آغاز بیابان زدایی در نیمه دوم امسال/ اعتباری تخصیص نیافت

آغاز بیابان زدایی در نیمه دوم امسال/ اعتباری تخصیص نیافت

آغاز بیابان زدایی در نیمه دوم امسال/ اعتباری تخصیص نیافت

قائم مقام سازمان محیط زیست با اعلام آغاز فصل کاری بیابان زدایی در شش ماه دوم سال جاری گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده اما تا کنون هیچ اعتباری در سال جاری تخصیص داده نشده است.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، علی محمد شاعری ، با اشاره به اینکه عملیات بیابان زدایی ۶ ماه دوم سال انجام می شود، اظهار داشت: بر این اساس باید برای انجام عملیات بیابان زدایی ۵۰۰ میلیارد تومان تامین شود که تا کنون هیچ اعتباری برای آن تخصیص داده نشده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست ادامه داد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم که اعتبارات لازم را برای این طرح در اختیار ما قرار دهند تا عملیات بیابان زدایی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم که طرح بیابان زدایی در سال جاری با عنایت ویژه ای روبرو شود تا فصل کاری امسال را از دست ندهیم و عملیات با موفقیت انجام شود.

 به گفته وی، در این طرح برای امسال ۵۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی پیش بینی شده است.

 برآوردها نشان می‌دهد تحت تاثیر عواملی مثل فرسایش خاک و نابودی پوشش گیاهی، سالانه یک درصد به مساحت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود.

 بر اساس تحقیق انجام شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور بررسی ها نشان می‌دهد در سی سال گذشته حدود ۳۰ درصد به مساحت بیابان‌های ایران افزوده شده که نشانگر سالانه یک درصد افزایش مساحت بیابانهای کشور است.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود با توجه به تشدید روند فرسایش خاک در ایران در سالیان آینده شاخص بیابانزایی در ایران افزایش یافته و حتی بیشتر از متوسط رشد سالانه یک درصد شود.

هم اکنون حدود نیمی از مساحت ایران بیابانی است و در یک پنجم از مساحت کشور زادآوری زیستی در حداقل ممکن بوده و اصطلاحا بیابان مطلق نامیده می شود.

ایران در صدر کشورهای رودررو با پدیده فرسایش خاک قرار دارد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.