطرح است. یکی افزایش نرخ ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و افزایش نرخ ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان که این روش ادامه عرضه بنزین چند نرخی را در پی دارد. اما در روش دیگر بدون افزایش نرخ بنزین تنها نرخ ۴۰۰ تومانی حذف شده و به تبع آن بنزین با نرخ ثابت ۷۰۰ تومانی عرضه می گردد.
در این روش، با توجه به افزایش نسبی کیفیت بنزین معمولی، تک نرخی شدن بنزین معمولی و سوپر نیز مدنظر قرار گرفته است. احتمال تصویب این طرح در هیئت دولت و اجرای آن پیش از نوروز ۹۳ بسیار است به طوری که پس از اجرای این طرح، به منظور جلوگیری از بروز تنش در تأمین سوخت نوروزی همانند سالهای قبل سهمیه بنزین نوروزی تخصیص خواهد یافت. شایان ذکر است هنوز در مجموعه دولت هیچ مصوبه ای در این خصوص به امضا نرسیده و تمامی مسائل مطرح شده در حال بررسی است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.