آغاز برداشت “انار” از باغ های کردستان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

برداشت انـار از باغ های کردستان آغاز شد تا علاوه بر رنگین شدن سبد میوه اهالی منطقه، صنایع تبدیلی این استان نیز رونق بیشتری بگیرد. برداشت انـار، این میوه خوشمزه با دانه های یاقوتیش در ۲۶۰ هکتار از باغ های کردستان تا اواخر آبان ادامه دارد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پورحبیبی مدیر امور باغبانی استان کردستان با اشاره به اینکه ۵۰۰  بهره بردار باغ های استان کردستان کار برداشت انار را آغاز کردند گفت: پیش بینی می شود ۲ هزار و ۵۰۰  تن انار از باغ های کردستان برداشت شود. فروش محصول انـار کردستان ۴۴  میلیارد ریال درآمد عاید باغداران  این استان می کند.

کشت درخت انار که از سال ها  پیش به صورت پراکنده در بخش هایی از غرب استان صورت می گرفت با  طرح توسعه ارگانیک باغ های انار به یکی از فعالیت های اصلی باغداران کردستانی تبدیل شد  و  اکنون کردستان به جرگه استان های صادر کننده انار پیوسته است.

کشت انـار در سطوح شیبدار وکوهستانی کردستان سابقه دیرینه ای دارد و  به سبب خواصی مثل تصفیه خون، تقویت اعصاب و روان و درمان سینه درد، سرفه و معده درد کشت آن  بسیار مورد توجه اهالی منطقه قرار دارد.

حسن نژاد مدیر جهاد کشاورزی کردستان گفت: تنوع آب وهوایی استان سبب ایجاد ۳۰  هزار هکتار باغ را از دیرباز در این استان فراهم کرد که  دو هزار هکتار آن به کشت محصولات دانه دار همچون  سیب،  گلابی، بـه  و  انـار اختصاص دارد و ۴۰ درصد محصولات برداشتی از سطح این میزان باغ به سایر استان ها  و کشور عراق صادر می شود.

در بین مناطق  مختلف استان کردستان منطقه جنوب غربی آن که در نوار مرزی قرار دارد محل اصلی کشت انار است به گونه ای که ۷۵  درصد انار استان کردستان در شهرستان سروآباد و ۲۵ درصد در شهرستان کامیاران تولید می شود  و  در این میان سروآباد  مقام اول  را داراست.

در  استان کردستان علاوه بر مصرف تازه خوری از این محصول کشاورزی در تولید رب انار و از پوست آن در رنگرزی و دباغی استفاده می کنند.

محصولات انار استان کردستان جزو معدود انارهای تولید ارگانیک در کشور است.

هم اکنون ارقام مختلف انار ترش، شیرین،  یوسف خانی و  کارلی از باغ های کردستان برداشت می شود ولی بیشترین سهم از آن  انار ملس ممتاز است.

با پمپاژآب حوزه سیروان از بهار دو سال قبل، یک مجتمع  ۹۵  هکتاری کاملا مکانیزه با نظارت جهاد کشاورزی سروآباد در سطح شیب دار راه اندازی شده  و  بهار سال آینده هم  ۸۵  هکتار دیگر با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، زیر کشت انار خواهد رفت و در مدت ۵ تا ۶  سال به ثمر  می نشینند.

پورحبیبی مدیر باغبانی استان کردستان  افزود: پیش بینی می شود امسال تولید محصول انار در استان کردستان  ۱۵ درصد رشد داشته باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.