آغاز بهار عربی از دانشگاه‌های سودان

۲۸م آذر ،

00-112.jpg

مرگ مرموز چهار دانشجوی سودانی در استان “دارفور” سودان که در پی سرکوب تحصن مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه گزیرا در جنوب خارطوم توسط پلیس رخ داد، منجر به برانگیختن موج تظاهرات شبه تظاهرات بهار عربی در این کشور شد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تظاهرات که گسترده‌ترین اجتماع پس از ماه‌های ژوئن و جولای به این سو می‌باشد، از دانشگاه خارطوم با حجم وسیعی آغاز و سپس به دیگر نقاط کشور گسترش یافت. خواسته تظاهرکنندگان پایان حکومت ۲۳ ساله عمر البشیر، رییس‌جمهور این کشور می‌باشد.

این تظاهرات دانشجویی در پی این شکل گرفت که دانشگاه گزیرا به سبب قرار گرفتن در تنگنای مالی از دانشجویان خود خواست تا نسبت به پرداخت شهریه‌های خود تا آغاز سال تحصیلی جاری اقدام کنند.

بنا به گزارش پایگاه خبری یونیورسیتی ورلد نیوز، این تصمیم در تناقض کامل با قرارداد صلح سال ۲۰۱۱ مابین دولت و حزب جدایی طلب دارفور می‌باشد که طی آن تاکید شده است فرزندان اشخاص بی‌خانمان حاصل از درگیری‌های شورشی ۹ ساله این کشور، حق استفاده از معافیت پنج ساله در پرداخت شهریه دانشگاه‌های دولتی را خواهند داشت.

انجمن دانشجویان دانشگاه گزیرا اعلام کرد: چهار دانشجوی این دانشگاه در پی شرکت در تحصن سوم دسامبر مفقود شده‌اند. انجمن فوق ضمن اعلام این‌که این چهار دانشجو در راه مبارزه برای احقاق حقوق خود یعنی دانشگاه رایگان کشته شدند، به سرزنش مقامات دولتی و شبه نظامیان دارفور پرداخت.

بنا بر اظهارنظر شهود دیده‌بان حقوق بشر در این اتفاق، نیروهای دولتی تظاهرکنندگان را به سمت کانالی هل داده که طی آن تعدادی از دانشجویان به داخل کانال سقوط کردند.

با این حال خبرگزاری رسمی سودان عنوان کرد: پلیس هنگامی که ملاحظه کرد دانشجویان معترض در اعتراض به پرداخت شهریه‌ها دست به تظاهرات و تخریب ساختمان دانشگاه و بر هم زدن کلاس‌ها نمودند، وارد عمل شده است.

شایان ذکر است در سال ۱۹۶۴ نیز مرگ یک فعال دانشجویی به نام احمد القریشی منجر به برانگیختن تظاهرات موسوم به «انقلاب اکتبر» و سرنگونی دولت نظامی این کشور گردید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.