آغاز دور جدید ابطال کارت‌های بنزین

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 آغاز دور جدید ابطال کارت‌های بنزین

آغاز دور جدید ابطال کارت‌های بنزین

پرشین خودرو: با اوج گیری مجدد مصرف بنزین پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت تدبیر و امید دور جدید ابطال کارت‌های سوخت را در دستور کار قرار داد به طوری‌که تاکنون ۶ میلیون لیتر کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت ابطال شده است.

به گزارش ممتازنیوز، پس از افزایش قیمت بنزین با اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و عرضه بنزین با قیمت بیش از ۱۰۰۰ تومان در جایگاه های سوخت، دولت تدبیر و امید طرح جدیدی به منظور مدیریت مصرف بنزین در دستور کار قرارداده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که پس از چند هفته کاهش مصرف بنزین، بار دیگر تقاضا برای خرید این فرآورده استراتژیک نفتی به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز و معادل مصرف پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بازگشته است.
همزمان با جهش دوباره مصرف بنزین در کشور، معاونت اجرایی ریاست جمهوری ماموریت جدیدی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به منظور پایش کارت‌های هوشمند سوخت خودرو و موتورسیکلت‌ها و در نهایت ابطال برخی از کارت‌های بنزین واگذار کرده است.
با اجرای این طرح کارت هوشمند بنزین موتورسیکلت‌های فرسوده، فاقد پلاک ملی و یا متوقف شده در پارکینگ‌های عمومی ابطال می‌شود ضمن آنکه ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده شخصی و عمومی هم کماکان ادامه دارد.
علاوه بر کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، سهمیه ویزه بنزین خودروهای عمومی همچون آژانس تاکسی، وانت بار و خودروهای آموزش رانندگی که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی نیستند که به سهمیه عادی خودروهای شخصی تنزل می یابد.
آمارهای رسمی که تاکنون توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور منتشر شده است، نشان می دهد که از دی ماه سال گذشته تاکنون کارت هوشمند بنزین بیش از ۶ میلیون موتورسیکلت، خودروی شخصی و عمومی ابطال و یا سهمیه ویزه به سهمیه عادی بنزین کاهش یافته است.
با ابطال این تعداد کارت هوشمند سوخت به طور متوسط روزانه حدود ۶ میلیون لیتر از مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی در جایگاه های سوخت کاسته شده و صاحبان این دسته از خودروها به جای بنزین ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی با استفاده از کارت جایگاه داران بنزین با قیمت آزاد ۱۰۰۰ تومانی خریداری می کنند.
به گزارش مهر، حسین هاشمی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگویی با اشاره به ابطال ۶ میلیون کارت هوشمند سوخت خودرو و موتورسیکلت ها، می گوید: با سامان دهی و یا ابطال کارت های هوشمند سوخت تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین به ویژه بنزین یارانه ای با قیمت ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی صرفه‌جویی شده است.
سید مجتبی شفیعی رئیس سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بهمن ماه سال گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به ابطال روزانه ۳۵ هزار کارت بنزین موتورسیکلت‌های فرسوده، گفته بود: در مجموع حدود ۹٫۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سالجاری ۳ میلیون کارت بنزین این دسته از موتوری‌ها باطل می‌شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حدود یک میلیون موتورسیکلت نیز فاقد اسناد هویتی کامل هستند که تا پایان سالجاری کارت بنزین آنها باطل می‌شود، تصریح کرده بود: در نهایت با ساماندهی سهمیه بنزین موتور و خودروهای فرسوده انتظار صرفه‌جویی روزانه حدود ۹ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور وجود دارد.
در این بین مسئولان دولت پیش بینی می‌کنند به جای انجام سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری و پالایشگاه‌ سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین، با ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین خودروهایی که در خدمت حمل و نقل عمومی نیستند، عملا اقدام به صرفه‌جویی اقتصادی کنند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.