آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ آیا زمان برای سارکوزی به پایان رسیده است؟

خبرگزاری آریا-امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی آغاز شد که بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، “فرانسوا اولاند” همچنان از سارکوزی پیش است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از اسوشیتدپرس، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راس ساعت هشت صبح به وقت محلی امروز (یکشنبه) آغاز شد.
بنابراین گزارش، هشتاد و پنج هزار حوزه رای گیری از ساعت هشت صبح آغاز به کار کردند، و رای گیری در ساعت هشت شب به وقت محلی یایان خواهد یافت.
در این دوره نیکلا سارکوزی نامزد حزب “اتحاد برای جنبش مردمی” و فرانسوا اولاند نامزد حزب “سوسیالیست” فرانسه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اولاند بیست و هشت ممیز ۶۳ درصد و سارکوزی بیست و هفت ممیز ۱۸ صدم آرا را از آن خود کردند.
 
رئیس‌جمهور فرانسه امروز انتخاب می‌شود
در همین حال بی بی سی گزارش  داد در صورتی که اولاند بتواند در دور دوم انتخابات از نیکلا سارکوزی پیشی بگیرد، اولین رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون خواهد بود.
تبلیغات انتخاباتی فرانسه به شدت تحت‌تاثیر افزایش نرخ بیکاری و بحران اقتصادی حوزه یورو بوده است.
نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه گفته که توانسته است از بروز بحران اقتصادی جلوگیری کند. هرچند اولاند گفته است که این کشور در “بحرانی جدی” به سر می‌برد و به تغییر نیاز دارد.
فعالیت حوزه‌های رأی‌گیری در فرانسه و جزیره کرس از ساعت هشت صبح امروز یکشنبه، ششم ماه مه، آغاز شده و تا ساعت ۸ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.
گفته شده است که حوزه‌های رأی‌گیری در شهرهای بزرگ و اصلی فرانسه تا ساعت ۱۰ شب باز خواهند بود.
بر اساس گزارش‎ها، نزدیک به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مناظره پرحرارت دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در روز چهارشنبه گذشته دنبال کرده‌اند.
تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز تا روز جمعه ادامه داشت.

نتایج تازه ترین نظر سنجی ها
از سوی دیگر  بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، “فرانسوا اولاند” همچنان از سارکوزی پیش است.
 آنچه این دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را متمایز می کند، ماهیت موضوعات مطرح شده شامل شیوه اداره کشور، وضعیت اقتصاد، نحوه تعامل با اتحادیه اروپا ، انرژی هسته ای ، مهاجرت و مساله ادغام مسلمانان درجامعه فرانسه است.
در همین زمینه جنبه احساسی و عاطفی در مطرح کردن این موضوعات در تبلیغات نامزدها به طور آشکار نمود پیدا کرده است.
سارکوزی در یک سخنرانی خود گفته بود که ” من این حق را دارم که فرانسه را به دفاع از ارزش ها ، فرهنگ ، زبان و الگوی جمهوری بودنش دعوت کنم “.
اولاند در مقابل گفته بود که ” اکنون به سارکوزی نگاه کنید و او را ببینید که درحال آخرین تلاش ها برای جلب نظر اکثریت ساکت به منظور کمک کردن به او هستند ، کاری که سارکوزی انجام داده است ، قرار دادن قشری از مردم درمقابل قشر دیگر بوده است ، کارگران دربرابر بیکاران ، صنعتگران دربرابر امدادگران ، و حتی فرانسوی ها را به بیگانه هراسی سوق داده است.
به هر حال نظرسنجی های اخیر به شکل واضح از احتمال پیروزی ” فرانسوا اولاند ” نامزد سوسیالیست در برابر نیکولا سارکوزی رقیب راست گرای وی خبر می دهد.
با این حال ، راست گرایان نمی خواهند که واقعیت این پیش بینی ها را بپذیرند و بر مساله ” غافلگیری ” بیش از هر چیز دیگری تکیه دارند.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.