آغاز تولید تخم مرغ SPF از سال آینده در کشور

۳۰ام بهمن ،

آغاز تولید تخم مرغ SPF از سال آینده در کشور

 رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: کشور از آغاز سال تازه در زمینه تولید تخم مرغ اس پی اف به خودکفایی می رسد.

به گزارش راسخون دکتر هادی فامیل قدکچی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تولید این تخم مرغ ها در موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی در مراحل پایانی قرار دارد و در حال حاضر دانش فنی تولید این نوع تخم مرغ در این توسط محققان ایرانی ایجاد و مایحتاج تولید این تخم مرغ در موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی فراهم آمده است.

وی افزود: هم اکنون در مرحله تجهیز ساختمان تولید این تخم مرغ هستیم که با پایان آن این محصول در داخل کشور تولید خواهد شد و به این ترتیب کشور در تولید تخم مرغ اس پی اف نیز به خودکفایی می رسد

فامیل قدکچی خاطر نشان کرد: دانش فنی تخم مرغ اس پی اف جزو محصولات با فناوری بالا است که در دنیا تعداد معدودی کشور فناوری تولید آن را دارا می باشند بنابراین فرایند بومی سازی این محصول از حساسیت بالایی برخورداربوده و مقداری زمان بر است.

رییس موسسه سرم سازی رازی ادامه داد: موسسه سرم سازی رازی در سال جاری علی رغم بعضی محدودیت های اعتباری و وجود بعضی تحریم ها نه تنها تولیدات خود را کاهش نداده بلکه با تمام تلاش سعی در افزایش خروجی تحقیاتی و تولید خود داشته که خوشبختانه با موفقیت همراه بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری موفقیت های بسیاری در زمینه تولید واکسن و سرم در زمینه بیماری های دام و طیور، انسان و بیماری های مشترک حیوان و انسان حاصل شده است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از راه اندازی خط تولید انبوه واکسن گامبرو، واکسن بروسلوز و قطره چشمی و تولید واکسن ماهی به عنوان بخشی از این دستاوردها یاد کرد.

وی در این زمینه گفت: تمامی مراحل تولید این واکسن ها به پایان رسیده و با تصویب قیمت های آنها به زودی به میزان انبوه وارد بازار می شوند.

فامیل قدکچی ادامه داد: ازآنجایی که این موسسه بیشتر هزینه های تحقیقاتی و تولید خود را از راه فروش محصولات خود به دست می آورد و دولت اعتبار چندانی را در این خصوص به این موسسه اختصاص نمی دهد به نظر می رسد افزایش قیمت واکسن ها و سرم ها می تواند تاثیر به سزایی در بالارفتن حجم تولیدات و فعالیت های تحقیقاتی این موسسه داشته باشد .

وی اظهارکرد: بهترین موسسات تحقیقاتی علی رغم داشتن محققان و پزوهشگران ماهر بدون داشتن اعتبار و منابع مالی موفق نخواهند بود.

فامیل قدکچی در پایان گفت: متاسفانه در بین مردم جا افتاده است که نباید برای واکسن و سرم هزینه پرداخت کرد این در حالی است که این موضوع در هیچ کجای دنیا وجود ندارد؛ بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که این فرهنگ نادرست اصلاح شود.

/۱۱۰/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.