آغاز تعیین تکلیف اراضی بدون سند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی بدون سند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه زنجان، احمد تویسرکانی طی سخنانی در جلسه شورای قضایی استان زنجان، تصریح کرد: امروز بخش وسیعی از عرصه‌های کشور مربوط به بیت‎المال است که در حوزه زمین حدود ۱۳۵ میلیون هکتار در اختیار دستگاه جنگل‎ها و منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی داریم و بخشی از اینها همواره در معرض تجاوز است که گاهی هم موضوع پرونده‌های دادگاه‌هاست.

وی افزود: اگر ما ملتزم به اجرای قانون باشیم و تمام عرصه‌ها را سنددار کنیم این موضوعات پیش نمی‌آید. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‎های فاقد سند را اجرا کردیم، اظهار کرد: برای کاهش مراجعات مردم به این اداره بر آن شدیم خدمات را به صورت مجازی ارائه دهیم و در حوزه معاملات و استعلامات و ثبت اختراعات و مالکیت معنوی نیاز به مراجعه حضوری نداریم.

رییس‌کل دادگستری استان زنجان نیز در این جلسه تصریح کرد: براساس سنجش میزان پرونده نسبت به جمعیت استان زنجان، این استان رتبه ۳۰ کشوری را داراست و این از نشانه‎های امنیت بالای استان زنجان است.

وی خاطرنشان کرد: در پرونده‌های کیفری بیشترین پرونده‎‌ها و آمار زندانی‌ها در خصوص مواد مخدر است و دلیل آن هم‌مرز بودن استان زنجان با ۷ استان دیگر است که ۳ استان‎ مرزی هستند و مسیر ترانزیت کالاهای قاچاق وارداتی به مرز کشور است و عمده آنها موادمخدر و مشروبات الکلی است.

وی اظهار کرد: بخش دیگر پرونده‌ها در خصوص اراضی و ملک است و دلیل آن ثبت نشدن و تعیین نشدن حدود خصوصا در روستاهاست.

گل‌محمدی خاطرنشان کرد: به دلیل نزدیکی استان به پایتخت، قضات ماندگاری خوبی دارند. این امر باعث شده تا سطح دانش علمی و قضایی استان بالا برود و بالاتر از سطح میانگین کشوری قرار گیرد و باید گفت که در دادگاه تجدیدنظر تعداد بسیار ناچیزی از پرونده‌ها نقض می‌شود و به شعب مربوطه باز می‌گردد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان نیز در این جلسه گفت: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان دارای ۷ واحد ثبتی شامل زنجان، ابهر، طارم، خرمدره، ماهنشان، خدابنده، ایجرود و سلطانیه است که به جز واحدهای ثبتی زنجان، ابهر، سلطانیه و خدابنده واحدهای ثبتی دیگر در ملک استیجاری مشغول فعالیت هستند.

ناصر نخله افزود: امسال این اداره‌ کل موفق به خرید یک قطعه زمین به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع در سایت اداری از سازمان مسکن و شهرسازی شد. در شهرستان طارم نیز یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در شهرستان خرمدره زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در مالکیت این اداره است که با وجود تصویب اعتبارات لازم در سفرهای استانی رییس‌جمهور، تا کنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال اداره ثبت اسناد و املاک استان زنجان یکی از ۵ استان پایلوت برای پاسخ به استعلامات ثبتی و دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه الکترونیکی از سوی سازمان ثبت کشور تعیین شد که در کوتاهترین مدت به رغم کمبودهای منابع مالی همه دفاتر اسناد رسمی در سطح استان بالغ بر ۷۰ دفترخانه به سامانه متصل شدند و هم‎اکنون پاسخ‌ها در اسرع وقت از طریق سامانه انجام می‌گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان یادآور شد: سازمان ثبت دومین سازمان درآمدزای استان است ولی تا کنون نتوانسته جایگاه شایسته و در خور شان منزلت خود را به‌ عنوان یک دستگاه حاکمیتی داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.